Dit bedrijf uit Breda voert 4 weken vaderschapsverlof in

Baby

Maar twee dagen vaderschapsverlof na de geboorte van je kind? Niet meer van deze tijd, zegt oprichter Joris Toonders van het Bredase online marketingbedrijf Yonego. Hij geeft zijn mannelijke medewerkers vanaf nu 4 weken vaderschapsverlof. 

"Als je mensen vertrouwen geeft, en er ook naar handelt, dan gaan mensen beter presteren", zegt Toonders gevraagd naar het waarom van zijn nieuwe verlofregeling. Zijn filosofie lijkt Yonego (75 medewerkers) vooralsnog geen windeieren te leggen. Hoewel het bedrijf geen omzetcijfers deelt, groeide de omzet vorig jaar met 50 procent. Voor zijn klanten realiseerde het bedrijf volgens Toonders 1 miljard aan omzet.

Hij verwijst naar de discussie in politiek Den Haag, waar dit jaar werd besloten om het vaderschapsverlof vanaf 2017 op te rekken naar 5 dagen, maar ook dat is wat hem betreft nog niet genoeg. "Ik vind het belangrijk om te investeren in het geluk van je mensen. Dat wordt vaak onderschat."

Toonders wijst ook op de samenhang tussen ambitie en welzijn: "De lat ligt bij ons hoog, we groeien hard. Als er dan privé dingen spelen die belangrijker zijn dan werk, dan moet je mensen ook de kans geven om dat te goed te beleven. Ik ben zelf nog geen vader, maar ik kan me voorstellen dat het mooi is als je dit kan meemaken en er ook voor je partner kan zijn."

Joris Toonders
Joris Toonders | Foto: Yonego

"Gedreven" medewerkers zijn een logisch gevolg van de cultuur bij het Bredase bedrijf, stelt Toonders. "Die cultuur is ingezet vanuit de gedachte: we bouwen een bedrijf dat niet alleen financieel succesvol is, maar ook klanten en medewerkers gelukkig kan maken."

Norm

Wat Toonders betreft hoeft 4 weken niet voor ieder bedrijf verplicht te worden, maar hij merkt wel dat het bij snelle groeiers langzaam maar zeker de norm wordt. Daarnaast is het onderwerp voor een bedrijf als Yonego, met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar, juist nu relevant. 

Snelgroeiende bedrijven hebben volgens Toonders 1 ding gemeen: er is een een cultuur waarin zowel het geluk van mensen als meetbare resultaten centraal staan. "Die twee kunnen heel goed samengaan, sterker nog, ze zijn allebei essentieel."

"We richten alles op output, laten mensen vrij en geven verantwoordelijkheden", vat hij zijn strategie samen. 

Wil je als ondernemer richting op? Dan moet je volgens Toonders rekening houden met deze 3 uitgangspunten:

1. Oprechte intenties

Intenties moeten echt gemeend zijn, en in lijn met de cultuur van het bedrijf. "Zoals jij wil dat het bedrijf opereert. Als het je alleen maar gaat om winst maken, dan heeft het geen zin om dit soort dingen te doen."

2. Obsessief meten

Je kunt alleen vertoruwen geven als je wel weet wat er gebeurt, zegt Toonders. "Je kan niet zeggen, ik vertrouw op jullie en succes ermee." Als randvoorwaarde geldt voor Toonders: wees extreem geobsedeerd door resultaten.

3. Vertrouwen geven en uitspreken

Dit is volgens de ondernemer geen kwestie van een verhaal afsteken tijdens de maandelijkse bedrijfsupdate, maar de filosofie komt dagelijks - informeel - terug in gesprekken. "Het is geen trucje. Als je erin gelooft dan ga je ernaar handelen." 

Toonders geeft als voorbeeld het beleid rondom declareren. "Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je bij het bezoeken van een beurs niet meer mag uitgeven dan 110 euro. Zo doen veel bedrijven het. Maar je kunt ook zeggen geef uit wat je zelf zou uitgeven."

Verwacht Toonders dankzij de royale verlofregeling binnenkort meer vaders in zijn gelederen? "Ik heb iedereen veel succes gewenst", zegt hij lachend.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!