Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemer wil in 1 jaar van 0 naar 1 miljoen euro omzet

Kun je als ondernemer binnen 1 jaar van 0 naar 1 miljoen euro omzet groeien? Businesscoach Nisandeh Neta pakt op 1 januari de handschoen op met een nieuw groeiprogamma.

Geboren Israëlier Neta (1968) startte voor zijn 30ste 5 succesvolle bedrijven, waaronder een software- en een hardwarebedrijf. Halverwege de jaren ‘90 streek hij neer in Nederland en lanceerde Open Circles Academy, waarmee hij (kleine) ondernemers leert hoe ze succesvoller kunnen worden op persoonlijk, zakelijk en financieel gebied.

Zijn tweedaagse trainingsprogramma Business Bootcamp werd bezocht door 25.000 zelfstandige ondernemers. Die zouden samen een kwart miljard euro hebben toegevoegd aan de economie, op basis van de aanname dat zij 10.000 euro extra omzet boekten in het eerste jaar na het bezoeken van de training.

Toen Neta begon met Business Bootcamp sloeg de crisis net hard toe, ook bij kleinere ondernemers. “Wij wilden helpen met gratis events, vier keer per jaar. Met een mailinglist met als boodschap: als de crisis voorbij is kun je aanhaken voor betaalde trainingen. Maar de crisis ging niet echt voorbij.”

Iets nieuws

Na 7 jaar vindt Neta het tijd voor iets nieuws. “Mijn ego – en bankrekening – waren verzadigd”, zegt Neta vanaf zijn nieuwe werkplek in Tenerife. “Ik dacht aan mijn roots als ondernemer, iets waarmee ik al op mijn 18e begon. Ik besloot om op 1 januari aanstaande iets totaal nieuws te starten, zonder budget: ik wil in 1 jaar een business neerzetten met 1 miljoen euro omzet, met een startbudget van 100 euro.”

Een project als Zero to a Million is volgens Neta nog nooit gedaan, en er kleven de nodige risico’s aan. “Ik stel alles in de waagschaal. Als het niet lukt, dan is dat schadelijk voor mijn reputatie, zakelijk gezien mijn meest waardevolle bezit. Maar ik geloof dat je ieder bedrijf zonder geld kan opzetten, en dat ga ik bewijzen.”

Systeem

Op 1 januari logt Neta in op zijn iPad en vraagt zijn volgers waar hij aan zou moeten gaan werken. “En dan begin ik, volgens mijn systeem.”

Daarmee begint voor Neta ook een nieuw verdienmodel: om van zijn systeem te leren en Neta’s reis naar 1 miljoen te kunnen volgen betaal je 99 euro per maand voor een wekelijkse update. “Je krijgt toegang tot waar ik in die week aan heb gewerkt. Wat ik bijvoorbeeld heb gedaan om een website te maken of dat ik iemand heb ingehuurd om logo’s te maken.”

Neta wil interactief werken: “Ik vraag ook telkens om input, zodat het publiek onderdeel wordt van het project.” De ondernemer belooft niet dat iedereen van 0 naar 1 miljoen euro kan doorgroeien, “maar als je het zo aanpakt als ik, dan zijn je kansen als starter groter”. “Ik geef mijn hele blue print in de eerste week weg.”

Die blauwdruk ziet er ongeveer zo uit:

Stap 1:  Begin met een visie

“Iedereen begint met het product. Maar daar komen we pas na een paar weken. Begin met de visie: wat voeg je toe aan de markt, hoe wil je als ondernemer verschil maken? Voor Open Circles was dat: een betere wereld creëren door entrepreneurs beter te maken en mogelijkheden benutten. Of je dat nu doet met coaching of software, dat maakt niet uit.”

Stap 2: Kies de juiste doelgroep:

“Bepaal eerst wie je wilt helpen. En bedenk dan hóe je hen kunt helpen. Voor Open Circles was dat: kleinere zelfstandige ondernemers. Grotere bedrijven hielpen we ook, maar daar had ik minder invloed. Werknemers werden min of meer gedwongen om naar mijn trainingen te komen. Ik wil dat mensen komen omdat ze anders niet overleven, en dus gemotiveerd zijn. En dan het liefst geen winkeluitbaters of garagehouders, maar ‘experts’ en kenniswerkers zoals coaches, designers en advocaten.”

Stap 3: Benader de markt

“Benader je doelgroep en vraag: hoe kan ik je helpen? Bijvoorbeeld met de vraag, ‘Waar heb jij als marketeer de meeste moeite mee? Iets dat perfect aansluit bij waar jij goed in bent.”

Stap 4: Ontwikkel een product

“Begin met een proof of concept en probeer er achter te komen of mensen bereid zijn om hiervoor te betalen. Daarna ga ik verder met marketing en positioneren. Dat is overigens een probleem met veel Nederlandse ondernemers: mensen vinden het lastig om zich duidelijk te positioneren en lijken daardoor erg op elkaar.”

Feest

Hopelijk eindigt zijn stunt eind volgend jaar met een groot feest met zijn hele achterban, zegt Neta. “Mijn doel is dat mensen mijn programma 52 weken volgen, maar ook actief zijn en elkaar helpen.”

“Als een paar bedrijven ook over de miljoen gaan, zou dat geweldig zijn. Maar die miljoen is vooral voor mijzelf een mijlpaal. Als ze van 200.000 euro naar 400.000 euro kunnen gaan, is dat ook geweldig.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemers lijden, zegt Neta: “Ze zijn overwerkt, of hebben te weinig geld. Terwijl het geweldige mensen zijn, maar het schiet tekort op business gebied. Dat is zonde van al het potentieel. Het kan niet zo zijn dat iemand een talent en product heeft, daar niet in slaagt omdat hij of zij niet goed genoeg is in marketing.”