Deze tandarts komt naar je (werk) toe 

Henry the Dentist

Jersey Matters Henry the Dentist

Wat doe je wanneer werknemers hun gebit laten versloffen? Breng de tandarts naar kantoor, dacht Justin Joffe, die met tandarts-op-wielen Henry the Dentist 10 miljoen dollar groeigeld ophaalde.

Wil je je waardering aan medewerkers laten blijken, dan geef je ze wellicht een gaaf uitje of een sportabonnement, of laat je een ijskar voorrijden. De Amerikaanse startup Henry the Dentist laat bij bedrijven iets heel anders voorrijden: een vrachtwagen met een complete tandartsstudio van binnen.

In de blauwe Henry-truck worden de tanden van werknemers, die desgewenst een noise cancelling-koptelefoon dragen en genieten van een Netflix-serie, gereinigd en geboord. Dat scheelt hen – en het bedrijf – weer een paar uur verlof. Om het tandartsbezoek nog wat aanlokkelijker te maken, zijn de tandartsstoelen uitgerust met een massagefunctie. Na een uurtje zitten klanten weer achter hun bureau. 

Drempel verlagen

Zo verlaag je de drempel voor mensen die simpelweg vergeten (uit voorzorg) naar de tandarts te gaan, denken oprichters Justin Joffe en Alexandria Ketcheson. Deze twee ondernemers zijn zelf afkomstig uit de wereld van retail, financiën en marketing en zijn inmiddels getrouwd. “‘Henry’ is ons eerste kindje, ons startup-kindje”, zegt Joffe gekscherend tegen Forbes. “Het is kostbaar en houdt ons ‘s nachts wakker.”

Henry the Dentist mikt op grote bedrijven met minimaal een paar honderd werknemers. Een van de zeventig klanten die tot nu toe instapten is het Amerikaanse hoofdkantoor van Unilever in Englewood Cliffs (New Jersey). "We zoeken bedrijven die echt geven om de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers", zegt Joffe in dit interview met nieuwszender Cheddar

 

De ondernemer wil naar eigen zeggen met een sterk, consistent merk de aanval inzetten op een gefragmenteerde markt; de tien grootste tandarts-ketens hebben maar 3 procent van alle tandartspraktijken in de VS. Van de online kennismaking tot de behandeling en de nazorg, alles moet dezelfde kwaliteit en herkenbaarheid hebben. De startup wil ook aantrekkelijk zijn voor verzekeraars, die ermee kunnen laten zien dat ze met hun tijd mee gaan.

Grote markt

Of Henry the Dentist ooit naar Europa hoeft te komen, is de vraag. Alleen al in de VS gaat het om een markt van 130 miljard dollar, verdeeld over 180.000 tandartspraktijken. Daaronder zit al een aantal merken met meerdere vestigingen, maar die gaan niet zoals Henry the Dentist naar bedrijven toe. 

Dankzij een investeringsronde van 10 miljoen dollar eerder dit jaar breidt de startup zijn diensten gestaag uit, telkens naar een stad waar al minstens één klant aanwezig is. Aan het einde van dit jaar landen de blauwe trucks ook in New York, Atlanta en Chicago. Ook overweegt de startup fysieke locaties voor complexere ingrepen, en pop-up-tandartsen in kantoren.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl