Zo zet je storytelling effectief in

Mede mogelijk gemaakt door

Verhaal

Met ‘Koop bij ons, wij zijn de beste’ en ‘de laagste prijs’ onderscheid je je niet van je concurrenten. En erger: de klant onthoudt niet wie je bent. Verhalen daarentegen, blijven wel hangen. Iedere onderneming barst van de verhalen. Maar hoe vind je die? En hoe vertel je ze? Storyteller en auteur Henk Rijks geeft 7 tips om storytelling effectief in te zetten. 

1. Hoe kom ik er achter wat mijn verhaal is? 

Stel jezelf om te beginnen de vraag: ‘Waarom ben ik dit bedrijf begonnen?’ En wees niet tevreden met een oppervlakkig antwoord als: ‘Ik wil mijn klanten een goed product bieden’. "Wat was je werkelijke drijfveer?", zegt Rijks, strateeg en bedenker van masterclass Storytelling for Brands.

Quirijn Bolle bijvoorbeeld, werkte voor Ahold en wilde graag het eten van het seizoen, zonder kunstmatige toevoegingen en afkomstig uit de streek, verkopen. Dat lukt hem niet bij Ahold en dus richtte hij Marqt op. Met dat verhaal zet hij zichzelf goed neer, en onderscheidt hij zich van zijn concurrenten.

Ook een goed voorbeeld is het verhaal van Raymond Cloosterman, de oprichter van Rituals. Hij kon bij Unilever zijn droom niet waarmaken: het neerzetten van een betaalbaar, luxe cosmeticamerk. Dat was ook voor hem de reden om het zelf te gaan doen. Dat werd het verhaal van Rituals.

2. Hoe maak ik daar een goed verhaal van? 

Ieder klassiek verhaal bevat een aantal vaste elementen. Er is een hoofdpersoon die tegen een probleem aanloopt dat hij moet oplossen; het conflict. Zo’n conflict kan zijn: ‘Ik wilde of zocht iets, maar kon het niet vinden en ben het zelf gaan doen’. In een verhaal komen tegenstanders voor die niet willen dat je jouw plan uitvoert, of sceptici die denken dat het niet gaat lukken. Vertel dat hele verhaal. Daarmee laat je zien dat je met vallen en opstaan expertise hebt opgebouwd. Het maakt jou geloofwaardig, je klant identificeert zich met het verhaal en dus met jou en jouw product.  

3. Moet het verhaal per se persoonlijk zijn? 

Dat hoeft niet, maar het kan wel helpen. Je komt erachter waarin je onderscheidend bent als je weet waarom je bent gaan doen wat je doet. Een goed voorbeeld hiervan is Mark de Lange, die het brillenmerk Ace & Tate is begonnen. Hij kocht voor 600 euro een bril bij een opticien. Dat vond hij duur. En hij vroeg zich af waarom hij zijn bril per se bij een opticien moest kopen. ‘Als ik weet wat mijn oogafwijking is, kan ik ook online een bril van goede kwaliteit kopen’, was zijn idee. Maar hij vond geen goede online brillenwinkel. Om die reden heeft hij Ace & Tate opgezet.

4. Mag ik mijn verhaal ook een beetje aandikken? 

Doe je niet anders voor dan je bent. Als je vertelt dat je een sympathiek klein bedrijfje bent dat vanuit een verbouwde schuur opereert terwijl je in werkelijkheid 300 man in dienst hebt, val je gauw door de mand. Het verhaal moet overeenstemmen met jouw gedrag. Storytelling is geen sprookjes vertellen. Mensen hebben dat snel genoeg door en dan werkt het alleen nog maar tegen je. 

5. Is storytelling geschikt voor elke ondernemer?

Natuurlijk, want iedereen heeft een verhaal. Ook een accountant heeft een verhaal. Die komt veel bij klanten en hoort het als eerste als de economie weer opkrabbelt, wat er op belastinggebied speelt en hoe het zit met de regelgeving. Die verhalen willen zijn klanten graag horen. 

6. Waar kan ik mijn verhaal vertellen? 

Dat kan via allerlei kanalen. Je hebt er niet eens een groot budget voor nodig. Denk aan je eigen website, Facebook, LinkedIn, blogs, YouTube of brochures. Een goed verhaal kan overigens bepalend zijn voor jouw ‘digital presence’. Google rankt websites steeds meer op inhoud. Websites met een origineel verhaal, waaruit blijkt dat je over expertise beschikt, zijn vindbaarder. Storytelling is dus ook nog eens goed voor je ranking.

7. Is storytelling een modegril?

Storytelling is van alle tijden. Mensen vertellen elkaar altijd en overal verhalen. Het interessante is om er achter te komen wie er op jouw verhaal zit te wachten. Vroeger ging het vooral om het zenden van de boodschap. Die bleven steken in mededelingen als: ‘Omo wast witter’. Dat geloven consumenten niet meer. Zij willen zich aangesproken voelen. En dat gaat het beste met een goed verhaal.