Maak van je auto een rijdend visitekaartje

Mede mogelijk gemaakt door

Wie regelmatig op de weg zit, ziet ze overal: auto’s die volgeplakt zijn met reclame. Als je het een beetje slim aanpakt, maak je van je bedrijfswagen een mobiel visitekaartje. Maar hoe zorg je dat het ook echt werkt?

Toen journalist en schrijver Thomas Braun een nieuwe auto kocht, was zijn boek ‘Ga toch fietsen!’ net verschenen. Hij bekeek de grote, lege zijkanten van zijn glimmende bolide en zag een mogelijkheid om daar reclame te maken. Zijn nieuwe auto werd een niet te missen rijdende reclamezuil.

Carwrapping

Met belettering toon je andere weggebruikers je naam, je logo en eventueel een slogan voor jouw dienst of product. Autobelettering of autowrapping heet het officieel. Een iets kostbaardere variant is carwrapping. Daarmee laat je jouw auto in een speciaal soort folie verpakken, waardoor je er een complete reclame-uiting van maakt.

Denk aan de autootjes van Red Bull, die niet alleen de juiste kleuren hebben, maar ook een groot blik van de energiedrank op hun dak meedragen. Zo wordt een simpele auto een symbool van een rijdend vat energie.

Ook maak je zo handig gebruik van het feit dat we weer vaker en langer in de file staan. Meer mensen kijken langere tijd naar jouw auto, waardoor je bereik dus groter is dan ooit.

De bedrijfswagen van Fonq-oprichter Patrick Kerssemakers

Do’s en don’ts

Hoewel iedere reclame-uiting anders is, zijn er wel wat algemene richtlijnen waar je aan moet denken:

1.    Houd je autoboodschap kort en duidelijk. Ook als mensen je met meer dan 130 kilometer per uur inhalen, moeten ze direct kunnen zien wat er staat.
2.    Beperk je tot het vermelden van de naam van je bedrijf, je website en eventueel een korte slogan. Hoe minder hoe beter.
3.    Zorg ervoor dat de tekst ook op meters afstand goed leesbaar is.
4.    Let erop dat de kleuren bij de auto passen en dat het beeld eerder rustig dan schreeuwerig is.
5.    Ook belangrijk: past de auto bij je dienst of product? Heb je een bedrijf in duurzaam hout, gebruik dan geen benzineslurpend model.
6.    Houd je aan de wet: de reclame mag nooit het zicht van de bestuurder belemmeren, verlichting niet blokkeren en niet lijken op of doen denken aan een ambulance, brand- of politiewagen.


Zo rijdt ondernemer Tim de Kraker (BarDoggy) rond

Een boodschap met een knipoog

Thomas Braun geeft toe dat hij even moest slikken toen hij het resultaat van zijn carwrap voor het eerst onder ogen kreeg. “Op beide flanken van mijn mooie, nieuwe auto stond meer dan levensgroot de cover van mijn boek, waarop ik zelf fietsend sta afgebeeld. Dat is best confronterend.”

Het meest tevreden was Braun met de achterkant, waarop behalve zijn website ook de titel van zijn boek - Ga toch fietsen! duidelijk te zien is. "Het is een toevalstreffer. Toen ik het boek schreef was ik absoluut nog niet bezig met reclame maken. Maar als je nu achter mij in de file staat, is het natuurlijk wel een grappige slogan waar veel mensen om moeten grijnzen”, zegt Thomas Braun.

Negatieve associaties

Je auto als rijdend visitekaartje gebruiken, brengt ook risico’s met zich mee. Bumperkleven, te hard rijden of iemand afsnijden: misschien doe je het niet eens expres, maar dankzij de belettering op je auto zorg je zo voor een negatieve associatie bij je medeweggebruikers. Wees dus nog meer een heer – of dame – in het verkeer dan je normaal al was.

Zorg dat je belettering of carwrap er professioneel en goed verzorgd uitzien. Je auto is nu immers je rijdende visitekaartje. Neem een professionele ontwerper of een reclamebureau in de arm en kies voor materiaal dat jaren meegaat. Het is de moeite waard. Ook als je wat meer betaalt, is dit een relatief goedkope manier van reclame maken.

Wat levert het op?

Hoewel er niet expliciet onderzoek naar gedaan is, zijn er genoeg aanwijzingen dat deze vorm van marketing effectief is. Schattingen gaan ervan uit dat een auto die regelmatig de weg op gaat gemiddeld 160 duizend contacten per maand heeft.


Het rijdende visitekaartje van Sprout-lezer Marleen Brekelmans

Als je in de file staat, duren de contactmomenten ook nog eens langer. Dat zorgt voor naamsbekendheid en herkenning. Ook blijkt steeds weer dat mensen een korte, visueel ondersteunde boodschap die een aantal keer herhaald wordt, beter onthouden.

Duim omhoog

Het boek van Thomas Braun is inmiddels aan zijn negende druk toe. Of dat komt door de reclame op zijn auto is moeilijk te zeggen. Wellicht dat het in het onderbewuste van mensen meespeelt als ze in de boekwinkel uit de vele titels moeten kiezen.

“Ik krijg vooral veel leuke reacties”, zegt Braun. “Als mensen naast me rijden, steken ze hun duim omhoog. Soms draaien ze het raampje open en roepen dat ze het hebben gelezen. Ik ben ervan overtuigd dat mijn auto me veel naamsbekendheid heeft opgeleverd en dat veel meer mensen nu weten wie Thomas Braun is.”