Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

DISRUPTIE DOOR COACHING – Losbreken uit bestaande patronen om het nieuwe mogelijk te maken

Laatst bijgewerkt: 04-03-2021 13:32:00

Persbericht - Door Annemarie van der Meer, ICF Master Certified Coach – bestuurslid ICF Netherlands Bij disruptie denken we dikwijls aan iets...

Door Annemarie van der Meer, ICF Master Certified Coach – bestuurslid ICF Netherlands

Bij disruptie denken we dikwijls aan iets wat van buiten komt. Externe factoren, zoals concurrentie, digitalisering, robotica, machine learning. Zaken die bestaande business modellen onder druk zetten en organisaties dwingen zich aan te passen, opnieuw uit te vinden en wendbaar te blijven. Maar disruptie kan ook van binnen komen. Wanneer je je ervan bewust wordt dat op de oude voet doorgaan groei in de weg staat. Dat je jezelf in je rol opnieuw moet uitvinden. Dat het tijd wordt om bestaande gedachtepatronen, gewoontes en opvattingen eens op te schudden.

Wat is disruptie eigenlijk?
Het woord is uit het Angelsaksische taalgebied tot ons gekomen. De Cambridge Dictionary zegt: The action of preventing something, especially a system, process, or event, from continuing as usual or as expected. De toekomst is dus geen extrapolatie van het verleden. En onze Dikke van Dale noemt naast de algemene vertaling van ‘ontwrichting’: Radicale verandering in een bestaande economische activiteit of een economisch proces, die gepaard gaat met innovaties en als doel heeft een nieuwe markt aan te boren. Vervang ‘economisch’ door ‘mentaal’ en ‘een nieuwe markt’ door ‘nieuwe kwaliteiten of bronnen’ en je hebt gedefinieerd wat er bij coaching kan gebeuren.

Hoe kan coaching disruptief zijn?
In coaching is de gewenste toekomst of het gewenste effect het uitgangspunt – van daaruit maak je een voorstelling van wat dat vandaag van je vraagt. En dat kan nog wel eens iets heel anders zijn dan waar je je tot nu toe zeker bij en over voelde. Goede coaching is niet alleen maar lief en ondersteunend. Het kan ook behoorlijk confronterend zijn. Hoe dan?

  • Stel je voor, je hebt je hele werkende leven gedacht dat je waarde toevoegde door situaties snel te kunnen doorzien en oplossingen aan te dragen. En in een coachingsproces leer je dat je teamleden door jouw gedrag het gevoel hebben dat je niet naar ze luistert en ze daardoor minder met initiatieven komen. Om ook een effectieve leider voor de toekomst te zijn, moet je een heel andere visie op je rol en toegevoegde waarde krijgen.
  •  Of je bent directeur/eigenaar van een familiebedrijf en vanuit de nobele intentie om alles goed te laten lopen, ben jij degene die de langste werkdagen maakt. Je voert met al je afdelingsleiders frequent gesprekken waarin je alle details doorneemt. Je coach laat je weten dat dit voor hen wel eens de impliciete boodschap kan betekenen dat je ze niet vertrouwt. Samen maken jullie een toekomstbeeld voor de organisatie en ook voor jouw leven. Je komt tot de slotsom dat je de dagelijkse leiding van het bedrijf loslaat en aan een ander overdraagt – een gedachte die je nooit eerder hebt durven denken. Je staat jezelf voor het eerst toe erover na te denken hoe je je eigen leven zinvol wilt vormgeven.
  • Of stel je voor dat je van vroeger uit hebt meegekregen dat je je niet mag laten voorstaan op je talenten en successen. Je ziet jezelf als een goede tweede man. Je coach daagt je uit om eens lekker onbescheiden te zijn en ongecensureerd te vertellen waar je goed in bent. Tot je verrassing komt hier veel energie bij vrij en je ontdekt dat je het leuk vindt om op de voorgrond te staan. Uiteindelijk leidt dit ertoe dat je een directierol met boegbeeldfunctie bij een stichting aanneemt.
  • Of je coach vertelt je dat je wijdlopige manier van communiceren het effect op haar heeft dat haar gedachten steeds afdwalen, en als zij als luister-profi al moeite heeft je te volgen, hoe zal dat dan voor veel anderen zijn?

