6 tips om te kunnen leven van je webshop

Mede mogelijk gemaakt door

e-commerce, tablet, website, webshop

De stap om te gaan leven van je webshop is best groot. Wanneer zeg je je baan op? Volledige financiële zekerheid krijg je nooit, maar je kunt een heel eind komen, stelt Mariko Naber (Sellyourstuffonline.nl). Zij geeft 6 tips om meer uit je webshop te halen.

1. Inventariseer je kansen

Ga eerst eens na hoe je nu werkt. Ben je naast je baan wekelijks meer dan twintig tot dertig uur met je webshop bezig? Sta je wekelijks op onchristelijke tijdstippen pakketjes in te pakken met bestellingen van klanten? Werk je in het weekend minstens zo hard als doordeweeks omdat je anders je shop nooit naar een hoger level krijgt?

Zou je het volgende jaar een winstgroei kunnen halen van 20 procent, maar zit je baan je in de weg? En heb je nauwelijks meer een sociaal leven, doordat je al je tijd in je webshop steekt? Dan is die webshop zeker meer dan een hobby en is de kans reëel dat je er een succes van kunt maken. Om je keuze te vergemakkelijken: hang je baan aan de wilgen en ga ervoor.

2. Word ondernemer

Wil je je webshop een serieuze kans geven om een commercieel succes te worden, dan moet je ook jezelf serieus nemen als ondernemer. Dat betekent bijvoorbeeld dat je een ondernemingsplan moet maken. Dit is een planning waarin naast de ontwikkeling van je diensten of producten ook je administratie, acquisitie en doelstellingen zijn opgenomen. Vergeet vooral de financiële paragraaf niet! Als ondernemer heb je geen vast salaris, maar investeer je in je onderneming met het doel die investering uiteindelijk ruimschoots terug te verdienen. Dat vergt lef.

Ondernemerschap is geen 9-tot-5-baan. Als je wilt dat jouw onderneming een succes wordt, moet je er dag en nacht mee bezig zijn. Bedenk dat bij een webwinkel je marketingkanalen zoals social media het drukst bezocht worden buiten reguliere werktijden. Daar moet je op inspelen. Ondernemen kun je niet parttime doen. Alleen als je er vol voor gaat kun je iets van de grond tillen wat onderscheidend is. 

3. Zoek de flow op

Houd voor ogen dat wanneer je iets doet wat je leuk vindt dat vooral energie geeft. Van hard werken aan iets dat inspirerend is, raken mensen zelden overspannen. Topondernemer Richard Branson (van Virgin) verwoordde het als volgt: "Entrepreneurship is about turning what excites you in life into capital, so that you can do more of it and move forward with it." De manier om er vol voor te gaan, is om als het even kan zo vaak als mogelijk in een flow te raken.

Zo krijg je dat voor elkaar:

- Creëer voor jezelf werkomstandigheden waarbij je je goed voelt en waarbij je zo min mogelijk wordt afgeleid 
- Zorg dat je langere tijd achter elkaar kunt werken zonder afspraken
- Laat je verwachtingen ten aanzien van wat je op een dag moet bereiken los
- Investeer in jezelf. Bijvoorbeeld met workshops en trainingen die je nieuwe inzichten geven, met anderen in contact brengen en de zin geven om door te gaan
- Ook flow kun je dus goed opnemen in je ondernemingsplan.

4. Richt je op je volgers

Een succesvolle webshop begint met je volgers. Zij zijn je potentiële klanten. Om een grote slag te maken, is het essentieel je op deze groep te richten. Wat vinden zij leuk? Wat hebben zij nodig? Wat zijn hun problemen die jij met jouw product of dienst kunt oplossen? Het vergt een andere manier van denken en communiceren, waarbij je steeds je volgers centraal stelt.

Door hen heel regelmatig iets te geven in de vorm van waardevolle content, voor hen relevante informatie, een mooie aanbieding, een leuk filmpje, maar ook bijvoorbeeld een vraag om hun mening en reactie, raken zij steeds meer betrokken. Er ontstaat dan een community die leeft en zij gaan jou steeds meer zien als autoriteit. Het is Klantenbinding 2.0, en vormt een belangrijk voorstadium naar betalende klanten. 

5. Stimuleer de conversie

Heb je je volgers binnenboord, dan zijn er heel wat manieren om hen te stimuleren tot een aankoop. Wat bijvoorbeeld goed werkt, is om op je homepage een laagdrempelige, aantrekkelijke actie te plaatsen. Zo’n actie waarvan mensen direct denken: dit buitenkansje laat ik niet liggen. Eenmaal in de koopstand, zullen zij gemakkelijker ook andere producten aanschaffen. Mensen gaan daarnaast eerder vanuit een nieuwsbrief over tot een aankoop, zeker als er een aantrekkelijke call to action in staat.

Anders dan je volgers op social media hebben de lezers van je nieuwsbrief zich al aan je verbonden, door je hun gegevens te verstrekken. Jij kunt hen daarmee heel persoonlijk en gericht benaderen. Het is dus zaak zoveel mogelijk mensen op je mailinglist te krijgen. Ook een slimme manier om mensen alsnog tot een aankoop te verleiden, is de mogelijkheid in te bouwen dat een gevuld winkelwagentje blijft staan, ook als de klant uitlogt. Je kunt op basis daarvan de klant persoonlijk benaderen en aan de gekozen producten bijvoorbeeld een actie verbinden. 

6. Bouw vertrouwen op

Mensen kopen eerder bij je als hun vertrouwen in jou en je producten groot is. Werk dus aan dat vertrouwen. Zorg bijvoorbeeld voor een goede ‘about’ pagina, waarop duidelijk alle contactgegevens staan. Uit onderzoek is gebleken dat deze pagina het best gelezen wordt. Het wekt vertrouwen als mensen weten wie er achter de webwinkel zit, en waar en wanneer je bereikbaar bent. Net als een duidelijke communicatie van verzendkosten en levertijden. 

Het in contact treden met je klanten vergroot eveneens het vertrouwen. Door bijvoorbeeld op je social media te reageren op vragen of klachten laat je zien dat je betrokken bent en kun je onbeschaamd tonen hoe goed je service is. Misschien wel de krachtigste manier om mensen vertrouwen te geven is door ervaringen van andere klanten te communiceren.

Zorg er wel voor dat ze ‘echt’ zijn. Bedrijven plaatsen geregeld zelf positieve referenties, maar mensen hebben razendsnel door of iets authentiek is. Misbruik je het vertrouwen, dan is de kans groot dat je je klant voor goed kwijt bent. 

Deirdre Enthoven is freelance journalist, schrijver en storyteller bij WWYS – We Write Your Story.