Dit zijn de 6 lessen van impactfestival SoCap

Impactfestival SoCap zit erop. ‘Onze vrouw in San Francisco’ Willemijn Verloop blikt terug op het Californische festijn en deelt haar lessen. 

Ondernemers en investeerders bij elkaar brengen die de wereld een stukje beter willen maken. Het is de essentie van SoCap, dat dit jaar voor de elfde keer gehouden werd. Nederland was met een grote delegatie aanwezig en alle leden kijken met er met tevredenheid op terug. Ze hebben zaken kunnen doen, interessante contacten kunnen leggen en ik heb het idee dat iedereen er het maximale uit heeft kunnen halen. Alle zeventien ondernemers hebben zich voor volle zalen kunnen presenteren en na afloop stonden bij sommigen de investeerders zelfs in de rij.

Dutch Pitch-evenement

Als Nederlandse delegatie organiseerden we ook een apart Dutch Pitch-evenement met – natuurlijk – een Hollandse borrel erbij. Alle Nederlandse ondernemers pitchten hun onderneming en het niveau was zo hoog dat veel geïnteresseerde investeerders lang bleven hangen om de ondernemers persoonlijk te ontmoeten. Bij Sjaak Vink van The Social Medwork, die via internet levensreddende medicijnen beschikbaar maakt voor iedereen, stonden er maar liefst vijf mensen in de rij om met hem te praten. Ook Richard Klatten, die zich met Future Proof Shipping bezighoudt met het ombouwen van vrachtschepen zodat ze op waterstof kunnen varen, trok veel aandacht bij het internationale publiek.

Na afloop stapten we nog even in de partybus waarmee we over de Golden Gate Bridge reden om aan de andere kant San Francisco in het avondlicht te bekijken. Het was fantastisch om na zo’n lange dag met z’n allen te dansen in die oude hippiebus die helemaal beschilderd was met peace-tekens en -bloemen. We eindigden onze avond in het huis van een tech-investeerder, met een schitterend uitzicht over de Bay. Met zo’n 150 man ging daar het netwerken gewoon verder – en gelukkig werd ook daar weer gedanst.


Sjaak Vink van The Social Medwork pitcht als echte Nederlander in een oranje tenue.

Terugkijken

Op de laatste dag hielden we een evaluatie-ontbijt met alle deelnemers, om de hoogte- en verbeterpunten van de missie op op te sommen. Het regende complimenten en iedereen was ontzettend trots op hoe Nederland zich hier presenteerde. Het belangrijkste is dat alle deelnemers gemiddeld tien tot twaalf echt goede contacten hebben opgedaan. Sommigen verkochten hun producten op SoCap, anderen maakten kennis met partners naar wie ze al jaren zochten en natuurlijk hebben we veel relevante impact-investeerders ontmoet.

Een mooi compliment kregen we van een later aangehaakte deelnemer, de Nederlandse Chantal Piët. Zij woont in de Verenigde Staten en is daar The Stroopclub begonnen. Samen met vluchtelingen en immigranten maakt zij biologische stroopwafels. Zij sprak met tranen in haar ogen uit hoe ze zich thuis had gevoeld bij de Nederlandse impact-ondernemers die elkaar continu hielpen en samen zoveel lol en lawaai wisten te maken.

Dit zijn zes belangrijke lessen die we aan SoCap hebben overgehouden.

1. Bereid je goed voor

Dat is cruciaal. Bepaal van tevoren wat je komt halen en wie je wilt spreken. Leg al contacten voor het event begint. Zorg daarnaast dat je zelf goed zichtbaar en vindbaar bent, bijvoorbeeld via het online matchingssysteem Pathable, dat SoCap gebruikte en natuurlijk via sociale media.

