Waarom je nooit een Like &Win-actie op Facebook moet organiseren

Mede mogelijk gemaakt door

Likes, Facebook

Een Like &Win-actie op Facebook lijkt dé manier om meer aandacht te krijgen en aan meer likes te komen. Toch kun je beter geen like & win-acties meer organiseren. 7 tips hoe je wél aan meer likes op Facebook kunt komen.

Sinds tv-programma Opgelicht aandacht besteedde aan het fenomeen like & win, staan deze acties in een kwaad daglicht. Veel bedrijven lokten deelnemers met deze acties, om na een tijd de naam van de pagina te veranderen. Gebruikers hebben dan een onbekende pagina geliked.

Facebook ziet deze like & win-acties liever niet, en heeft er zelfs strenge regels voor opgesteld. Facebook weert deze acties omdat ze geen relevante content bevatten en geen volgers opleveren die echt geïnteresseerd zijn. Ook ergeren gebruikers zich aan deze content. Niet meer doen dus.

Wat dan wel? 

Goed, geen Like & Win-acties dus. Hoe kom je als bedrijf dan wél aan zoveel mogelijk likes? Met deze 7 tips lukt het je in ieder geval om meer likes te krijgen:

1. Kwaliteit boven kwantiteit

Met de huidige indeling van Facebook gaat het aantal likes minder belangrijk geworden. Het gaat nu vooral om de kwaliteit van de likes. Het is van belang dat je volgers ook daadwerkelijk op je berichten reageren. Als veel mensen op de ‘vind ik leuk’ knop van je pagina hebben gedrukt en vervolgens niet op je berichten reageren, dan worden je berichten minder ge-toond. De interactie met je volgers wordt dus veel belangrijker.

2. De juiste content

Hoe kom je aan die interactie? Wil je dat mensen op jouw berichten reageren, dan moet je met goede en actuele content komen die past bij jouw doelgroep. Mensen zijn dol op waardevolle tips en willen graag kennis vergaren. Let er op dat je wel je eigen draai geeft aan de content. 

Interactie krijg je door de lezers van je berichten een vraag te stellen. Liefst eenvoudige ja/nee vragen die snel te beantwoorden zijn. Vertel bijvoorbeeld een persoonlijke anekdote en vraag of ze ook zoiets hebben meegemaakt. Kom met een stelling en vraag of ze het daarmee eens zijn. Of vraag om feedback op je werk. 

Update je content regelmatig. Plaats je te weinig berichten, dan zie je dat gelijk terug in je bereik. De noodzaak om je berichten nog te laten zien in het nieuwsoverzicht van je volgers wordt dan voor Facebook veel kleiner.

3. Goed beeld

Foto’s doen het altijd goed en roepen reacties op. Kijk maar naar de opkomst van Pinterest en Instagram. We zien graag foto’s van anderen, reageren erop en delen ze. Met goed beeld krijg je meer aandacht voor je berichten op Facebook. Toch zie je nog vaak slechte beelden of stockfotografie langskomen. Doodzonde. Wie een beetje moeite doet, kan mooi beeld vinden. Lees deze tips voor gratis beeld

4. Gebruik Video

Mensen kijken liever naar een video dan dat ze een tekst lezen. Bovendien blijft de informatie uit een video langer hangen en is de impact van een vlog groot. Met een video op sociale media verdubbel je je bereik. Het hoeft niet veel te kosten en levert je veel op. Wil je ook aan de slag met video? Je kunt het allemaal zelf doen. Lees hier onze tips.

5. Linken

Om zoveel mogelijk likes op je Facebook pagina te krijgen, moeten zoveel mogelijk mensen weten dat je er een hebt! Vraag je eigen netwerk om een like op je Facebookpagina. Promoot je zakelijke Facebook pagina overal. 
Vermeld je pagina in de handtekening van je e-mail, op je website, in je profiel op Linkedin, op je visitekaartje, en ga zo maar door. Plaats de link naar je Facebookpagina op al je print- en online communicatie. En deel het via je andere social media kanalen zoals Instagram en Twitter.

6. Geef iets terug

Voor wat, hoort wat. Beloon mensen voor hun likes, laat ze korting ontvangen op je producten of diensten. Of draai het om. Organiseer een gratis seminar of event. Laat het toegangsbewijs een like op je pagina zijn. Je mag er best iets tegenover stellen. Guy Kawasaki gaf zijn eerste boek gratis weg in een pdf door op Like te klikken, waarmee de inhoud zichtbaar wordt. In dit artikel legt Guy uit hoe hij op deze manier 4000 fans erbij kreeg.

7. Of gewoon betalen

Facebook wil graag geld verdienen. Dus wie betaalt, helpen ze graag verder. Als je ‘promoot een bericht’ doet, verschijnen je berichten hoger in het nieuwsoverzicht, zodat de kans groter is dat je doelgroep deze berichten ziet. Promoot elk bericht dat je plaatst en richt hem rechtstreeks op je doelgroep. De kosten van het promoten van een bericht zijn afhankelijk van het aantal mensen dat je wilt bereiken. Het hoeft niet duur te zien en kan al vanaf 5 euro.

Je kunt ook likes kopen, er zijn veel online aanbieders waar je terecht kunt. Maar zoals in het begin van het artikel al staat: deze gekochte likes zeggen weinig, uiteindelijke gaat het Facebook om de actieve relevante gebruikers van je pagina en niet om Like&win gelukszoekers.

Lees ook: Voorbeelden van bedrijven die succes hebben op Facebook
 

Dorine van der Wind is freelance journalist, schrijver en storyteller bij WWYS, we write your story.