Deze ondernemer neemt het op tegen de Masters of LXRY

Floris Wyers daagt met Pure Luxe de Masters of LXRY uit

Na achttien jaar alleenheerschappij door Yves Gijrath in de markt voor luxe media, achtte Floris Wyers met Pure Luxe het tijd voor een uitdager. Gijrath's paradepaardje Masters of LXRY dat donderdagavond van start gaat, krijgt komend jaar een concurrent.

Luxe zonder patserigheid, dat is de merkbelofte van Pure Luxe. Media-ondernemer Floris Wyers richt zich met een site, tweejaarlijkse print publicatie en aankomend evenement op de geslaagde ondernemer die van mooie spullen houdt, maar daar niet mee te koop wil lopen. “Patsers lopen met een gouden Rolex te zwaaien. Onze doelgroep koopt liever een minder opvallend exemplaar en heeft het met vrienden over het vakmanschap dat erachter zit.”

Kwalitatief bereik

Dat Pure Luxe in 2017 tegen alle trends in met een fysiek tijdschrift annex boek op de markt kwam, heeft een zakelijke reden. “Online bereiken wij een groot publiek, maar 95% aspireert de rijkdom. Mensen die dromen van kapitaal, maar daar nog niet zijn. Die doelgroep is voor adverteerders minder interessant. Het bookazine dat we uitbrengen is niet los verkrijgbaar en versturen wij enkel naar huishoudens met een woz-waarde van anderhalf miljoen euro of hoger. Zo komen de ruim tienduizend exemplaren op de mat bij de relevante lezers.”

Floris Wyers en ondernemer Prins Bernhard

“Ons publiek zijn in de regel ondernemers die tien, twintig, dertig jaar keihard hebben gewerkt en met dat harde werken een vermogen hebben opgebouwd. Er is in Nederland maar een kleine groep die het vermogen met geluk heeft verkregen, dan hebben we het over loterij-winnaars en een handje vol rich kids. Door het harde werken gaan mensen bewuster om met het geld, maar kopen wel graag kwaliteitsproducten. Voor deze groep die houdt van luxe zonder patserigheid, daar lag nog een gat in de markt.”, aldus Wyers.

Gat in de markt

Een gat in de markt dat sinds jaar en dag werd bediend door mede-ondernemer Yves Gijrath die na het faillissement van de Miljonair Fair een succesvolle doorstart maakte onder de titel LXRY. De jaarlijkse beurs Masters of LXRY trok afgelopen jaar meer dan 50.000 bezoekers. “Ik heb onwijs veel respect voor Yves die ook dit jaar weer 400 goed betalende standhouders en een veelvoud bezoekers bij elkaar weet te krijgen in de RAI Amsterdam. Een serieuze prestatie.”

“Toch zijn er ook een hoop luxe merken die zich minder tot de massaliteit van zo’n groot publieksevenement voelen aangetrokken. Die willen liever minder mensen over de vloer, maar die wel écht diegene die tot de directe doelgroep behoren. Pure Luxe komt daarom in juni volgend jaar met een tegenhanger die intiemer en relevanter is. We mikken op 40-50 standhouders en maximaal 4000 tot 5000 bezoekers over twee dagen. Invite only, zodat het duidelijk is wie er binnen komt.”

Minimalisme

Dat de nieuwe generatie ondernemers ook met een minimalistischer uitgavenpatroon uit de voeten kan, is Wyers ook opgevallen: “Deze mensen zijn bezig met het maken van impact en het laten groeien van hun bedrijf. Elke euro gaat terug de tent in. Onze lezer is van middelbare leeftijd en gaat pas na vele jaren hard werken zichzelf meer kwaliteit uitkeren. Dat betekent dat de snelgroeiende ondernemers van nu over tien jaar misschien geen Rolls Royce kopen, maar wel een iets snellere en “dikkere” Tesla. En misschien geen nieuw Hublot-horloge maar wel een vintage. Of geen oude stadsvilla maar eco-friendly nieuwbouwproject. Een voorliefde voor kwaliteit en vakmanschap is van alle tijden, maar het hoeft inderdaad niet altijd zo opzichtig.”

Londen

Of Wyers zelf niet zoals zijn ijkpersoon een groot bedrijf wilt bouwen om uiteindelijk achterover te leunen met een Bentley voor de deur? “Zo zit ik niet in elkaar. Ik ben een echte marketeer en vind het gaaf om een merk neer te zetten. Pure Luxe hoeft geen publieksmerk te worden, ik ben liever super relevant voor een hele specifieke doelgroep. Dat ik dankzij Pure Luxe regelmatig in snelle auto’s mag rijden en op mooie plekken kan overnachten, is een bijkomend voordeel.”

Dromen voor de toekomst zijn er dan helemaal niet? “Wie weet een publicatie in Londen, helemaal gericht op de wijk Kensington bijvoorbeeld. Voorlopig focussen we ons op Nederland: eerst een succesvol event neerzetten aanstaande juni.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!