Zo bind je klanten met cadeautjes

Mede mogelijk gemaakt door

cadeau

Met kleine, bijzondere cadeautjes kun je klanten aan je binden en stimuleren tot herhaalaankopen. Zo zet je relatiegeschenken slim in.

Niets is zoveel waard als een blijvende kant. Bestaande en loyale klanten zijn namelijk verantwoordelijk voor het merendeel van je omzet. En toch gaat bij de meeste bedrijven het grootste deel van het marketingbudget op aan het werven van nieuwe klanten.

Terwijl het beter is om te focussen op hoe je je bestaande klanten aan je bindt. Natuurlijk doe je dat door een goed product of dienst te leveren. Maar net als in elke relatie, spelen aandacht en waardering een grote rol. En die kun je laten blijken met een klein cadeautje.

Teruggeven

Een kleine moeite kan voor een groot effect zorgen. Mensen die iets krijgen, zijn geneigd iets terug te geven. Ze zullen dus eerder weer iets bij je bestellen. Als je een bedrukte pen of sleutelhanger met je bedrijfsnaam meestuurt met een bestelling, is dat maar een kleine investering.

Uit onderzoek blijkt dat 87% van de relatiegeschenken langer dan een jaar wordt bewaard. Ook geeft 79% van de ontvangers aan dat zij opnieuw zaken met het bedrijf willen doen. Klanten vinden het leuk om een geschenk te ontvangen en voelen zich gewaardeerd. Bovendien stijgt je naamsbekendheid omdat ze dagelijks je naam terugzien op een gebruiksvoorwerp.

En last but not least: trouwe, tevreden klanten zijn de beste promotors. Zij vertellen aan hun vrienden en familie over je bedrijf en mond-tot-mondreclame is de beste die je je kunt wensen. 

Welke vorm?

Het loont dus om iets weg te geven. Op wat voor manieren kun je dat doen?

•    Korting geven: na de eerste aankoop stuur je een persoonlijk bericht naar de klant met een kortingscode voor de volgende aankoop. De klant zal blij verrast zijn en tevreden het verkoopproces afsluiten. Juist die afronding wordt het beste onthouden en zal zorgen dat hij of zij terugkomt. Zalando en H&M zijn goed in kortingscodes weggeven aan bestaande klanten. Zo zorgen zij ervoor dat klanten die al een tijd niets hebben gekocht verleid worden om een nieuwe aankoop te doen.

•    De klant aan je binden: met een loyaliteitsprogramma waar de klant punten spaart. kun je ze aan je binden. Mensen zijn dol op sparen en het is een goede manier om ze langdurig te bedienen. Met hun aankopen sparen ze punten die ze in jouw winkel kunnen inleveren. IKEA heeft de Family Pas die heel goed werkt: klanten met zo’n pas krijgen in de winkel met extra korting op producten en aanbiedingen die normale bezoekers niet krijgen. Niet alleen Ikea, ook de HEMA heeft zo’n ledenpas.

•    Een cadeautje uitdelen: als je klant wordt bij Bol.com vragen ze om je geboortedatum. Rond je verjaardag word je door ze benaderd met een cadeau, het maakt nieuwsgierig en je gaat weer bij ze rondkijken.

Wat moet je op letten?

•    Doelgroep: let op dat wat je weggeeft, past bij je doelgroep. Als je je goed hebt ingeleefd, voelen je klanten zich pas echt gewaardeerd. Zijn het mensen die vaak onderweg zijn, dan past iets als een beker voor in de auto. Zitten ze veel achter hun pc? Dan wellicht een muismat of usb-stick. Een oudere doelgroep waardeert een notitieblok of pen, bij een jongere doelgroep past eerder een usb-stick. 

•    Functionaliteit: we noemden al de bedrukte pen of sleutelhanger. beide zijn misschien niet erg origineel maar wel functioneel. Het zijn gebruiksvoorwerpen en daardoor zal je naam vaak en lang te zien zijn. Een pen ligt soms maanden op iemands bureau. Een sleutelhanger zie je ook meerdere keren op een dag. Kies iets wat iemand bewaart en liefst waar de gebruiker vaak mee in aanraking komt. Een sleutelhanger of notitieblok doen het ook altijd goed.

•    Uniek cadeau: natuurlijk is het leuk om iets meer out-of-the box te denken. Maar sla niet door in originaliteit, probeer vooral dicht bij je bedrijf te blijven. Past het bij wat je product, dienst en visie? Een webwinkel van sieraden, zoals Steinperlenwelt, geeft bijvoorbeeld elke eerste besteller een klein hangertje.

•    Duurzaam: klanten worden steeds milieubewuster, laat daarom als bedrijf zien dat dit ook voor jou belangrijk is. Kies een duurzaam cadeautje. Dat is misschien iets duurder, maar wel veel beter voor je imago.

Uitpakken met de feestdagen

De drukke decembermaand klinkt nu nog ver weg, maar het is handig om nu alvast de bedenken wat je die periode kunt doen. December is bij uitstek de beste tijd om eens extra uit te pakken. 

•    Cadeau meesturen: je kunt bijvoorbeeld bij je bestelling een chocoladeletter toevoegen, of dit pas vanaf een bepaald aankoopbedrag doen. Ook voor kerst is het leuk om een kleine attentie toe te voegen. Een ‘bedankt voor uw bestelling’ kerstkaartje met een kortingscode is al een leuk geschenk. Wees creatief en zorg dat het opvalt, want het kan veel betekenen voor je klantenbinding.

•    Extra product of dienst: naast het weggeven van een cadeautje of korting in deze periode, kun je ook een extra product of dienst aanbieden in je webwinkel. Het e-commerce-pakket Magento biedt ‘gift messages’, deze functionaliteit kun je bijvoorbeeld gebruiken om de klant een gedichtje te laten schrijven. En rond kerst kan de klant een kerstwens schrijven bij een cadeau. 

•    Cadeaubonnen: cadeaubonnen zijn ideaal voor wie niet weet wat te geven. Vooral in de laatste dagen voor Sint of kerst slaat de stress toe en zijn cadeaubonnen populair. Voeg een cadeaubon toe aan je assortiment en voeg hier Sint of kerstdesigns aan toe zodat ze helemaal in het thema passen. Bol.com en Yoursurprise.nl doen dit goed.

•    Beloon trouwe klanten: leg in aanloop naar de feestdagen je beste klanten extra in de watten. Introduceer nieuwe producten of diensten eerst aan hen en geef ze eerder toegang tot de uitverkoop. Stuur ze persoonlijke aanbiedingen.

•    Wees verrassend: ook een optie: stuur je geschenk pas halverwege januari. Je valt meer op omdat iedereen al iets tussen kerst en oud en nieuw stuurt. Je hebt minder stress dan in de laatste weken van het jaar. 

Dorine van der Wind is freelance journalist, schrijver en storyteller bij WWYS, we write your story.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!