Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze Utrechtse incubator zet alles op de wetenschap

Nu het aantal incubators en accelerators in Nederland in rap tempo toeneemt, groeit ook de noodzaak van specialisatie. Incubator UtrechtInc zet zijn kaarten op de wetenschap, vertelt directeur Jorg Kop. 

UtrechtInc is de incubator van Universiteit Utrecht, UMC Utrecht en Hogeschool Utrecht. De incubator had in 2016 32 startups in huis, 67 bedrijven vlogen sinds de start van UtrechtInc (2009) uit het nest, maakte UtrechtInc deze week bekend bij zijn jaarlijkse update.

Sinds de start in 2009 werden er 157 startups ondersteund. Daarvan is 63 procent nog in leven, de rest heeft de spreekwoordelijke stekker eruit getrokken. Die nog in leven zijnde groep bedrijven haalde in 2016 bij elkaar een omzet van 84 miljoen euro en creëerde 1125 banen. Sinds 2009 haalden alle door UtrechtInc ondersteunde bedrijven 238 miljoen euro aan investeringen op.

De Utrechtse incubator telt momenteel twee groeiprogramma’s, Science Venture en Pressure Cooker. Vorige week stroomde er weer 4 nieuwe startups in. Een externe jury met onder meer oud-startup-ondernemers en investeerders beslist na een paar maanden of de ondernemers bij UtrechtInc mogen blijven. En of ze gebruik mogen maken van een achtergestelde lening via het Rabo Seed Fund

SnappCar

Directeur Jorg Kop werkte zelf eerder bij UtrechtInc-alumnus SnappCar. De incubator zou nog altijd een nieuwe ‘SnappCar’ kunnen voortbrengen, maar de nadruk verschuift volgens hem langzaam maar zeker naar het vertalen van wetenschap naar nieuwe bedrijven. 

De startup markt wordt volgens Kop “lekker gehypet”. “Aan de ene kant is dat goed, maar aan de ander kant moet je wel kritisch op kwaliteit blijven zitten.”

Door die hype neemt het aantal incubators en accelerators toe. Dat betekent dat startups die in het verleden kozen voor UtrechtInc, nu lekker regionaal blijven. “Logisch natuurlijk, als er daar ook een ecosysteem is war je in kan gedijen.”


UtrechtInc-directeur Jorg Kop

Naar de markt

De conclusie die Kop hieruit trekt is dat UtrechtInc zich meer en meer zal richten op science ventures. Oftewel, “ondernemende wetenschappers uit kennisinstellingen die we met onze expertise naar de markt helpen brengen”. 

De ‘pijplijn’ met startups die op den duur bij UtrechtInc terecht kunnen, vult zich inmiddels met dit soort wetenschappelijke startups. Dat zijn bijvoorbeeld wetenschappers met een sterk proefschrift, maar die nog niet weten hoe zij economische impact zouden kunnen maken. “Die koppelen we bijvoorbeeld aan een co-founder.” Net als bij andere startups worden de wetenschappers ook gelinkt met investeerders en launching customers.

Door de instroom van wetenschappers moet de incubator nog wel even sleutelen aan zijn eigen werkwijze, en zijn aanbod afstemmen op de fase waar wetenschappers in zitten. “Met SnappCar wisten wij bijvoorbeeld goed wat ondernemerschap inhield, hoe funding werkte en welke juridische entiteit er nodig was. Een wetenschapper die net begint met ondernemen heeft daar nog minder gevoel bij.” Een ander heikel punt voor wetenschappers is intellectueel eigendom, zegt Kop.

Over een paar jaar draait UtrechtInc voornamelijk programma’s gericht op wetenschappers, voorspelt de directeur. Met een focus op gezondheidszorg, klimaat en educatie. “Maar we staan zeker nog open voor andere startups, omdat we ook een regionale functie hebben.”

Corporates

Ondertussen blijft de schoorsteen van UtrechtInc ook roken dankzij de groei van het aantal corporate startups, die de incubator graag – tegen vergoeding uiteraard – in huis neemt. Op dit moment zitten bij UtrechtInc al interne startups van Engie en verzekeraar Vivat.

Inhakend op een recente brief van een groep Utrechtse startup-ondernemers wijst Kop tot slot nog op een trend. “Startups die bij ons weggaan waren in de beginfase geneigd om op zichzelf te gaan zitten. Die graduates willen nu steeds meer bij elkaar in de buurt blijven.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het lijkt er volgens hem op dat er een nieuwe generatie ondernemers is ontstaan die gewend is aan co-working, waardoor er meer behoefte is aan dat soort gemeenschappelijke huisvesting. “We zijn nu druk bezig om hier samen met de gemeente naar te kijken. Meer geschikte huisvesting zou daarvan het gevolg kunnen zijn.”

UtrechtInc in vogelvlucht: