SEO voor dummies: 5 tips om hoger te scoren in Google

Mede mogelijk gemaakt door

google, google analytics, seo, online, web, e-commerce, statistieken

Goed gevonden worden in Google is geen sinecure. Begin je daar net mee? 5 tips om je op weg te helpen met Search Engine Optimization, oftewel je website zo zoekmachinevriendelijk mogelijk maken.

Aangezien Google in Nederland onbetwist de grootste zoekmachine is, is het pure noodzaak om bij de bouw en inrichting van je website of –shop rekening te houden met de eisen van dit bedrijf.

De zoekmachine van Google rangschikt pagina's onder meer op snelheid, veiligheid en relevante en heldere inhoud. Websites die gehoor geven aan deze eisen eindigen gegarandeerd hoger in de Google-ranking.

1. Bepaal je doel en doelgroep

Bepaal voordat je gaat (of laat) schrijven je doel en doelgroep. En richt je in jouw tekst tot die doelgroep met relevante informatie en een toon die de bezoekers van jouw bedrijf aanspreekt. 

2. Zorg voor goede inhoud

Zo’n zeventig procent van de internetters kijkt alleen naar de eerste vier zoekresultaten. Een sterk argument om de inhoud op jouw webshop of site SEO-vriendelijk te maken. Je kunt poëtisch te werk gaan, maar als niemand je site kan vinden, heb je daar niets aan. Daar staat tegenover: inhoud die is dichtgesmeerd met SEO-termen is onleesbaar.

In een tekst van honderd woorden acht keer melden dat jouw fietsen sterk en snel zijn, wordt al snel irritant. In dat geval haken bezoekers af, waar Google niet blij mee is en het levert je geen conversie op. Als je een webtekst schrijft over jouw bedrijf bedenk dan argumenten waarom anderen met jou in zee zouden moeten gaan. Waarom is jouw dienst of product onderscheidend en waarom maakt het de wereld beter? 

Zie ook:
Zo gebruik je Google Analytics (6 tips)
4 strategieën om klanten opnieuw te benaderen (of juist niet) binnen Google search
6 redenen waarom jouw website niet hoog staat in Google

3. Zoekwoorden

Is jouw tekst eenmaal geschreven, dan is het tijd om aandacht te besteden aan de zoekwoorden. Google wil graag zo snel mogelijk weten waar jouw tekst over gaat. Verwerk de zoekwoorden daarom op een elegante manier in de meta-descriptie, url en tussenkoppen (h1, h2, h3) in je tekst en inleiding.

Ook twee of drie ondersteunende zoektermen, die in het verlengde liggen van de zoektermen én een aantal synoniemen zorgen voor meer SEO. Toepasselijk beeld (liefst met titel), relevante downloads (bijvoorbeeld whitepapers), blogs en productomschrijvingen kunnen zorgen voor nog meer optimalisatie.

Je kunt ook een aantal gratis tools gebruiken, bijvoorbeeld om te achterhalen welke zoekwoorden potentiële klanten gebruiken. Zoals de zoekwoordplanner. een tool van Google AdWords waarmee je ook kunt zien wat het zoekvolume is. Het zoekvolume is het aantal zoekopdrachten waarin deze zoekwoorden voorkomen. Houd hierbij in je achterhoofd dat de zoekwoorden met hoge zoekvolumes vaak veel concurrentie hebben. Probeer daarom specifiek te zijn en kruip in de huid van de ‘zoeker’. 

4. Houd het kort

Beperk de tekst tot 250 à 300 woorden. Jouw lezer wil snel en to-the-point geïnformeerd worden. Heb je een langere boodschap, zorg dan voor prikkelende tussenkopjes boven tekstjes van ongeveer honderd woorden. 

5. Neem je tijd en ga schrijven                             

Zodra je eenmaal jouw boodschap, doelgroep en zoekwoorden hebt bepaald, ga dan ook echt beginnen. Neem de tijd, ga zitten en schrijven, met de bovenstaande tips in gedachten. Maak het overtuigend en zorg ervoor dat je mensen raakt, met bijvoorbeeld een persoonlijke anekdote in “Over ons”. Dat is vaak de voornaamste (onbewuste) reden dat ze juist voor jou kiezen.  

Bedenk verder hoe je wilt dat de lezers reageren; welke actie moeten ze ondernemen en hoe maak je dit zo aantrekkelijk mogelijk? Som de voordelen van jouw product of dienst op, citeer ervaringsdeskundigen en leg uit welk probleem van jouw klant je oplost. Check dan of jouw verhaal voldoet aan de vooraf bepaalde boodschap, doelgroep en zoekwoorden.

Deirdre Enthoven is freelance journalist, schrijver en storyteller bij WWYS – We Write Your Story.