Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de 50 meest uitdagende ondernemers van 2020

Met gepaste trots presenteert MT/Sprout de Challenger50, corona-editie: dit zijn de vijftig meest uitdagende bedrijven van Nederland. Deze ondernemers nemen geen genoegen met de status quo en laten de gevestigde orde zien hoe je dingen beter, sneller en sterker aanpakt – ook tijdens een pandemie.

Challenger50 2020

Alles is best prima geregeld zo. Oké: geen normaal mens die met die gedachte rondloopt, zeker niet in dit pandemische 2020.

Maar wie pakt de handschoen op en zet zich met ziel en zaligheid in om zaken die frustreren, beter kunnen, sneller of goedkoper, écht te lijf te gaan? In het bedrijfsleven zijn dat de challengers. Ondernemers die de gevestigde orde uitdagen met een vernieuwend model, betere techniek of een socialere en groenere business. Sprout geeft jaarlijks 50 van die eigenwijze koplopers een podium met zijn Challenger50. Ook in coronajaar 2020. Want corona is een uitdaging die de challengers er ook nog wel bij kunnen hebben. Of een Black Swan die ze juist vleugels geeft.

Pitches

We geven ook elk jaar de titel Challenger van het Jaar weg aan de challenger die de meeste indruk maakt en de grootste potentie heeft. Wie in 2020 met de titel en de grote, lelijke beker naar huis gaat, wordt dinsdag 17 november bekend. Dan pitchen 3 finalisten ten overstaan van een stevige jury, met daarin Jacqueline van den Ende (Peak Capital), Erik de Heer (EYnovation), Marijn Pijnenborg (Winc Academy, Boralis), Constance Scholten (Slingshot Ventures) en Ruud Zanders (Kipster, Challenger van 2019).

Maar eerst stellen we graag een (willekeurige!) selectie uit de lijst aan je voor:

Sendcloud


Rob van den Heuvel, Sabi Tolou en Bas Smeulders, Sendcloud

Neem Sendcloud, dat met zijn online software het verzenden van pakketjes makkelijker maakt voor bedrijven. De drie oprichters begonnen hun ‘Sprout-carrière’ een paar jaar geleden als finalisten in de 25 onder de 25 van veelbelovende jonge ondernemers en runnen nu een scaleup met 235 medewerkers en tientallen miljoenen omzet. Die in 2020 zo’n beetje verdubbelt. ‘Het is geen geheim dat de coronacrisis heeft geleid tot een enorme groei van e-commerce. Al die bestellingen brengen een hoop pakketten met zich mee en daardoor is onze software misschien wel nog waardevoller geworden.’

Siilo


Joost Bruggeman en Arvind Rao, Siilo.

De chat-app voor medici Siilo heeft zichzelf dit jaar ook definitief kunnen bewijzen, onder de enorme druk waaronder artsen en andere zorgmedewerkers mensenlevens redden. Een veilige manier om snel en efficiënt te kunnen afstemmen draagt daaraan bij. Niet voor niets haalden Joost Bruggeman en Arvind Rao onlangs 10 miljoen aan venturekapitaal op om hun app internationaal uit te rollen. Amper 4 jaar na de start hebben ze al een dekking van 60 procent onder Nederlandse artsen – en die zijn, anders dan bij Facebook-dochter WhatsApp, niét het product.

Peelpioneers


Bas van Wieringen, Lindy Hensen en Sytze van Stempvoort, Peelpioneers.

Snel schalen is geen absolute voorwaarde voor een plaats in de Challenger50. Bij ‘schillenboer’ Peelpioneers waren het vooral out of the box-denken en lef die de startup langzaam maar zeker vaart gaven: sinaasappelschillen als grondstof is een hartverwarmend uitgangspunt, maar Lindy Hensen, Sytze van Stempvoort en Bas van Wieringen maken er serieuze business van. Als maakbedrijf kent die een andere dynamiek dan bij de SaaS-bedrijven die in de turbostand schalen. Maar dankzij een recente investering van 10 miljoen euro openen de schillenverwewrkers volgend jaar een nieuwe fabriek met een capaciteit van 120.000 kilo schillen per dag, grofweg een olympisch zwembad vol. ‘Corona heeft geen impact op onze groei, de consument blijft verse jus drinken.’

Parfumado


Floor en Martijn van Rooy, Parfumado

Het zou goed kunnen dat we binnenkort circulair citrusaroma tegenkomen in de parfumsamples die broer en zus Martijn en Floor van Rooy versturen met Parfumado. Sommige producten, hoor je vooral gevestigde retailers zeggen, moet je ervaren, voelen, ruiken: die kún je niet online vermarkten. O ja? De Van Rooys hebben een abonnementsmodel waarmee hun afnemers monsters krijgen toegestuurd om nieuwe geuren te ontdekken. Met alle feedback ontwikkelen ze een database die klanten linkt aan geurprofielen en een goudmijn belooft te zijn voor parfummerken en retailers die toe zijn aan innovatie.

Geen garanties

Is opname in de Challengerlijst een garantie voor succes? Natuurlijk niet: ondernemers die de wereld naar hun hand willen zetten met een gewaagd plan krijgen nergens garantie. Maar voor Sprout is het een eer en een genoegen om jaarlijks vijftig challengers het podium te geven dat ze verdienen. Soms slaan ze werkelijk een bres in een markt, zoals veteraan en messaging-unicorn Messagebird, wereldfietsmerk VanMoof of uitzendgroeiwonder YoungCapital.

Maar net zo vaak maken ze de wereld op kleinere schaal socialer met een glimlach, zoals in eerdere edities sociale lunchketen Happy Tosti en wasmiddelenmerk Seepje. Of mooier, zoals Femke Furnée met Fest Amsterdam. Of ze doen het allebei in één klap, zoals Paulien Wesselink met O my Bag: de koper krijgt een fraaie tas, tientallen families in verre landen voorzien ermee in hun onderhoud.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Pauline Wesselink, O My Bag

Bekijk ook:
De Challenger50 van 2019
De Challenger50 van 2018