Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 5 startups halen business uit voedselverspilling

Get Chef's start in juli met een website, waarop restaurants elke avond de maaltijden kunnen aanbieden die ze vrezen over te houden. Goed idee om voedselverspilling tegen te gaan. Zo zijn er meer startups die strijden tegen de eetbare afvalberg.

Wereldwijd wordt 40 procent van het geproduceerde voedsel weggegooid. De houdbaarheidsdatum, kieskeurige consumenten en slechte logistiek zijn een paar belangrijke boosdoeners, oorzaken die vaak lastig zijn aan te pakken. Maar er zijn natuurlijk ook ondernemers die een bedrijf baseren op die verspilling, zodat ze waarde creëren uit het afgedankte materiaal.

1. Get Chef’s

Begin juli gaat Get Chef’s van start met een platform, waarop horecaondernemers gerechten kunnen aanbieden op een voor hen gewenst moment. Zo kunnen ze gerechten die niet meer in het restaurant worden verkocht alsnog bij de consument krijgen tegen een kleinere prijs. Van elke deal gaat ook nog eens 10 cent naar de plaatselijke voedselbank.

“Voor veel horecagelegenheden bestaat het perfecte inkoopbeleid niet”, zegt Bruce Westeneng, samen met Diederick Zwijnen oprichter van Get Chef’s. Voor de consument blijft het een verrassing bij welk restaurant hij een maaltijd kan bestellen. Een bestelde maaltijd kan bij het betreffende restaurant worden afgehaald. De maaltijd in het restaurant aan tafel opeten, behoort ook tot de opties.

2. Kromkommer

Chantal Engelen wilde met Too Good to Waste met doorgedraaide tomaten-gazpacho maken op evenementen, Lisanne van Zwol had een vergelijkbaaridee met Kromkommer. Sinds 2013 maken ze zich samen vanuit Rotterdam met Kromkommer sterk voor het verwerken van ‘gekke’ groentes (letterlijk krom, te groot, te klein, maar altijd prima eetbaar) tot soepen. In 2015 verkocht Kromkommer via wereldwinkels en andere groene zaken 100.000 porties soep in 6 variëteiten, deels via kerstpakketten.

3. InStock

Albert Heijnmedewerkers Selma Seddik, Bart Roetert, Merel Laarman en Freke van Nijmegen vonden dat de producten die tegen de houdbaarheidsdatum aan hikten of onverkochte groente en fruit met een schoonheidsfoutje nog prima hun weg naar de consument zouden kunnen vinden. Daarom richtten ze het restaurant Instock op. Amsterdam kreeg het eerste filiaal en later ook een afhaaltoko, in Den Haag opent deze zomer een restaurant aan het Buitenhof en Instock sluit ook aan de karavaan die met food trucks festivals afstroopt.

Dagelijks haalt Instock de leftovers van AH’s uit de omgeving op om er een driegangenmenu mee te koken. Vrijdag 17 juni lanceert Instock Pieper Bier: inderdaad, een biertje gebrouwen uit afgdankte aardappelen. INstock haalde onlangs zelfs de New York Times.

4. NoFoodWasted

NoFoodWasted uit Den Bosch brengt onder de naam Afgeprijsd een app op de markt, die laat zien welke producten in supermarkten dichtbij zijn afgeprijsd. Inmiddels heeft oprichter August de Vocht 50 supermarkten aangesloten. Hij zet iets meer in op kostenbesparing voor consument én ondernemer. “De kracht van NoFoodWasted ligt in het bieden van oplossingen, met behulp van technologie, waarbij we het leven van de ondernemer én de consument makkelijker maken. Geen geitenwollensokkenideologieën, maar gewoon een kwestie van doen” aldus De Vocht.

Het plan is om Afgeprijsd binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen 2 jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen 3 jaar in 2800 Europese winkels gebruikt te worden. Binnenkort gaat een documentaire over NoFoodWasted in première.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5 Wastewatchers

Thomas Luttikhold strijdt met Wastewatchers tegen voedselverspilling in de horeca. Hij schat dat rond de 20 procent van het voedsel in de keuken niet eindigt op het bord, maar in de container. Ook Wastewatchers zet een app in, maar dan een die adviezen geeft aan professionele keukens. De applicatie vergelijkt de verspillingsdata tussen verschillende locaties.

Aan de hand van die gegevens kan het team achter Wastewatchers de betreffende keuken ondersteunen om het patroon van voedselverspilling te begrijpen en direct aan te pakken. In Nederland zouden keukens samen tussen de 600 en 900 miljoen euro aan goed voedsel weggooien. De app claimt 20 tot 50 procent reductie, wat potentieel tot 450 miljoen zou kunnen besparen.