Dit zijn de beste challengers van de afgelopen jaren

sprout

De Sprout Challenger50 is al twaalf jaar een instituut. Maar waar zijn die 500-plus challengers uit de voorgaande edities eigenlijk gebleven? Sprout ging op zoek naar de uitdagers die hun beloften inlosten en als een malle doorgroeiden.   

In november stelt Sprout voor de twaalfde keer de Challenger50 op, de lijst met grootste uitdagers van Nederland. En ja, ondernemers kunnen zich nog aanmelden!

MIJN bedrijf hoort in de Challenger50

Het draaide al die jaren om ondernemers die gedreven zijn om hun markt te vernieuwen, de wereld met hun impact beter willen maken en hun klanten beter willen bedienen dan ze gewend zijn. Sprout pikt uit de challengerlijst elk jaar ook een overall winnaar: Picnic, SnappCar, en VanMoof: nog steeds klinkende namen. En ze blijven stuk voor stuk de status quo uitdagen.

100 miljoen omzet / 400.000 autodelers / 10.000 fietsen

Picnic (Challenger van 2015) ligt op koers om dit jaar 100 miljoen omzet te draaien in 24 steden. In dit tempo krijgt Albert Heijn binnenkort toch echt wel jeuk. SnappCar (Challenger van 2013) is nog lang niet bij zijn droom van 1 miljoen minder auto's op de Europese wegen. Maar met flinke investeerders als Autobinck en Europcar achter zich nam het dinsdag nog een Duitse collega over, waardoor het de nummer twee in Europa wordt. VanMoof (Challenger van 2009) blijft de stedelijke fietsgekken van Japan via Europa tot de VS verrassen met elektrische en slimme gps-fietsen. In 2016 verkochten de broers Ties en Taco Carlier genoeg wielen om 10 miljoen omzet te maken, en, ook mooi: ze hebben hun oermodel onlangs helemaal herontwikkeld, zodat hij écht voldoet aan de zwaarste stadseisen.  

Adyen, Mendix

Zo'n Challenger-award biedt overigens geen garantie op het grootste succes: in de lijsten van 2006 tot en met 2016 staan volop challengers die in de slipstream van de bekerhouders nog vele meer impact hadden. Als het gaat om keiharde dollaromzet moet je dan zijn bij Adyen (2014), de betaalprovider die zijn omzet in een jaar tijd verdubbelde tot 727 miljoen dollar. Daar hoort dan een bedrijfswaarde bij van meer dan 2 miljard dollar. Derek Roos is met softwareleverancier Mendix (2006) van Rotterdam naar Boston verhuisd en is de VS aan het uitdagen. Hij verdubbelt bijna elk jaar zijn omzet (die gaat inmiddels op weg naar 60 miljoen) en staat hoog op de lijstjes van analisten als Gartner en Forrester.

Duurzame challengers

Het succes van de ondernemers die duurzame impact willen hebben, vertaalt zich in wat bescheidenere bedragen. Maar Quirijn Bolle is met Marqt (2008) toch echt een stayer gebleken onder de duurzame supermarkten. Over 2016 draaide hij nog verlies op een omzet van ruim 60 miljoen euro, maar Bolle belooft dit jaar winst te halen uit 15 filialen. De wagens van Taxi Electric (2012) zijn ook vertrouwd in het Amsterdamse straatbeeld: ze reden al 8 miljoen kilometers zonder (plaatselijke) uitstoot.

Challenger-af

Sommige Challengers gingen zo hard, dat ze al bijna tot de gevestigde orde zijn gaan behoren. Relatief recent voorbeeld: DeGiro (2014) van Gijs Nagel. Hij heeft met zijn prijsbreker voor online beleggers de vorige generatie uitdagers – BinckBank – al flink weggedrukt in de particuliere markt en is al bezig zo snel mogelijk hetzelfde te doen in de rest van Europa en liefst ook bij professionele klanten. Makelaarsland (2008) is ook zo'n partij: de awardwinnaar van de allereerste Challenger50 geldt als top-5 speler onder de makelaarskantoren in Nederland.

Gijs Nagel, DeGiro

En daarom horen we graag wie Makelaarsland gaat uitdagen als fanatiekste challengers zijn onder de next gen huizenhandelaren. Of Adyen voorbij wil als jonge fintech-hond. Of de gevestigde orde wil gek maken in de retail, de horeca, de healthsector, de media, de energiemarkt, de hightech... de Challenger50 van 2017 staat voor ze open!

dit bedrijf hoort in de Challenger50

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.