Distimo wordt multinational; Google klaar voor eigen Spotify

Ondernemersnieuws vandaag: Nederlandse app analist wordt multinational, crowdfunding voor zweefvliegcentrale en ruzie om slimme teenslipper, made in Holland.

1. Distimo wordt multinational

Vincent Hoogsteder, die met Distimo de markt voor mobiele apps analyseert, runt binnenkort een wereldbedrijf: hij opent kantoren in New York, San Francisco, Londen en Singapore. Hoogsteder was er vroeg bij met zijn rapporten en werd vrij snel een grote naam. Maar vooral sinds de lancering vorig jaar van de dienst AppIQ, waarmee het bedrijf data en inkomsten van een individuele app kan analyseren, is het heel hard gegaan met Distimo. New York is een goede plek om financiële instellingen te bedienen, in San Francisco zitten veel grote app-bouwers. Londen kent veel Europese hoofdkantoren van internationale uitgevers, Singapore is de perfecte uitvalsbasis voor de Aziatische markt. Distimo HQ blijft in Utrecht.

2. Bediening beroerd in restaurants

De bediening in Nederlandse restaurants blijft een bron van ergernis. Dat blijkt uit onderzoek van reserveringsapp Tafelreserveren.nl, die eters vroeg naar hun ervaringen. Ze blijken zich vooral te ergeren aan onoplettendheid, het gebrek aan kennis en de hygiëne van het bedienend personeel. Op de tweede plek staat lang wachten als bron van ergernis, en pas daarna wordt gemopperd over het eten zelf. Niet vers, slecht bereid of op het verkeerde moment uitgeserveerd. De klassieke haar in de soep blijkt ook nog vaak voor te komen. Op de vierde plek van ergernissen staan vieze toiletten gevolgd door overlast door kinderen, nieuwkomer in de top tien is het op de tocht zitten. Aan de slag, restauranthouders!

3. Ton crowdfunding voor PowerPlane 

Crowdfunding blijft verbazen: de PowerPlane, een zweefvliegtuig dat energie opwekt, heeft binnen 4 dagen een ton opgehaald via  crowdfundingsite Oneplanetcrowd.nl. De meter staat inmiddels op 166.000 euro maar investeerders kunnen zich nog steeds melden: early birds wordt 8 procent rente beloofd, daarna 4 procent. Het bedrijf achter de PowerPlane, Ampyx Power, gaat door voor de 400.000 euro, nodig om een prototype te ontwikkelen dat 850 kW aan stroom opwekt door via een kabel windkracht over te brengen naar een stroomgenerator op de grond. Volgens de makers kan hun technologie rond 2018 op prijs concurreren met kolencentrales. De crowdfunders verstrekken achtergestelde converteerbare leningen.
 

4. Google gaat Spotify kapot maken

Vandaag zou het er dan eindelijk van komen: tijdens zijn jaarlijkse I/O-conferentie voor softwareontwikkelaars kondigt Google waarschijnlijk een muziekdienst à la Spotify aan. Dat schrijven Amerikaanse media, die lucht hebben gekregen van een deal die Google heeft gesloten met muziekgigant Sony Universal. Net als Spotify wil Google voor een abonnement op streaming muziek laten betalen. Apple is ook bezig met een vergelijkbare dienst, maar is in moeizame onderhandelingen verwikkeld met de muziekbranche. Bovendien draait zijn platenwinkel iTunes als een dolle.

5. Ruzie om Nederlandse teenslipper

De Nederlandse Fliplocker, een teenslipper met verwisselbare bandjes, wordt aangevallen door de Braziliaanse maker van de Ipanema, schrijft het FD. Arnaud van der Vecht en Stephan Vehmeijer hebben octrooi aangevraagd op hun vinding en boden dit aan aan de beroemdste slipperfabrikant ter wereld. Die deed daar vervolgens niets mee, maar kwam wel met een slimme slipper die verdacht veel lijkt op die van de Hollanders. De Brazilianen zijn een procedure gestart tegen Fliplocker. Als Van der Vecht en Vehmeijer die winnen, kunnen ze geld tegemoet zien van Ipanema.

6. Twitter komt naar Amsterdam

Twitter opent dit of komend kwartaal een kantoor in Amsterdam, meldt Emerce. De eerste medewerker is inmiddels op training in de VS, een landendirecteur wordt nog gezocht. "De penetratie van gebruikers hier is hoog," zegt de Britse diecteur Tony Wang tegen de online marketingsite, "net als het mobiele internetgebruik. Nederland is ook het land waar Twitter als second screen naast televisie is verzonnen en naar het buitenland is uitgerold.” Vanuit Amsterdam zal het nieuwe team zich richten op grote adverteerders en mediabureaus. Die zullen nauwer bij de productontwikkeling worden betrokken en krijgen vroeg informatie over nieuwe producten en dieper inzicht in de resultaten van hun campagnes en benchmarks.

7. En dan dit: 'Psst... Coca-Cola recept kope?'

Vijftien miljoen. Geen geld voor hét best bewaarde recept ter wereld: dat van Coca-Cola. Een man uit Atlanta heeft het recept gevonden in de inboedel van een drogist en biedt het aan op veilingsite eBay voor 15 miljoen dollar (11,6 miljoen euro). Bieden vanaf 5 miljoen dollar. Het originele recept dat bij Coca-Cola in de kluis ligt, stamt uit eind negentiende eeuw. De versie op eBay gaat terug tot de oorlogsjaren. Vanwege de schaarste aan grondstoffen was de frisdrankproducent toen op zoek naar alternatieve ingrediënten om het drankje te kunnen blijven maken. Coca-Cola ontkent dat het recept The Real Thing is, de verkoper hoopt toch een paar ton over te houden aan het document.

Tot zover de Sprout update van woensdag 17 mei. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.