Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Dit moet je als bedrijf vooral níet doen op sociale media (en dit wel)

Sociale media zijn er niet (alleen) om te juichen als je een nieuwe klant hebt binnengehaald of als je indrukwekkende omzetcijfers hebt geboekt. Maar hoe moet het dan wel? 10 Do’s & don’ts.

De algemene stelregel op sociale media: denk na voordat je iets post. Alleen maar borstklopperij wordt niet geloofd én niet gewaardeerd. Beheers je impulsen. Behalve natuurlijk als je een kersverse president van de Verenigde Staten bent… Maar ook The Donald weet inmiddels dat schijnbaar achteloze tweets je nog lang kunnen blijven achtervolgen. Oftewel: je bent veel meer én veel langer zichtbaar dan je in eerste instantie misschien denkt. Onderstaande 10 tips kunnen helpen grote missers te voorkomen.

5 Do’s

Wat moet je wél doen op sociale media?

#1. Houd maat

De ideale frequentie om te posten, is niet in marmer gebeiteld. Wees in elk geval consequent en post regelmatig. Hoe vaak je iets op social media zet, verschilt per medium. Volgens een onderzoek van eClincher kun je per dag 2 keer iets op Facebook zetten, wel 12 keer per dag twitteren, maar kun je je op Instagram beter beperken tot één keer per dag. Waak ervoor om je volgers te overvoeren met boodschappen en informatie. Dat kan gaan irriteren, waardoor ze stoppen met het lezen van jouw posts.

eclinchr onderzoek

#2. Wees persoonlijk

Gooi het pantser van gelikte marketingpraat af en doe alsof je een praatje maakt met je klant

Gooi het pantser van gelikte marketingpraat af en doe alsof je een praatje maakt met je klant. Mijd jargon, maar schrijf je posts in jouw persoonlijke, niet bedachte, spreekstijl. Zo maak je jouw merk menselijker en laat je klanten zien wat het anders maakt dan de rest. Als je stijl echt is, kun je ook makkelijker consequent blijven en loop je niet het risico uit je rol te vallen.

#3. Geef!

Geef meer dan je neemt, net als je in een niet-virtuele relatie zou doen. Plaats relevante informatie, laat je klantenservice updates of actuele meldingen verspreiden en deel wat je te weten bent gekomen over nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied. Als je regelmatig betrouwbare informatie verschaft, zullen je volgers jou als autoriteit gaan zien en eerder aan jouw merk denken bij een aankoop. Ga vooral niet nadrukkelijk leuren om een lead of om een contactmoment, daar is bijna niemand van gediend.

#4. Maak een checklist

Een post die je zomaar op Facebook deelt kan in het niets opgaan. Om ervoor te zorgen dat je posts opgepikt worden, is het handig een checklist aan te leggen:

  • Check altijd de grammatica en taalkundige twijfelgevallen,
  • Zorg ervoor dat de informatie die je wilt posten ook gedeeld kan worden,
  • Check of de tijd waarop je jouw bericht plaatst een tijd is waarop jouw doelgroep online is,
  • En niet onbelangrijk: ga ook altijd even na of de links die je in je posts verwerkt ook echt werken.

#5. Wees kieskeurig in wie je volgt

Je hoeft echt niet iedereen die jou volgt zelf ook te volgen.

Je hoeft echt niet iedereen die jou volgt zelf ook te volgen. Neem de mensen met wie je in het echte leven contact hebt als uitgangspunt. Denk na wat degenen die je wilt gaan volgen over jou zeggen. Ook klanten zien dat jullie gelinkt zijn. Vertegenwoordigen de mensen die jij volgt waar jij en jouw bedrijf voor staan?

sociale media

5 Don’ts

Welke acties kun je beter achterwege laten als je je op sociale media begeeft?

#6. Zoveel mogelijk media inzetten

Het aanbod aan sociale media is gigantisch en stopt niet bij LinkedIn. Behalve Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en Pinterest, heb je tegenwoordig ook Periscope, Tumblr en ga zo maar door. Vine en Google+ zijn alweer bijna verdwenen.

Je hebt simpelweg de tijd en energie niet om alle media in te zetten.

Alle media inzetten zodat elke internetter wel ergens jouw merk tegenkomt? Geen goed plan. Het resultaat weegt zelden op tegen de gevraagde inspanning die ertegenover staat. Kies liever 3 of 4 media waarvan je weet dat jouw doelgroep ze bezoekt.

Zorg er daarbij voor dat jouw boodschap eenduidig en duidelijk is op elk medium – van Pinterest tot printreclame. Richt daar al je aandacht op. Je hebt simpelweg de tijd en energie niet om alle media in te zetten. Het is bovendien vaak verspilde moeite: jouw doelgroep zit ook niet op elk sociaal medium.

#7. Aan politiek doen

Sommige merken zijn op hun online platforms nogal afgedreven van hun primaire doel: producten en diensten leveren aan klanten. Natuurlijk is informatie over het vakgebied en de wereld waar het product een rol speelt een leuke extra. Zo is het aardig als een fietsproducent Tour de France-nieuws brengt en een aanbieder van zonnepanelen informatie geeft over subsidieregelingen. Maar blijf weg van actuele zaken die niets te maken hebben met jouw product. Helemaal als ze politiek gevoelig zijn.

Een standpunt innemen over het vluchtelingenquotum of politieke uitspraken doen, het kan zomaar verkeerd uitpakken en je bedrijf schade toebrengen. Bewaar zulke meningen liever voor verjaardagsfeesten.

#8. Alles op de automaat doen

Voorkom dat klanten het gevoel krijgen dat er een computer tegen hen praat.

Er zijn ongelofelijk veel manieren om sociale media te automatiseren. De meeste zijn handig en besparen tijd. Maar gebruik ze behoedzaam. Als je vol op de automaat gaat, gaat de onderscheidende stijl van je merk verloren. Zorg ervoor dat je posts persoonlijk blijven. En voorkom dat klanten het gevoel krijgen dat er een computer tegen hen praat. Het verschil tussen persoonlijke en geautomatiseerde posts is merkbaar en steeds meer mensen knappen erop af.

#9. Kritiek, commentaar en vragen negeren

Als je posts plaatst die interactie met jouw klanten als doel hebben, kun je de reacties van klanten natuurlijk niet negeren. Contact is immers het doel van jouw posts; als die interactie komt moet je daar blij mee zijn en dat ook laten merken. Vragen van klanten onbeantwoord laten is gênant en toont weinig interesse in jouw volgers.

Vragen van klanten onbeantwoord laten is gênant

Vragen en commentaar beantwoorden biedt de kans klanten aan je te binden; je laat hen weten dat je hun opmerkingen relevant vindt. Laat je volgers bijvoorbeeld weten dat je iets hebt aan hun commentaar en dat je daardoor een betere dienst kunt verlenen.

Verwijder ook geen kritiek. Een probleem erkennen maakt niet alleen de klant weer blij en kan jou iets leren, het behoedt je bedrijf ook voor PR-schade op termijn.

like#10. Je eigen posts liken

Natuurlijk vind je jouw eigen posts leuk. Maar dat betekent niet dat je ze moet liken of als ‘favorite’ moet bestempelen. Dat komt vrij krampachtig en wanhopig over. Stimuleer wel dat medewerkers, collega’s, vakbroeders en bekenden je berichten liken en delen. Als het goed is doen zij dat vol vuur. En dat maakt je eigen boodschap meteen een stuk geloofwaardiger.