Leadgeneratie: zo pak je dat aan

Mede mogelijk gemaakt door

lead generation

Leuk hoor, die stijgende bezoekcijfers van je website of webshop. Maar daarmee ben je er nog niet. Hoe zorg je ervoor dat deze ‘leads’ daadwerkelijk iets bij je gaan kopen?

Leadgeneratie is het online werven van potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product. Hiervoor is het van belang dat je weet waar jouw potentiële klant naar zoekt. Welke informatie heeft hij nodig? Welke vragen leven er bij hem? Wat zoekt hij? En kun jij in zijn informatiebehoefte voorzien, bijvoorbeeld met een nieuwsbrief of brochure? Dan doe je dat natuurlijk graag, maar bij voorkeur op zo’n manier dat deze lead op den duur iets bij jou gaat kopen. Je kunt er ook naar streven om met leadgeneratie jouw (e-mail)adressenbestand uit te breiden, nieuwe leden of social-mediafans te werven. Als je er het budget voor hebt, kun je met bijvoorbeeld Google Adwords bezoekers naar jouw website of shop leiden via een beperkt aantal zoekwoorden.

Actiepagina

Het verzamelen van potentiële klanten kan bijvoorbeeld door ze te verleiden hun persoonsgegevens achter te laten op een landingspagina, actiepagina of actiewebsite – in ruil voor een prijs, extra korting of een te downloaden whitepaper. En het is wel zo handig om de lead meteen toestemming te vragen om jouw nieuwsbrief of productinformatie te mailen.

Pamperen

Voor je begint met het generen van leads is het goed dat je hele bedrijf weet wanneer een websitebezoeker een lead is. Overleg met je sales-mensen over hoe jullie de bezoeker van de website willen overhalen zijn contactgegevens achter te laten. Zij kennen de klanten, weten vaak wat potentiële klanten bezighoudt en welke vragen ze hebben. Maar kijk uit: als een bezoeker eenmaal een lead is, betekent dit niet dat hij ook meteen bereid is tot het doen van een aankoop. Stuur dus niet meteen de salesafdeling op hem af. Daarmee kun je hem juist tegen de haren instrijken en wegjagen. Zorg eerst dat je je leads een beetje pampert; lead nurturing heet dat. Jouw lead verkeert nog in de oriëntatiefase en heeft behoefte aan specifieke informatie. Vind uit wat zijn probleem is en bied hem een mogelijke oplossing. Schuif hem pas later de oplossing die jouw bedrijf biedt onder de neus. Hij is dan met jouw merk vertrouwd geraakt en voelt loyaliteit door de aandacht die je hem hebt geschonken.