5 gratis planningstools waarmee jouw content nog beter gevonden wordt

Mede mogelijk gemaakt door

planning, tijd, horloge, agenda, plannen, schema

Om je social media-kanalen in te zetten als een effectief marketingmiddel is het van belang dat je er met grote regelmaat verrassende en relevante inhoud op deelt. Dat vergt tijd en discipline. Gelukkig zijn er meerdere – gratis – planning tools die je er goed bij kunnen helpen.

Je doelgroep bereiken via social media is één ding, ervoor zorgen dat mensen je gaan volgen is een tweede. Met interessante en relevante content kun je ze over de streep trekken. Je volgers vervolgens vasthouden en aan je binden vergt een lange adem. Je moet tijd investeren in het blijven produceren van waardevolle content. 

Van groot belang daarbij is dat je jouw content met grote regelmaat en op gezette tijden publiceert. Zo weten je volgers wanneer ze weer iets nieuws kunnen verwachten, kijken ze er zelfs naar uit, en weten ze dat ze op je kunnen rekenen. Zo houd je de aandacht van je volgers en klanten. 

Om regelmatig en veelvuldig geschikte content op meerdere social mediakanalen te publiceren, en daarbij zelf het overzicht te behouden, helpt het om een goede planning tool in te zetten. Hiervan zijn veel varianten beschikbaar. Vaak kosten ze geld. 

De hieronder genoemde voorbeelden kennen meestal ook een betaalde variant met meer mogelijkheden, maar wie een simpele start wil maken met content planning, komt met deze gratis versies al een heel eind.

1. Google Calendar

Iedereen met een Google account kan gratis meerdere Google Calendars aanmaken. Aan zo’n calendar (agenda) kun je collega’s toevoegen waardoor je tezamen de agenda kunt beheren en deze als content planner kan dienen. Bovendien kun je met de agenda online afspraken maken met anderen (mits zij een Google-account hebben).

Het is een simpele maar zeer functionele planner, waarin je events/onderwerpen opneemt, daaraan verschillende deadlines hangt, voor bijvoorbeeld eerste versies, tweede versies, en publicatiedata, en waarmee je content kan toewijzen aan een persoon door deze uit te nodigen voor het event/onderwerp. Met verschillende kleuren kun je aangeven wie voor welke taak verantwoordelijk is. De geproduceerde content kan vanaf je computer of Google Drive naar de kalender worden geüpload. 

Een nadeel is dat je zelf het format moet maken, dat je de content zelf op je social media kanalen moet publiceren, en, als je een persoonlijk Gmail-account gebruikt, dat ook je persoonlijke afspraken in het overzicht verschijnen.

2. Hootsuite

Met de gratis versie van Hootsuite kun je drie social media kanalen vanaf één plek beheren, monitoren en analyseren, bijvoorbeeld Twitter, Facebook en LinkedIn. Ook kun je berichten inplannen, door deze wel al te plaatsen, maar op een later tijdstip te laten publiceren. 

De tool leent zich er dus goed voor om vooruit te werken en een planning klaar kan zetten voor langere tijd. De lay-out richt je zelf in. Je kunt overzichten opnemen van de kanalen, de geplande berichten, deadlines, en berichten over de betreffende onderwerpen van concurrenten. 

De gratis versie bevat standaard analyses van bijvoorbeeld de click through rate van url’s, het klik-volume en retweets. Een nadeel van de gratis variant is dat je geen collega’s kunt toevoegen. Met de betaalde variant kan dat wel.

3. Trello

Met Trello maak je per project een soort digitaal prikbord aan waarop je kaartjes prikt van de stadia van de te produceren content. Je maakt zelf verschillende kolommen aan voor de stadia die er zijn, zoals schrijven, editen, publiceren. Door deadlines aan de kaartjes toe te voegen verschijnen deze in de kalenderview.

Zo heb je een goed overzicht van wat waar in de planning staat en wat wanneer klaar moet zijn. Bovendien kun je aan elke kaart een persoon koppelen waardoor deze meteen ziet wat hij moet doen, en duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. 

Een groot voordeel is dat je een onbeperkt aantal gebruikers kan toevoegen. Ook kun je documenten aan elke kaart hangen met relevante informatie, en is er bij elke kaart ruimte voor overleg. Trello is goed bruikbaar als content planner maar ook als content bibliotheek waarin gemakkelijk terug te vinden is wat wanneer is gepubliceerd. Trello kun je koppelen aan Dropbox en Google Drive en werkt goed op je mobiel, via de app of de browser. 

Een nadeel is dat je het bord zelf moet inrichten, waardoor het niet altijd even overzichtelijk is. En de content moet je ook met deze tool uiteindelijk zelf op je social media kanalen publiceren. 

4. Wunderlist

Het is dan wel geen officiële content planning tool, maar Wunderlist is wel een heel handige en zeer bruikbare app waarin je takenlijsten en taken kan maken, bijhouden en publiceren om deze vervolgens met anderen te delen. 

Wunderlist synchroniseert bovendien taken en takenlijsten altijd tussen de te gebruiken apparaten en gebruikers. Onder de verschillende koppen staan alle taken, van de door anderen gedelegeerde taken tot de taken die jij specifiek moet uitvoeren. Deadlines zijn duidelijk aangegeven en er is uitgebreid ruimte voor opmerkingen en overleg. Ook voor Wunderlist geldt wel dat je geproduceerde content zelf moet publiceren.

Let op: Microsoft, dat de Duitse startup achter Wunderlist in 2015 overnam, moedigt gebruikers inmiddels aan over te stappen op de nieuwe dienst To-Do

5. Buffer

Ook Buffer is een online tool waarmee je social media berichten kunt inplannen om deze te plaatsen wanneer het jou schikt, en zo een constante stroom aan content te verzorgen op momenten dat je er wel tijd voor hebt. De gratis versie Buffer is heel gemakkelijk in het gebruik en voor eenvoudige content planning zeker geschikt.

Maar als je iets meer wilt, kent hij ook nadelen: behalve dat je ook met dit systeem je content zelf moet publiceren, kun je maximaal tien berichten per kanaal plannen, kan slechts één persoon gebruikmaken van het account, en kun je niet bij de statistieken en mist dus de social analytics.

Deirdre Enthoven is freelance journalist, schrijver en storyteller bij WWYS – We Write Your Story.