Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Mensen klikken niet op banners? Met deze 5 tips lukt het wél

Banners werken niet, hoor je vaak. Onzin. Het wordt alleen zelden goed gedaan. 5 tips om meer resultaat uit een kleine online advertentie te halen.

Acties onder de aandacht brengen, naamsbekendheid verhogen, met een banner kan het allemaal. Je kunt je advertentie op een specifieke locatie en doelgroep richten. Ook met kleine budgetten is het mogelijk om op grote sites te adverteren. Maar hoe haal je er het meeste resultaat uit?

Volgens Erik Dijkman is het niet makkelijk, maar zeker wel mogelijk. Dijkman is Partnership Manager bij MediaBookers, een self-service adverteerdersdienst. Met hun Media Trade Desk kun je zelf simpel, direct en gericht online adverteren op alle Nederlandse sites.

Zijn 5 tips voor succesvolle bannering:

1. Let op relevantie voor jouw doelgroep

Bepaal vooraf goed de locatie en doelgroep die je wilt bereiken met je advertentie op internet. Stel: je hebt een sportwinkel in Zutphen, dan weet je dat mensen tot een afstand van 15 kilometer bereid zijn naar je winkel te komen. Dat is je verzorgingsgebied; de mensen die daar wonen wil je bereiken. Vervolgens wil je de campagne alleen afvuren op mensen die sportminded zijn. Je kunt filteren op deze twee segmenten zodat je heel gericht de juiste mensen bereikt.

2. Hou je boodschap kort en helder

Mensen bepalen in minder dan een seconde of ze iets de moeite waard vinden. Daarom moet je binnen die tijd je boodschap weten over te brengen. Het moet direct duidelijk zijn, begin dus met de actie die je wilt delen. Bijvoorbeeld: ‘nu korting’ of ‘alles voor de halve prijs’. Dan heb je de aandacht te pakken, daarna communiceer je het bedrijf pas. Er zijn zoveel digitale uitingen, onderscheid jezelf met een korte en heldere boodschap. Verkoop niet wie je bent, maar wat je te bieden hebt.

3. Houd het praktisch

Zorg dat je één duidelijke ‘call-to-action’ hebt. Dus: ‘vandaag zoveel procent korting’, ‘koop nu!’ Mensen moeten klikken om tot actie over te gaan, zo zorg je voor conversie en kun je zien hoeveel mensen je boodschap hebben gelezen.

4. Maak het urgent

Maak duidelijk dat het om een tijdelijke actie gaat, die binnenkort afloopt. Als iets te lang duurt, haken mensen af of denken ze: dat doe ik misschien later nog wel eens. Waarna ze dan alsnog afhaken. Je wilt ze juist nú actief krijgen, dat doe je door toe te voegen dat ze nú iets moeten doen. Speel in op de emotie dat mensen niets willen missen.

5. Zorg voor een duidelijke landingspagina

Eigenlijk het belangrijkste van de hele banner: als die felbegeerde klik dan komt, zorg dan ook dat die goed terechtkomt. De pagina waar de klik naartoe leidt moet direct gaan naar het product waar de advertentie over gaat. Anders haken mensen alsnog af. Dit moet een goede pagina zijn op een desktop, maar vooral ook mobiel. Zeker mobiel is de eerste klik een daalder waard. En zo’n kans krijg je meestal ook maar één keer.