Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 redenen waarom Marktplaats een slim marketing- en verkoopkanaal is

Marktplaats is er niet alleen voor tweedehands spullen, de site is ook voor verkopers van nieuwe producten een interessant marketing- en verkoopkanaal. Vooral nu de online betaalmogelijkheden uitgebreid zijn met iDeal.

1. Gerichte zoekers

Om meer diensten of producten te verkopen ben je uiteraard altijd op zoek naar een groter bereik. Marktplaats trekt maandelijks 8,2 miljoen unieke bezoekers, per dag zijn dat er bijna 1,3 miljoen. Zij weten meestal heel goed waar ze naar op zoek zijn en gaan vaak net zo lang door tot ze het gevonden hebben. Deze bezoekers staan letterlijk klaar om iets te kopen. 

Marktplaats heeft een groot aantal product- en dienstgroepen, van kleding en huizen tot diensten en beschikbare vakmensen, zo kunnen bezoekers heel specifiek en gericht naar een dienst of product zoeken. Dit maakt de kans dat ze jouw aanbod daardoor ook voorbij zien komen groot.

2. Ook voor nieuwe producten

Hoewel Marktplaats nog steeds geassocieerd wordt met tweedehands spullen, blijkt uit onderzoek dat ruim zestig procent weet dat er ook nieuwe producten op Marktplaats staan en is veertig procent van deze bezoekers ook, of zelfs alleen, geïnteresseerd in nieuwe producten. Daarbij kopen mensen die tweedehands producten zoeken in de regel toch een nieuw product, omdat ze het tweedehands niet kunnen vinden of omdat ze een goede aanbieding krijgen. Het kom vaak voor dat het prijsverschil tussen nieuw en tweedehands erg klein is. 

De bezoekers die op Marktplaats zoeken naar nieuwe producten doen dat omdat zij, vanwege het grote aanbod, verwachten dat zij juist hier een scherpe prijs zullen vinden. Dat maakt Marktplaat voor webwinkels, die geen of weinig vastgoedkosten hebben en een lager tarief kunnen bieden, een aantrekkelijk kanaal.

3. Betalen kan nu ook via iDEAL

Een betaling die soms dagen op zich liet wachten, of uiteindelijk helemaal niet kwam, was voor veel bedrijven de reden om geen transacties te laten verlopen via Marktplaats. En natuurlijk heeft het veel meer voordelen om een bezoeker direct via je eigen website te laten kopen en betalen. Toch is het goed nieuws dat de betaling op Marktplaats nu ook geprofessionaliseerd is. 

Sinds vorige maand heeft Marktplaats een partnership met Online Betaalplatform (OBP) waardoor het voor consumenten nu ook mogelijk is om met iDEAL te betalen. Dit maakt het voor bedrijven die Marktplaats gebruiken als handelsterrein een stuk makkelijker en veiliger om transacties af te handelen. Doordat je via iDEAL een betaalbevestiging krijgt, kun je het product direct versturen, wat de drempel om iets te kopen, en ook de service en snelheid voor je klanten sterk vergroot.

4. Leads, leads, leads

Met name de automotive markt laat zien hoe je aanwezigheid op Marktplaats veel op kan leveren als het gaat om leads. Volgens de site gaan er dagelijks maar liefst 72.000 leads richting autobedrijven. Het gaat daarbij om e-mails, websitebezoeken en telefoontjes. 

Afgelopen december won Marktplaats zelfs voor de negende keer de prijs van de ‘Populairste website van het jaar 2016’ in de categorie Automotive. De Automotive markt is bij uitstek geschikt om via Marktplaats kopers en verkopers bij elkaar te brengen, maar ook voor andere productgroepen geldt dat zowel product- en dienstaanbod als advertenties substantieel bezoekers naar je webwinkel en website genereren en zo concreet kunnen bijdragen aan het verzamelen van waardevolle leads.

5. Advertentieconversie

Uiteraard kun je op Marktplaats gratis advertenties plaatsen, maar daarmee zak je snel naar beneden in de zoekresultaten. Ook is het in zo’n advertentie niet toegestaan een linkje naar je webwinkel te plaatsen. Terwijl juist het bezoek aan je webwinkel veel oplevert, van leads tot omzet. Om nog gerichter mensen te bereiken en (enigszins) bovenaan in het lijstje te staan van de zoekresultaten, is het daarom raadzaam om betaald te adverteren. 

Grote bedrijven adverteren (nog) niet betaald op Marktplaats, dus val je sneller op. Met Marktplaats Aanbieding betaal je alleen per betalende klant. Via de homepage van Marktplaats, sociale netwerken en per nieuwsbrief breng je je aanbieding onder de aandacht. 

Met Marktplaats Admarkt betaal je per klik maar word je ook per klik beloond: als je doorklikpercentage hoog is, stijg je in de rij van zoekresultaten. Een aantrekkelijke advertentie is dus belangrijk.

Uit onderzoek blijkt dat vijftig procent van de mensen die je advertentie aanklikken doorklikken naar je website. Marktplaats zelf claimde een paar jaar geleden dat zes procent van de mkb-omzet via Markplaats verliep. Hoe groot dat percentage nu is, is niet bekend.