Dit zijn allemaal voorbeelden uit de praktijk. Een coach kan je de vraag stellen hoe je zelf de toekomst van je onderneming, team, project, carrière of geluk in de weg staat. In alle gevallen wordt beoogd dat je als coachee naar je eigen denkproces, aannames, oordelen en gedragingen kijkt en hier (opnieuw) keuzes in maakt.

Een wendbare organisatie vraagt wendbare mensen in die organisatie. En wij mensen identificeren ons graag met onze opvattingen, meningen, successen uit het verleden, ons ‘gelijk’ en ons zelfbeeld. Het is helemaal niet makkelijk om dergelijke zekerheden los te laten. Heb je het dan altijd fout gezien of gedaan? Moet je ongelijk bekennen? Hoe word je dan nog serieus genomen? Wie ben je dan nog? Marcia Reynolds, ICF MCC coach uit de VS, noemt deze staat van ongemak in haar gelijknamige boek de ‘Discomfort Zone’. Toch zijn dit ook de momenten waarvan coachees achteraf nog wel eens zeggen dat ze er het meest aan hebben gehad, omdat het uiteindelijk nieuwe mogelijkheden heeft geopend.

Wat vraagt dit van de coach?
De basis is altijd een goede vertrouwensrelatie. Alleen wanneer je je bij een coach veilig voelt, stel je je open om te kunnen leren van disruptieve momenten. Een professionele coach zal in een vertrouwensrelatie investeren en kan deze met heel verschillende mensen vormgeven. Ook inschatten wat voor iemand de juiste balans van ondersteuning en uitdaging is. Verder vraagt het van de coach een kwaliteit die met ‘coaching presence’ wordt aangeduid. Dat betekent in het hier en nu volledig aanwezig zijn in de relatie met de coachee; zichzelf als instrument kunnen gebruiken. Het betekent ook om ongemakkelijke momenten niet uit de weg te gaan. De moed hebben om de coachee te vertellen wat h/zij bij je oproept en bij wat heftigere reacties soeverein blijven, niet gaan sussen of duiken. Tot slot ethisch handelen. Een professionele coach handelt in het belang van de coachee en herkent (potentiële) ethische dilemma’s of belangentegenstrijdigheden. Kortom, het vraagt van de coach dat deze vakbekwaam coachcompetenties kan inzetten om een proces vorm te geven, waarbij je als coachee je potentieel kunt ontsluiten.

Besteed er dus aandacht aan om de juiste coach te kiezen. Aarzel niet een potentiële coach naar diens opleiding, ervaring en certificering bij een beroepsvereniging te vragen. Wanneer je coach over het internationale keurmerk van een ICF certificatie beschikt, dan heeft hij of zij een gedegen opleiding gehad, ruime ervaring opgebouwd, hanteert hij of zij heldere ethische regels en heeft zijn of haar coachvaardigheden objectief laten toetsen. Weet met wie je in zee gaat!

Over International Coaching Federation Netherlands
Wij, ICF Netherlands, zijn het officiële Nederlandse Chapter van de International Coaching Federation, wereldwijd de grootste beroepsvereniging voor coaching. Het ICF keurmerk biedt cliënten de zekerheid dat zij met een professionele coach van doen hebben die zich aan een ethische code committeert. Daarnaast investeert ICF in onderzoek, bevordert in organisaties een coachingscultuur, en brengt denkers en ondernemers samen om de toekomst van coaching vorm te geven.

Wij streven ernaar de beste bron in Nederland te zijn voor klanten om internationaal gecertificeerde coaches te vinden die aan een hoge standaard voldoen en aansluiten bij hun verwachtingen en behoeften.

Voor meer informatie: https://www.coachfederation.nl / https://coachfederation.org

Bekijk hier het bedrijfsprofiel van ICF op MT.nl