Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo zet je influencers optimaal in

Influencers zijn invloedrijke socialmediagebruikers en bloggers met een grote groep volgers. Hoe zet je deze volgers optimaal in voor je eigen merk? En wat zijn de valkuilen? 5 tips om influencers succesvol in te zetten.

Wie influencers inzet, doet eigenlijk niets anders dan het bereik en de invloed van iemand anders inzetten voor eigen doeleinden. Met andere woorden: je lift als bedrijf mee op het succes van bloggers, vloggers of populaire Instagrammers. Met wederzijdse instemming, natuurlijk.

Dat klinkt eenvoudiger dan het is, waarschuwt socialmediaspreker en -trainer Elja Daae. “Ga er niet vanuit dat als iemand over jou gaat bloggen, dat direct tot meer leads leidt. Je zet het in de eerste plaats in om je naamsbekendheid te vergroten.”

Twee voorbeelden

Social influence-expert Kirsten Jassies (Just K) geeft twee voorbeelden van bedrijven die succesvol influencers inzetten: de Amsterdamse winkel Wildernis werd populair op social media omdat de Urban Jungle Bloggers er na een bezoek een blog over schreven. Wildernis heeft niet betaald voor deze content. Veel bloggers zijn op zoek zijn naar unieke content en nieuws en deze winkel sluit perfect aan bij de trend van groen en planten in de stad, waar dit blog over gaat.

Bij de retailers Kitsch Kitchen en Scotch & Soda werkte iemand in de winkel die Instagram begrepen en er zelf populair mee waren geworden. Wat ligt dan meer voor de hand om deze medewerkers te vragen het Instagram-account van de winkel te onderhouden? Soms hoef je niet ver te zoeken voor talent.

5 tips van Elja Daae:

1. Kies je doelgroep

Je moet vooraf een goed idee hebben wie je wilt bereiken. Als je doelgroep heel concreet is, kun je uitzoeken welke bloggers, vloggers of andere socialmediakanonnen deze groep goed bereiken. Bekende influencers bereiken een grote groep, maar vragen daar doorgaans een flink bedrag voor.
Je kunt er ook voor kiezen om zelf een groep influencers te benaderen om bijvoorbeeld jouw product te testen en daar (eerlijk) over te schrijven.

2. Professionaliteit heeft een prijs

Voor veel campagnes moet je betalen, zelfs als de bloggers niet beroemd zijn. Het voordeel van betalen is dat je ook professionaliteit kunt verwachten en eisen kunt stellen. Als je geen groot budget hebt, kun je ook afspreken om in natura te betalen. Stuur een product op om te testen of organiseer een speciaal event.

3. Kies het juiste onlinekanaal

De influencer kan een verhaal maken voor zijn of haar eigen kanaal of op dat van jou. Het voordeel van andermans kanaal is dat daar al veel volgers zijn die je zo gemakkelijk bereikt. Je kunt er ook voor kiezen om video’s, blogs of foto’s op je eigen kanaal te publiceren, om zo meer bezoek te genereren.
Als je het lastig vindt om zelf goede content te maken, kun je samenwerking zoeken met een influencer die interessante en inspirerende content voor jou gaat maken. Zoek dus niet alleen influencers met veel volgers, maar talenten die een goed verhaal kunnen vertellen. 

4. Manage de verwachtingen

Afspraken zijn key. Als je betaalt voor de content, spreek dan vooraf heel concreet af wat je daarvoor terugkrijgt. Bijvoorbeeld: 5 posts op Instagram. Vraag ook of je vooraf mag zien wat er geplaatst wordt. De uitdaging is een tussenweg te vinden tussen de creatieve vrijheid van influencer en je eigen input en verwachtingen.

Let op: vermeld altijd duidelijk dat er voor betaald is of dat de influencer gratis producten of diensten heeft ontvangen. Zo weet iedereen waar hij aan toe is, en sta je juridisch – en ook ethisch – het sterkst.

5. Bouw een band op

Investeer tijd en aandacht in het opbouwen van een band met je influencers. Zorg dat datgene wat je biedt, aansluit bij hun interesses, want het werkt alleen als zij oprecht enthousiast zijn en blijven. Nodig ze dus ook regelmatig uit voor leuke events of een opening, of organiseer eens iets speciaal voor hen. Zorg bijvoorbeeld voor een mooie locatie voor hun foto’s of video’s. Zo help je hen ook om mooie verhalen te vertellen over jouw bedrijf.