Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 marketingflaters op Facebook

Wat moet je vooral niet doen als je marketing bedrijft op Facebook? De Engelse ondernemer Vineet Agarwal geeft 5 don’ts (en voorbeelden van hoe het ook kan).

Het gebruik van Facebook blijft groeien*. Een goede reden om Facebook in te (blijven) zetten om je merk zichtbaar te maken. Maar dan moet je het wel goed doen, zegt Vineet Agarwal oprichter en CEO van V1 Technologies, een Engels bedrijf dat websites en mobiele applicaties ontwikkelt voor kleine en middelgrote bedrijven.

Het gaat er niet alleen om zoveel mogelijk updates te posten om daarmee bergen likes en shares binnen te slepen, stelt hij. Facebook kan jouw bedrijf verder helpen, maar er ook voor zorgen dat het misgaat. Daarom is het goed om te weten wat je moet doen, en wat vooral niet.

Een voorbeeld van een evidente Facebookmarketingflater, die tot grote imagoschade leidde, is die van London Luton Airport. Dat gebruikte bij wijze van grap het beeld van een vliegtuigcrash in een Facebookpost. Maar het gebruikte beeld was dat van een ongeluk in 2005 in Chicago waarbij een jongetje van zes jaar omkwam. De slechte inschatting werd onmiddellijk afgestraft door Facebookbezoekers die de post schandalig vonden. London Luton wist niet hoe snel het de post moest verwijderen. 

Er zitten een heleboel mensen op Facebook die graag in contact komen met merken die aansluiten bij hun interesses en behoeften. Social media kunnen een goed instrument zijn om jouw doelgroep aan je te binden. Behalve als je het verkeerd aanpakt. Agarwal raadt de volgende vijf acties daarom met klem af:

1. Te veel promotie maken

Natuurlijk ben je trots op de resultaten van jouw bedrijf, maar Facebookbezoekers willen meer. Zij zoeken merken die een bepaalde waarde voor ze hebben. Mensen bezoeken Facebook omdat ze informatie zoeken, vermaakt en geïnspireerd willen worden en contact zoeken met gelijkgestemden. Als je ze alleen winstcijfers geeft, haken ze af. Zoek daarom innovatieve manieren om bezoekers te inspireren en geef ze een reden contact met jou te leggen. Als je te veel promotie maakt, zullen je ‘vind-ik-leuks’ al snel veranderen in: ‘vind-ik-niet-meer-leuks’.

2. Focus op vind-ik-leuk

Natuurlijk is het fijn – en belangrijk – dat veel bezoekers jouw posts leuk vinden. Het betekent dat een grote groep ze ziet en waardeert. Maar nog belangrijker is dat je fans of ambassadeurs maakt van jouw bezoekers; mensen die jouw post delen met hun netwerk en hem gratis promoten. Dat hoeft helemaal geen ingewikkelde boodschap te zijn. Het recept voor cupcakes of een inspirerende levensles kan enorm in de smaak vallen en eindeloos worden gedeeld.

Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen wees uit dat er vijf factoren zijn voor het succes van een post: inhoud, levendigheid, positie, toon van de eerste reacties en interactie. Een voorbeeld van een geslaagde post die 2.291 reacties kreeg was die van Jumbo:

Waarom werden Facebookbezoekers hier nou zo enthousiast over? Ten eerste: het is slim om een vraag te stellen op Facebook. Dit appelleert aan de neiging van mensen om antwoord te geven. In dit geval gaat het om een alledaags onderwerp dat iedereen tegenkomt tijdens het boodschappen doen.

De originaliteit van de vraag prikkelt en je hebt weinig tijd nodig om de post te lezen en te reageren. Je hoeft je niet door een verhaal te worstelen voordat je de post begrijpt. Het beeld en de vraag volstaan. En je kunt uit de losse pols reageren.

3. Onvolledige informatie

Weleens een webpagina bezocht waar je onvolledige informatie kreeg, je in het duister tastte waar je meer info kon vinden of waarvan je de tekst eigenlijk niet begreep? Grote kans dat je snel weg klikte. Zorg er daarom voor dat jouw fanpage wél volledig en duidelijk is. Hier leg je het eerste contact met je bezoekers. Geef daarom zoveel mogelijk informatie, vermeld de openingstijden, contactinformatie, URL en wat verder belangrijk is voor bezoekers.

4. Te lange tekst

Bezoekers hebben meestal geen tijd om lappen tekst te lezen. Hoe korter (en hoe leuker) je schrijft (ongeveer 250 letters), hoe beter je posts gedeeld worden. Ook het aantal vind-ik-leuks neemt toe als je het aantal woorden beperkt.

Bepaal van tevoren hoe vaak je nieuwe posts plaatst. Onderzoek hiervoor hoe vaak jouw doelgroep een post van jou wil ontvangen. Als je een bepaalde tijd verhinderd bent om te posten, laat dit dan weten en leg uit waarom. Als je weer in staat bent om te posten, geef dan ook een seintje. Zo laat je jouw bezoekers weten dat ze belangrijk voor je zijn.

5. Word geen van-alles-wat-merk

Zorg ervoor dat de stijl van jouw posts aansluit bij jouw merk. Anders raakt de doelgroep in de war. Zowel de tekst als de beelden en de video’s moeten jouw merk vertegenwoordigen. Natuurlijk kun je variëren en inspringen op internationale actualiteiten, maar blijf ook dan dicht bij je centrale boodschap.

Goede voorbeelden van het inspelen op de actualiteit waren de campagnes van onder meer Snickers, McDonalds, Trident kauwgom en mondwatermerk Listerine die twee jaar geleden insprongen op het bijtincident van voetballer Luis Suarez. Hij beet in de schouder van de Italiaanse voetballer Giorgio Chiellini.

Snickers stuurde Suarez (3 miljoen volgers op twitter) deze tweet: ‘Hé @luis16suarez. De volgende keer als je honger hebt, pak gewoon een Snickers’. McDonalds adviseerde in dat geval een Big Mac. Trident twitterde: ‘Kauw op Trident. Niet op voetbalspelers’. En Listerine adviseerde Suarez goed te spoelen na het eten van Italiaans.

*Blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy.