Dit is Big Data voor beginners

Mede mogelijk gemaakt door

Big Data is hét buzzword van dit moment. En nee, dat is niet alleen iets voor multinationals. Daarom vijf vragen en antwoorden over Big Data.

1. Wat zijn Big Data eigenlijk?

Er bestaat geen eenduidige definitie van Big Data, maar over het algemeen wordt eronder verstaan: het inzetten van technologieën voor opslag, verwerking en analyse van data. 
Door de opkomst van sociale media en de enorme groei van het gebruik van mobiele apparaten, groeit het aantal data explosief. Door deze Big Data te analyseren, is het mogelijk patronen en verbanden in kaart te brengen. Zo krijgen bedrijven en organisaties inzicht in het gedrag van hun klanten, en kunnen ze op basis daarvan bijvoorbeeld voorspellingen doen. Dat wordt predictive analytics genoemd.

2. Wat is de rol van klantinzicht?

De voorspellingen op basis van data kunnen bijvoorbeeld gaan over (koop-)gedrag van klanten of prospects. Daarom is het van belang inzicht te krijgen in de behoeften en het gedrag van jouw klant. Hoe reageert hij online en welke veranderingen vertoont zijn gedrag? Het verzamelen van klantinzichten kan op verschillende manieren. Wat belangrijk is, is hoe je deze inzichten gebruikt en analyseert. Met andere woorden, het gaat niet zozeer om de data zelf, maar om de methode om ze te analyseren en toe te passen.

3. Hoe pas je Big Data toe?

Denk bij de toepassing van Big Data bijvoorbeeld aan een webshop die het zoek- en aankoopgedrag van zijn klanten registreert. Zo is hij in staat de klant een passende aanbieding te doen. Ook de informatie die consumenten delen op sociale media en informatie van gps-signalen die smartphones versturen, kunnen waardevol zijn. Zo kun je te weten komen waar jouw klanten zich op welk moment bevinden en waar ze behoefte aan hebben. Daarbij moet je wel goed weten wat wel mag en wat niet. De regelgeving over privacy is streng in Nederland. Je mag nooit zomaar beschikbare onlinedata gebruiken, ook niet als klanten ze delen via social media. Houd opt-in altijd in je achterhoofd en vraag toestemming.

Een ander, meer specifiek voorbeeld zijn verzekeraars die data gebruiken om risico’s van individuele klanten in te schatten. Denk aan Amerikaanse autoverzekeringen die de hoogte van de polis vaststellen op basis van hun rijgedrag. Het Amerikaanse warenhuis Target schat op basis van haar gigantische database met gegevens over historisch en actueel koopgedrag in of een klant zwanger is. Die klanten krijgen brochures met zwangerschapskleding en babybedjes in hun (al dan niet digitale) brievenbus.

4. Wat heb je nu echt aan Big Data?

Bedrijfsbeslissingen die vroeger op basis van gevoel of gewoonte werden gemaakt, worden efficiënter en effectiever als ze gebaseerd zijn op data, menen veel marketing-experts. Door de verzamelde data kun je preciezer meten en meer te weten komen over jouw business en sector. Zo minimaliseer je verspilling. Je besteedt geen tijd en geld meer aan trial and error. Je gooit geen folders meer in brievenbussen waar de ontvanger niets aan heeft. Je verstuurt geen mailings meer die zonder te lezen verwijderd worden. Kort gezegd: als je op basis van de vergaarde kennis bedrijfsbeslissingen neemt, kun je de financiële resultaten van jouw activiteiten en campagnes verhogen.

5. Leuk voor multinationals die Big Data, maar een kleine ondernemer heeft veel minder data.

Uitgroeien tot een datagedreven organisatie is niet voorbehouden aan grote bedrijven met enorme hoeveelheden data. Ook voor MKB-bedrijven en kleine ondernemers is het mogelijk om inzicht te krijgen in wie de website bezoekt en waar hij naar heeft gezocht. Vergeet niet die geïnteresseerde bezoekers vervolgens een gepersonaliseerde mail of brochure te sturen waarmee je inhaakt op zijn zoektocht.