7 manieren om die lastige millennials tóch te bereiken

Mede mogelijk gemaakt door

millennials bereiken

Terwijl de millennials de arbeids- en consumentenmarkt benaderen, benaderen veel bedrijven hen nog op de oude manier. Hoe kan dat beter? 7 tips.

Ze lijken ongevoelig voor klassieke marketing- of reclamecampagnes, de zogenoemde Millennials, de mensen die deze eeuw volwassen zijn geworden. Ze kijken nauwelijks lineair TV, zitten op allerlei verschillende (sociale) media en laten zich daar weinig wijsmaken. Héél anders dan hun babyboom-ouders.

Maar benader je deze ambitieuze en nuchtere mensen op de juiste manier, dan vind je wél een betrokken doelgroep, aan wie je nog lang plezier kunt beleven. Daarom: 7 tips voor een fijne conversatie.

1. Wees flexibel in de kanalen die je kiest

Millennials volgen graag de laatste trends, ook op het gebied van relatief nieuwe social media als Instagram, Snapchat, Periscope of Pinterest. Ze proberen graag van alles uit. Blijf dus op de hoogte en zorg dat je zelf ook goed kunt schakelen naar verschillende (nieuwe) kanalen.

Zorg altijd dat je content ook mobiel goed overkomt'

Kies voor een zogeheten multichannel en een cross-channel aanpak, dus met één boodschap op diverse kanalen. Zo bereik je deze groep eerder en wordt bovendien je boodschap versterkt. Zorg bovendien altijd ervoor dat je content ook mobiel goed overkomt. Millennials nemen het grootste deel van de informatie tot zich via hun smartphone.

2. Geef betrouwbare informatie

De informatie-generatie, zo worden de Millennials ook wel genoemd. Ze zijn opgegroeid met steeds ingenieuzere technologie en vinden het doodnormaal dat je overal en altijd de informatie kunt vinden die je op dat moment nodig hebt. Ze zijn op de hoogte, weten veel. En als ze het niet weten, zoeken ze het op. Zij laten zich dus niet zonder meer iets op de mouw spelden.

De millennial kijkt minder naar de afzender van de informatie, maar meer naar de nuttige waarde ervan in het dagelijks leven'

Zij zijn wars van een zogenaamde ‘waarheid’, en allergisch voor gladde reclamepraat. Geef ze dus eerlijke informatie, en maak de zaken niet mooier dan ze zijn. Bied non-commerciële feiten en ideeën en een geloofwaardig verhaal. Ook branded content die voldoet aan deze eisen, wordt geaccepteerd. De millennial kijkt minder naar de afzender van de informatie, maar meer naar de nuttige waarde ervan in het dagelijks leven.

3. Speel in op hun waarden

Millennials hechten sterk aan 5 waarden, concludeerde CEB Iconoculture, een bureau dat consumentengedrag onderzoekt. Die 5 waarden zijn: geluk, passie, diversiteit, delen en ontdekken.

De 5 waarden van millennials zijn: geluk, passie, diversiteit, delen en ontdekken

Deze doelgroep scant razendsnel of producten of diensten aan (een van) deze waarden voldoen. Bedrijven die iets bijdragen aan een betere wereld en dat op een luchtige, hippe manier verpakken, voldoen aan meerdere van deze waarden en zijn dus populair. Onderzoek dus in hoeverre jouw bedrijf deze waarden deelt en hoe je dat beter voor het voetlicht kan brengen.

millennials en obama

4. Creëer een gevoel

Een authentieke boodschap is één ding, de vorm waarin je het brengt is iets anders. Millennials mogen dan van feiten houden, ze zijn ook visueel ingesteld: – 80 procent raadpleegt het liefst video’s om geïnformeerd te worden. Daarnaast zijn ze gevoelig voor creativiteit, positiviteit, lef en humor, liefst verpakt in aansprekende verhalen. Is het beeld dat je met je merk creëert cool, sprankelend, geestig en relevant, dan identificeren zij zich graag ermee. Behalve met een authentiek verhaal kun je een millennial dus bij uitstek bereiken met mooie foto’s, spannende video’s en ontroerende content.

5. Betrek hen in een vroeg stadium

Het is duidelijk: millennials willen serieus genomen worden. Ze verwachten van een bedrijf dat het naar hen luistert en inspeelt op hun behoeften, wensen en passies. Ga dus de dialoog aan, vraag wat ze nodig hebben, en hoe zij aankijken tegen wat je doet.

Als je deze doelgroep laat meedenken en praten over de ontwikkeling van je merk, je diensten en producten, zit je gebakken. Dan ontwikkel je verbinding en is de kans groot dat ze klant bij je worden.

6. Laat het hen zelf vertellen

Millennials zijn gemiddeld zeer streetwise en niet snel onder de indruk van leeftijd en ervaring. Ze letten veel meer op wat iemand te zeggen heeft, dan op wíe het zegt. Een door de wol geverfde vijftiger wordt wat dat betreft niet eerder op zijn woord geloofd dan een ambitieuze twintiger.

In een wereld waarin de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen is de millennial zelf veel eerder een autoriteit. Deze groep vertrouwt op de mening van bloggers, vloggers en social media influencers. Zoek daarom op dat vlak een ambassadeur of laat in elk geval iemand uit de eigen doelgroep het verhaal maken en vertellen, dat overtuigt het meest.

7. Wees persoonlijk

Verschuil je in het contact met millennials niet achter een knappe website of gerobotiseerde klantenservice. Dat wordt niet gewaardeerd. Liever zetten millennials in op persoonlijk, laagdrempelig contact. Maak duidelijk wie je bent, wie de mensen zijn achter een bedrijf, wees benaderbaar, en reageer snel op vragen en opmerkingen op sociale media. Dat vergroot het vertrouwen in je bedrijf en daarmee de kans dat de millennial zich met je wil identificeren en zich aan je wil verbinden.

Deirdre Enthoven is freelance journalist, schrijver en storyteller bij WWYS – We Write Your Story.