Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je een goede database

Een goede database is van groot belang voor je marketing. Maar dan moet je wel zorgen dat hij up-to-date is en dat je eruit kunt halen wat je nodig hebt. 5 Tips om je database effectief te gebruiken, te verrijken en uit te breiden.

1. Wat is een goede database?

Een database is een digitaal archief waarin je gestructureerd gegevens opslaat die je snel kunt opvragen, beheren en bewerken. Het gaat vaak om de persoonlijke gegevens van klanten, adressenbestanden van zakelijke relaties en/of producten. Je kunt het simpel houden en in Excel een eigen database aanmaken waarin je kenmerken en eigenschappen van je klanten bijhoudt. Pak je het wat groter aan, dan moet je je gaan verdiepen in termen als front-end, back-end en SQL (Structured Query Language).

2. Waarom is een goede database onmisbaar?

Trouwe klanten zorgen voor een stabiele omzet. Het is dus belangrijk dat je ze leert kennen om zo goed mogelijk op hun wensen te kunnen inspelen. Daarvoor moet je beschikken over zoveel mogelijk persoonsgegevens van je klanten. Doordat er steeds minder fysiek contact is tussen verkoper en klant, is het zaak zoveel mogelijk informatie (data) over je klanten te verzamelen.

3. Hoe onderhoud je je database?

Houd wijzigingen, afmeldingen en foutmeldingen goed bij. Goede software doet dat automatisch. Die zorgt ook voor het verrijken van klant- en relatiegegevens. Laat iedereen in het bedrijf nieuwe informatie of wijzingen direct in de database invoeren. Als alle medewerkers er hun eigen bestandje op na houden, doe je extra werk en zie je nog weleens wat gegevens over het hoofd. Zet de database dan ook op een centrale, voor iedereen toegankelijke, plek. Je kunt er ook voor zorgen dat relaties zelf hun gegevens kunnen aanpassen door ze een wijzigingsformulier of URL te sturen. Ook dat scheelt werk.

4. Hoe verrijk je je database?

Gesegmenteerde campagnes hebben meer impact; er wordt bijvoorbeeld meer op geklikt. Om te kunnen segmenteren heb je de goede profielkenmerken nodig. Hoe meer je weet van een relatie, hoe persoonlijker je te werk kunt gaan. Maar hoe kom je aan die profielgegevens? Vraag nieuwe relaties niet meteen het hemd van het lijf; daarmee schrik je mensen juist af. Je kunt bijvoorbeeld op het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief vragen naar algemene NAW-gegevens. Als je merkt dat de nieuwsbrief ook gelezen wordt, kun je meer gedetailleerdere gegevens vragen. Een cadeautje of een leuke korting stimuleert mensen om hun gegevens met jou te willen delen.

5. Hoe breid je je database uit?

Is je standaard database eenmaal op orde, vul je die regelmatig aan, schoont hem op dan ben je toe om een stap verder te zetten naar een meer verrijkte database. Gegevens over bijvoorbeeld aankoopgedrag, lees- en klikgedrag en onderwerpen waar je klanten in geïnteresseerd zijn helpen je om je marketing te verbeteren en het juiste aanbod naar de juiste mensen te sturen. E-mail en Direct Mail lenen zich hier goed voor. Je kunt verschillende varianten van een e-mail of direct-mail uitsturen door verschillende soorten teksten te koppelen aan bepaalde velden in je bestand. Zo kun je grote aantallen heel individuele boodschappen uitsturen.