2. Gebruik de kracht van de groep

Het heeft veel voordelen om met een grote groep op een dergelijk event aanwezig te zijn. Hoe meer mensen, hoe meer waardevolle contacten er gelegd worden. Je kunt elkaar continu de bal toespelen en investeerders en andere deelnemers naar elkaar doorverwijzen. Zorg dus dat je collega-ondernemers goed weten wat jij zoekt. Ook is het fijn om een eigen plek te hebben als oranje delegatie, waar je even kunt hangen en uitrusten als je de hele dag aan het praten bent. SoCap is een ongelofelijk gekkenhuis, waar je heel snel zaken moet doen. Dat is heel leuk, maar wel topsport. Af en toe een pauze nemen, is dan heel nuttig.

3. Zorg dat je de hele dag ‘aan’ staat

You need to hunt people down’, zeggen ze in de VS en dat is daar heel normaal. Wacht niet af, ga eropaf en zorg ervoor dat je je elevator pitch klaar hebt. Mensen hebben veel te doen en heel weinig tijd. Zorg dus dat je in die tijd je propositie kunt overbrengen. Ieder kort gesprek waarin je iemand kan overtuigen, levert weer nieuwe leads en mogelijkheden op!

4. Verwacht niet te veel

Wie verwacht met een grote zak met geld thuis te komen, zal teleurgesteld zijn. Op evenementen als SoCap draait het niet om de deal, maar om de contacten. Wel is het belangrijk om bij ieder contact een inschatting te maken of deze werkelijk bij jou en je onderneming past en of jullie in de toekomst zaken kunnen gaan doen.


Ook op de laatste dag van SoCap is men druk bezig te netwerken. Wie weet vind je immers een nieuwe investeerder.

5. Bouw relaties zorgvuldig op

SoCap moet je als ondernemer zien als de start van het bouwen van langdurige relaties. Het kennismakingsproces tussen een investeerder en ondernemer kan beginnen met een flirt, maar is uiteindelijk een kwestie van lange adem. Je maakt elkaar het hof en daar heb je tijd en aandacht voor nodig. Voor je besluit met elkaar in zee te gaan, wil je zeker weten dat je dezelfde waarden hebt en met hetzelfde beoogde doel van start gaat. Daarnaast – en dat is een verschil met een echte relatie – moet je ook alvast het exit-scenario bespreken.

6. Impact cruciaal

Als investeerder bij Social Impact Ventures wil ik een ondernemer meerdere keren ontmoeten – en het liefst zijn of haar hele team, om de business écht goed te kunnen begrijpen. Dat gaat dus niet in een week. Bovendien investeren wij uitsluitend in ondernemingen waar impact en business onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. We gaan alleen in zee met ondernemingen die substantiële kwantificeerbare impact kunnen maken. Die impact leggen we vast in het dealproces, zodat we zeker weten dat we allemaal dezelfde doelstellingen voor ogen hebben. Voor ons is investeren pas succesvol als we behalve een gezond financieel rendement ook de impact-doelstellingen realiseren.

Het kost tijd om zoiets goed vast te leggen, maar het resultaat is een deal waar beide partijen volledig achter staan. Dat is voor mij essentieel, want alleen dan krijgt kapitaal de ziel en de positieve kracht die wij samen willen creëren. En dat is ook precies waar het op SoCap om draait. Om die reden voel ik me ook enorm thuis op deze internationale melting pot vol impact-gedreven mensen uit alle windstreken. Ik heb nu alweer zin in de volgend jaar.

Willemijn Verloop (48) is partner bij Social Impact Ventures het grootste private impact fonds van Nederland dat investeert in sociale ondernemers, waaronder Marqt, Taxi Electric en de BaclBearCarbon. Verloop is ook oprichter en mede directeur van Social Enterprise NL het nationale netwerk voor sociaal ondernemers. Voor zij zich op sociaal ondernemerschap richtte, was Verloop 15 jaar lang oprichter en ceo van War Child. Verloop schreef meerdere publicaties over sociaal ondernemerschap en is onder meer commissaris bij Tony’s Chocoloneley.