Dit waren de Sprout 1-aprilgrappen van de afgelopen vier jaar

De huidige crisis biedt weinig ruimte voor (nieuwe) grappen. Om een steevaste Sprout-traditie niet aan ons voorbij te laten gaan, blikken we terug op de 1-aprilgrappen van de afgelopen vier jaar. 

Zelfs bij Sprout vinden we het in de huidige tijdgeest een tikkie ongepast om een stevige 1-aprilgrap de deur uit te slingeren. Jammer, de afgelopen vier jaar heeft de redactie veel lol gehad aan het bedenken en maken van een uitgekiende mop. Om je (hopelijk) toch een glimlach te bezorgen in deze lastige periode, hierbij een overzicht van onze eerdere fop-berichten. 

2016 – Het tv-kanaal Sprout 24

Een 24-uurs zender gericht op snelgroeiende ondernemers, te zien op je Apple Watch en in Virtual Reality. Betalende leden kregen bovendien toegang tot de contactinformatie van de geïnterviewde ‘Dit komt bijzonder goed van pas wanneer je Joop van den Ende wilt bellen, maar zijn telefoonnummer niet had.’ Voor ons leek het hapklare kost dat dit om een instinker ging, maar ontvingen toch honderden felicitaties voor deze ‘mooie stap’. De zender is budgettair nooit van de grond gekomen. 

“Met bewegend beeld is het mogelijk de emotie achter de ondernemer te tonen, iets wat je voorheen met een emoji moest uitten. De 24-uurs opzet stelt ons in staat dichter op het nieuws te zitten. Zo kunnen we bij een bedrijfsovername zelfs bij de notaris ter plaatse zijn voor een reactie."

2017 – Tesla lanceert innovatieve tandenborstel

De eerste en enige grap die niet op de redactie van toepassing was, de Tesla Tandenborstel: ‘Na elektrische auto's en zonnencellen, stapt Tesla-oprichter Elon Musk nu ook in de markt voor smart tandenborstels. De nieuwe productlijn moet zorg dragen voor 'innovatieve mondhygiëne op Aarde en straks ook Mars'.’

'De Tesla Tandenborstel is met behulp van artificial intelligence en machine learning van de grond af opgebouwd. Met lessen uit het Solar Roof-project is het handvat voorzien van zonnecellen, waardoor de accu nooit leeg is op het moment dat je wilt poetsen. De Autopilot-technologie zorgt ervoor dat je nooit een kies zult overslaan en de geavaneerde HEPA-filter geeft bacteriën geen kans. Dit is poetsen zoals het anno nu bedoeld is.'

2018 – Sprout opent ondernemerscafé in Amsterdam

Wat een mockup al niet kan bewerkstelligen. Zelfs een jaar na dato ontving de redactie nog vragen van lezers waar ze het Sprout Ondernemerscafé konden vinden. De locatie werd echter verklapt in het stuk: “De Westeinde 1 in Amsterdam is heel bewust gekozen. Het hoofdkantoor van De Nederlandse Bank is niet alleen centraal en goed bereikbaar, maar er ligt hier voldoende groeigeld om een flink aantal scaleups naar de volgende fase te brengen. Goudfunding noemen we het. Typische disruptie in het investeringslandschap.”

"Dit is een typisch geval van een gat in de markt. De afgelopen maanden hebben wij in het diepste geheim gesprekken gevoerd met vastgoedeigenaren, horeca-bazen, netwerk-experts en ayahuasca-sjamanen hoe wij de ultime netwerkplek voor ondernemers en investeerders konden bouwen. Dat het is gelukt, is evident. Kijk maar om je heen."

“Het food-concept van het Sprout Ondernemerscafé is ontwikkeld door onze eigen 'hotello' Guido Dongen. "Naast koppen eerlijk verbouwde Moyee-koffie en gezonde pizzaslices van Magioni, serveren wij eigenlijk enkel gerechten met kiemgroentes ofwel sprouts", zegt Dongen die het café zal runnen naast zijn werk als event- en communitymanager. "Met deze strategie hopen we fitgirls aan te spreken om zo tegenwicht te bieden aan de hoeveelheid mannelijke ondernemers die je doorgaans tegenkomt op evenementen en bijeenkomsten. Een echte win-win." 

2019 – Onze eigen startup Wegwerpvis 

Veertien jaar na de oprichting van Sprout, vonden we het tijd voor een eigen startup: Wegwerpvis: “Veel medewerkers op kantoren zijn verschrikkelijk eenzaam. Een kantoorvis moet daar verandering in brengen. Wegwerpvis, de eerste startup van Sprout, is even simpel als doeltreffend: iedere week krijgen gebruikers een nieuwe vis toegestuurd en kunnen ze de oude weer door de wc spoelen. ‘Je hoeft je vissenkom nooit meer schoon te maken.’”

“Sprout schrijft al 14 jaar over ambitieuze, snelgroeiende ondernemers”, verklaart Gieling, die als ceo het gezicht is van het nieuwe bedrijf. “Als we de afgelopen jaren één ding hebben geleerd, is het wel dat er een gigantische markt zit in abonnementsdiensten. Iedere consument wil zoveel mogelijk abonnementen hebben. Na jaren te schrijven over startups en scaleups, wordt het hoog tijd dat we deze lessen in de praktijk brengen. Practice what you preach.”

“We hebben onze service ook getest bij milieuorganisaties”, vervolgt Gieling. “Die waren in eerste instantie sceptisch, maar al snel zagen zij in dat dit op de lange termijn duurzaam is. Wij zorgen er immers voor dat de vispopulatie zal groeien. Iedere week moeten er nieuwe vissen worden gekweekt. Dit zet de BV Nederland vis-technisch weer op de kaart.”

Toch konden we het niet over ons hart verkrijgen écht afscheid te nemen van onze eigen acteur annex Wegwerpvis. Een jaar na dato zwemt kantoorvis Geert daarom nog altijd vrolijk rond in zijn aquarium op de redactie. Net als zijn politieke evenknie blijkt hij niet zo gesteld op migranten: elke aanvullende vis die we als gezelschap hebben willen toevoegen werd linea recta het water uitgejaagd. Nu er minder collega’s op kantoor zijn wordt Geert dagelijks gevoerd middels een automatische voerbak. 

Hopelijk bevinden we ons volgend jaar in betere tijden, waarin de 1-aprilgrappen weer hoogtij kunnen vieren!

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!