Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze uitdagers gaan pitchen

P-day is aangebroken. In de aanloop naar Challengerday pitchen vandaag de zeven finalisten voor de titel Sprout Challenger 2013. Wie worden vanmiddag vanaf 15.00 voor de leeuwen geworpen? We stellen ze even aan je voor.

It giet oan! Op het Sprout Challenger Pitch Event  worden vanmiddag uitgemaakt welke uitdager uit de Sprout Challenger 50 zich een jaar lang DE Challenger van het jaar mag noemen. Zeven finalisten zijn al voorgeselecteerd. Maar nu komt het erop aan: in twee rondes pitchen ze voor een jury. Die moet aan het eind van de dag een winnaar pikken uit de absolute topuitdagers van dit jaar. We hebben het met die jury te doen. 

Of nee, eigenlijk niet, want het zijn zelf ondernemers en adviseurs die mans/vrouws genoeg zijn om de meest veelbelovende Challenger aan te wijzen: we noemen een Oscar Kneppers, oprichter Rockstart.com, een Heleen Dura-van Oord, oprichter DQ&A, zakenvrouw van het jaar en onze eigen columnist, en Menno van Leeuwen, die als TMT-specialist bij ABN Amro massa’s ondernemers en investeerders adviseert.

En dan nu: de 7 finalisten:

 

Peter Jan Hulsebosch – Beeboxx

De kunststof dozen van Beeboxx worden bij de klant aan huis gebracht. De klant pakt zelf in en Beeboxx haalt de lege dozen na gebruik weer op op het nieuwe adres. Binnen vijf jaar wil Hulsebosch een kwart van het martkaandeel in handen hebben dat nu nog door kartonnen dozen wordt ingenomen. Volgend jaar wil hij het concept over heel Europa uitrollen, maar vooralsnog komt een kwart van alle orders uit Amsterdam.

Joost Nauta – Joost zorgt

Joost Nauta zit vanwege een ernstige spierziekte – hij kan slechts twee vingers bewegen – al zijn hele leven in een elektrische rolstoel. Uit frustratie over de zorg die hij zelf kreeg, begon hij in 2006 Joost Zorgt in Utrecht. Inmiddels heeft hij franchisevestigingen in het Gooi, Amsterdam, Flevoland, Groningen, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Binnenkort opent hij in Arnhem, Nijmegen, Amersfoort en West-Brabant. Zijn omzet gaat dit jaar over de tien miljoen heen.

Victor van Tol – SnappCar

Acht miljoen auto’s, is dat niet een beetje veel voor een land als Nederland, vroeg ondernemer Victor van Tol zich af. Van Tol legde deze conclusie voor aan Pascal Ontijd en samen ontwikkelden ze SnappCar, een marktplaats voor particuliere autoverhuur. In anderhalf jaar tijd had SnappCar 25.000 leden bij elkaar, er worden nu ongeveer duizend transacties per maand gedaan. Het concurreert vooral met Greenwheels. De uitbreiding in Duitsland is net rond, in 2017 hopen Van Tol en Ontijd een Europese top3-speler te zijn.

Jan van Geest – Intracare

Jan van Geest investeert samen met zijn compagnon Henk van der Vegt in onderzoek en ontwikkeling, en niet zonder succes. Intracare, dat voeding, desinfecteerproducten en medicijnen voor de veesector ontwikkelt, kwam met een alternatief voor vee-antibiotica. Inmiddels is het medicijn van Intracare geregistreerd in Europa en Canada. Er zijn contracten getekend met wereldspelers die miljarden omzetten. Van Geest: “Wij doorbreken het systeem.”

André Olde Hampsink – Cheap Cargo

Foto: Vincent Boon

Een menukaart voor de transportsector. Zo omschrijft André Olde Hampsink zijn bedrijf CheapCargo, dat alle tarieven van vervoerders met elkaar te vergelijkt als onafhankelijk platform. Zo kunnen ondernemers snel zien welke vervoerder voor hun zending de beste keuze is. Door samenwerking met softwarebedrijven Exact en Unit4 verwacht CheapCargo op de korte termijn toegang tot meer klanten en kan het concept misschien zelfs internationaal worden uitgerold. “Over vijf tot tien jaar zijn we een merknaam.”

Bas Beek – CompaNanny

Foto: Jorrit ‘t Hoen

Als consultant deed Bas Beek onderzoek naar de kinderopvang. Zijn conclusie was dat er grote behoefte was aan iets beters. CompaNanny onderscheidt zich niet alleen met uiterlijkheden, zoals een stijlvolle opvang en de afwezigheid van elektronisch speelgoed, maar ook door een kritische selectie aan de poort. De omzet van meer dan 15 miljoen euro en 400 werknemers bewijzen hoe groot de behoefte is aan Beeks visie op opvang.

Dennis Klompalberts – TravelBird

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto: Vincent Boon

Dennis Klompalberts (r) en Symen Jansma besloten de markt van conservatieve touroperators eens flink op te schudden. Met een halve ton aan eigen vermogen en geleend geld van familie en vrienden zetten ze in 2010 TravelBird op. Dat is uitgegroeid tot een online reisbureau met 150 medewerkers en een omzet van dit jaar 50 miljoen euro. Het doel: één van de vier grootste reisaanbieders van Europa worden.