Deze ondernemers springen slim in op de anderhalvemeter-vraag

Open-up of niet, we zullen ons allemaal moeten schikken naar de anderhalvemeter-economie. Slimme ondernemers spelen nú al in op de verwachte vraag naar afstandmeters, hygiënische schermen en een aangepaste winkelinrichting.

Zakendoen op anderhalve meter? Dat kan alleen als je een scherm op je toonbank plaatst, de vloer volkalkt met strepen om aan te geven waar je klanten moeten wachten en je kantoor zó opnieuw inricht, dat collega’s elkaar net geen hand kunnen geven.

En ondernemers zouden die naam niet waard zijn, als ze daar een nieuwe markt in zien: anderhalvemeter-producten en -advies. Sprout stelt de vroege anderhalvemeteraanbieders aan je voor.

Trylikes en Harver: Aura Aware

Sprout challengers TryLikes (feedback op de winkelvloer) en Harver (hr-software) komen met de Aura Aware, een  apparaat waarmee bedrijven afstand kunnen bewaren tussen bezoekers en medewerkers. De eerste tienduizend stuks zijn al bijna verkocht. De Aura Aware geeft haarfijn aan wanneer iemand te dichtbij komt, met een van kleur veranderend scherm, eventueel voorzien van piepjes om iemand te waarschuwen. TryLikes zag ondernemers worstelen met linten en stickers. ‘Maar dit probleem gaat voorlopig niet veranderen, we zitten nog wel even in die anderhalvemetermaatschappij’, zegt medeoprichter van TryLikes Janneke van den Heuvel. “Dan is dit een relatief eenvoudige en duidelijke oplosssing.’ De Aura Aware kost vanaf 99 euro.

SmartEagle: distance sensor

De Amsterdamse IoT-startup SmartEagle ontwikkelde een sensor die op flexkantoren in de gaten houdt welke werkplekken bezet zijn. Maar voor de coronaperiode heeft het zijn detector omgekat tot distance sensor: hij houdt nu in de gaten of collega’s of klanten voldoende afstand van elkaar houden. Per sensor wordt het aantal personen én hun onderlinge afstand vastgesteld en doorgeseind naar een dashboard of messaging service, zodat de beheerder kan ingrijpen en zijn medewerkers of klanten op afstand houden. Prijs op aanvraag.

Reclameland: stickers en banners met houd afstand

Weer een woord toegevoegd aan de Van Dale dankzij Covid-19: houdafstanddrukwerk. Reclameland springt in op de behoefte aan route-aanwijzingen op de winkelvloer en heeft een hele pagina ingericht met vloerstickers, buttons, banners en balieschermen onder de noemer: ‘Houd afstand drukwerk’. Een ‘geen handen schudden’-button kost 20 euro per 10 stuks, een premium roll-up banner vanaf 36,95. Het loopt al storm, om ‘alle aanvragen goed te kunnen verwerken’ heeft het bedrijf uit het Groningse Westerbroek zijn aanbod ondergebracht in het nationaal en loket-achtig klinkende www.nationaalloketafstand.nl.

Artishock events: 1m50Loket

Heuj, nog een loket! Ditmaal met adviezen voor organisatoren, bedrijven en instellingen om zich aan te passen aan het 1,5 meternormaal. Van veiligheidsmonitoring tot aanbevelingen en op maat gemaakte communicatie ter plaatse. Achter 1m50Loket gaan Artishock events en CrowdCom schuil, twee bedrijven die zich in een branche specialiseren waar even bijzonder weinig te doen is: events.  Nu komen ze langs om een scan te maken van een locatie en beloven ze een ‘creatief actieplan’ binnen de regels. Met het juiste crowd management, monitoring, 1m50 meubilair en andere bewegwijzering moeten gebouwen of events weer kunnen worden ontsloten.

Vormgenoten: anderhalvemeterstore

Dit is weer gewoon een online winkel. In naam dan, want de site anderhalvemeterstore.nl is door Dirk Vorstenbosch van Vormgenoten opgezet als marktplaats voor alles wat met afstandhouders te maken heeft. De schappen zullen zich dus nog moeten vullen, maar nu al vind je er preventieschermen voor vrachtwagens (121 euro), een roll-up banner voor videocalls vanuit huis (100 euro) en, jawel, mondkapjes (40 euro de 20). “Ondernemers willen veilig en verantwoord aan de gang gaan en bedenken daar net als wij oplopsingen voor,” aldus Vorstenbosch, “Laten we het aanbod op een platform gooien zodat we het samen kunnen aanbieden.”

Plexiglas-scherm.nl: schermen

Andere ondernemers springen slim in op de vraag naar de schermen, zoals Daan Hettema van plexiglas-scherm.nl. "We zijn van origine een fotobedrijf, daarom hadden we veel plexiglas. Met dat deel van het bedrijf ging het wat minder vanwege de coronamaatregelen", vertelt hij tegen RTLZ. Hij heeft er al honderden verkocht. “We verkopen niet aan grote ketens, maar aan bijvoorbeeld juweliers, bakkers en slagers", aldus Hettema.

Flexotels: cabines voor zorgbezoek

Flexotels, normaal druk met tijdelijke mobiele kantoorruimte en festivalcabines, haalde zelfs Reuters met zijn aanbod: het voorziet zijn hutjes met een glazen scheidingswand en intercoms, waardoor ze geschikt zijn voor comfortabel en veilig contact, al is het zonder aanraken. Ideaal voor verzorgingstehuizen waar de cabines nu worden geplaatst. “Mensen overlijden aan het coronavirus, maar het op een na ergste is dat vooral gehandicapten en ouderen erg eenzaam worden doordat ze bezoek moeten missen. Soms zelfs zonder dat ze snappen wat er aan de hand is”, aldus commercieel directeur Hans van Keulen tegen het persbureau.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!