Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup Felyx brengt elektrische scooters naar Amsterdam

Luchtvervuiling en ruimtegebrek vormen twee grote problemen voor het moderne Amsterdam. Quinten Selhorst (29) en Maarten Poot (29) willen dit aanpakken met een leger elektrische deelscooters.

Deelscooters

216 elektrische deelscooters moeten er vanaf 1 juli door Amsterdam rijden, als het aan de Amsterdammers Selhorst (links op foto onder) en Poot (rechts) ligt. De heren zijn huisgenoten en leerden elkaar kennen in hun studietijd. Na hun studie gingen ze de goed betaalde consultancywereld in, maar afgelopen jaar zetten ze daar een punt achter. Selhorst en Poot zegden hun banen bij respectievelijk Arteria Consulting en SparkOptimus op om zich met Felyx op een startup-avontuur te storten.

Felyx

Het idee achter Felyx is simpel. Met een Uber-achtige app kunnen Amsterdammers straks een elektrische scooter huren om naar hun bestemming te rijden. Bij aankomst kunnen zij de scooter op een willekeurige plek parkeren. De service wordt in eerste instantie gelanceerd voor de wijken De Pijp, Centrum en delen van de Rivierenbuurt, Oost en Oud-West.

‘We hebben berekend dat gebruikers gemiddeld genomen op drie minuten loopafstand een e-scooter kunnen vinden,’ zegt Selhorst. In de loop van volgend jaar wil de startup uitbreiden naar 500 e-scooters, die in de hele Amsterdamse binnenring zullen rijden. Een soort Witte Fietsenplan, maar dan de moderne, kapitalistische variant, zullen we maar zeggen. Binnen drie tot vier jaar willen de ondernemers uitbreiden naar Den Haag, Utrecht en Rotterdam. Ook kijken ze naar steden in België en Duitsland.

Stinkende scooters

Het idee voor Felyx ontstond toen beide mannen zich stortten op de mobiliteit in Amsterdam. Die is niet altijd ideaal, concludeerden ze al snel. ‘De fiets is handig, maar je kunt er niet snel mee van de ene naar de andere zakelijke afspraak,’ stelt Selhorst. ‘Amsterdam is te druk om snel met de auto door te kunnen rijden, en auto’s zijn ook nog eens erg vervuilend.’ Het openbaar vervoer is milieutechnisch dan weer efficiënter, stelt de ondernemer, ‘maar het brengt je nooit precies op je voorkeursbestemming.’ Het beste vervoermiddel, zo bedachten Selhorst en Poot, is dus de scooter.

Maar laat die nu eens net erg vervuilend zijn. Iedere fietser in Amsterdam weet: een voorbijtrekkende Vespa is een vijand van je longen. Of in de woorden van Selhorst: ‘Wat moet je nog met een gewone scooter? Ze stinken en maken lawaai.’

San Francisco

Selhorst en Poot besloten daarom voor de elektrische variant te gaan. Consumenten kunnen er vanaf deze zomer eentje huren voor 30 cent per minuut. Felyx zal ondertussen met een busje door de stad rijden om de e-scooters tijdig te voorzien van een nieuwe dosis stroom.

Nieuw is hun idee niet. De ondernemers zagen soortgelijke concepten ook al gestalte krijgen in Barcelona, Parijs en San Francisco. ‘Wij denken dat de transitie naar een duurzame samenleving dan ook vooral moet komen van ondernemers. Wij kunnen sneller initiatieven realiseren dan de overheid.’

Deeleconomie

Door in te zetten op de deeleconomie gaan de ondernemers de strijd aan met de vele geparkeerde auto’s en scooters in het Amsterdamse centrum. Als we geen vervoersmiddel kopen maar er eentje delen, wordt het centrum vanzelf opgeruimder, zo gaat hun filosofie. Selhorst voegt zelf daad bij het woord, want zijn auto heeft hij inmiddels de deur uitgedaan. Toch is hij de eerste om toe te geven dat ze voor deze startup ook gewoon een mooie businesskans zagen.

Een kans die het Taiwanese Gogoro afgelopen jaar overigens ook zag, toen het aankondigde met een vergelijkbaar initiatief voor scooters naar Amsterdam te komen. Selhorst is op de hoogte van de concurrentie, maar maakt zich weinig zorgen. ‘Ons type scooter is kwalitatief beter.’

5000 euro

Toch, duur zijn ze wel, die e-scooters. Maar liefst 5000 euro moeten de ondernemers per scooter neertellen. ‘Voor de consument zijn e-scooters al snel te duur,’ zegt Selhorst. ‘Soms kosten ze bijna twee keer zo veel als een Vespa.’ De modellen kopen Selhorst en Poot van de Duitse producent Govecs, die ze in Europa produceert.

Crowdfunding

Om alle scooters toch te kunnen betalen, hebben de ondernemers zich op crowdfunding gestort. 700.000 euro hebben ze inmiddels opgehaald. 400.000 euro hiervan is afkomstig van een drietal informele beleggers, onder wie duurzaamheidsondernemer en Search-oprichter Anne-Marie Rakhorst. Zelf hebben Selhorst en Poot 60.000 euro in het bedrijf gestopt. Maar ze zijn er nog niet. Het totale fundingbedrag moet omhoog naar 1,4 miljoen euro.

Hoe succesvoller de campagne, hoe meer e-scooters er naar Amsterdam komen, stelt Selhorst. ‘Met ons huidige bedrag kunnen we al 96 e-scooters laten rijden,’ zegt hij. De financiering willen ze daarnaast gebruiken om hun team uit te breiden naar 7 fte.

Op dit moment werken Selhorst en Poot nog als enige vaste medewerkers bij Felyx, met aan hun zijde een freelance softwareontwerper. De startup werkt tevens samen met een groep adviseurs, onder wie SparkOptimus-partner Jur Gaarlandt en mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Mond-tot-mond-reclame

Maar vormen de dure scooters uiteindelijk wel een solide businessmodel? Selhorst denkt van wel. Sterker nog, hij verwacht al het eerste jaar na de lancering op 1 juli winst te kunnen maken. ‘We rekenen erop dat er elke dag vijf ritjes gemaakt worden per scooter.’ Op den duur wil Selhorst het bedrijven tevens mogelijk maken te adverteren in de Felyx-app en op de scooters.

Mond-tot-mond-reclame moet de rest van het werk gaan doen, denkt Selhorst. Om de Mokumse gesprekken wel de juiste richting op te bewegen, zijn de ondernemers druk bezig enkele ‘guerrilla-pr-acties’ te verzinnen voor deze zomer. Hoe en wat, dat laat Selhorst nog even in het midden. ‘Verwacht een big bang,’ is waar hij het bij houdt. Doen we, Quinten.