Dé direct marketing-tips voor 2016: wees persoonlijk en integreer

Mede mogelijk gemaakt door

Om je product aan de man te brengen, helpt het als je je klant persoonlijk weet te raken. Dat doe je onder meer door hem via verschillende kanalen aan te spreken. De vraag is: hoe pak je dat aan?

Je wilt jouw vaste klanten het gevoel geven dat ze belangrijk voor je zijn en interesse wekken bij potentiële klanten. In beide gevallen is het van belang dat je hun aandacht een tijdje vast weet te houden. Maar dat doe je liever niet door elke week ongevraagd een mail te sturen.

Veel eleganter is het om je klant met verschillende middelen bijna terloops jouw verhaal ter vertellen. Denk bijvoorbeeld aan een gesegmenteerde folder in combinatie met een advertentie op Facebook. En daarna is het helemaal niet zo’n gek idee om er een ouderwets telefoontje aan te wagen.

Zolang dat niet out of the blue komt, maar bijvoorbeeld inspeelt op een zoektocht van jouw target (potentiële klant) op internet, zal die dat niet als opdringerig ervaren.

Vijf invalshoeken die helpen bij vertellen van jouw verhaal:

1. Gesegmenteerd

Gesegmenteerd folders versturen wil zeggen dat je je folders of brochures zo gericht mogelijk naar jouw doelgroep verstuurt. Je segmenteert door je doelgroep te selecteren op bijvoorbeeld geografische kenmerken als adres, gemeente of postcode.

Je kunt ook socio-demografische kenmerken gebruiken zoals gezinsopbouw en welstandklasse. Zo kun je redelijk precies de mensen vinden die je wilt bereiken. Gesegmenteerd verspreiden is soms duurder, maar doordat je niet met hagel schiet, verspil je minder energie en geld aan onbedoelde doelgroepen.

Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen nog steeds het liefst persoonlijke reclame via de post ontvangen. Een groot deel staat echter ook open voor digitale mailings.

2. Luister

Sociale media zijn uitstekende kanalen voor het personaliseren van direct mail. Luister goed naar jouw doelgroep, volg de discussies die zij voert via LinkedIn, Facebook of Twitter en speel erop in met vragen en commentaar. De reacties zeggen vaak iets over de interesses en behoefte van de doelgroep die je wilt bereiken.

Verschillende socialemedia-analysetools zoals Google Insight, Inside Facebook en Trendistic kunnen je ook helpen om inzicht te krijgen in wat jouw doelgroep op dat moment interesseert.

3. Deel (uit)

Je kunt bijvoorbeeld een advertentie plaatsen op sociale media die inhaakt op onderwerpen die jouw doelgroep daar bespreekt. Iets weggeven kan ook helpen. Wisselt jouw doelgroep bijvoorbeeld informatie uit over de beste champagne of oliebollenrecepten, speel daar dan op in met bijvoorbeeld een miniflesje bubbels of een pak oliebollenmix.

Met een advertentie vergroot je de kans dat jouw doelgroep doorklikt en op jouw website terechtkomt. Zorg wel voor een aansprekende advertentie met een sterke tekst en aantrekkelijk beeld.

4. Vertrouwen

Je kunt je mails ook persoonlijk maken door zelf persoonlijk te zijn en bijvoorbeeld de gegevens van jouw socialemedia-profiel op te nemen. Door ontvangers via een URL naar een persoonlijke socialemedia-profiel te leiden, kom je geloofwaardig over.

Om vertrouwen te wekken is het slim om referenties te laten zien naar bijvoorbeeld je Twitter- of Linkedin-pagina.

5. Bellen

Ken je eenmaal je de interesses van jouw klant of potentiële klant, of weet je waar hij naar op zoek is, dan kun je hem best bellen met een fijne aanbieding. Grote kans dat hij in elk geval naar jouw verhaal zal willen luisteren.