‘Vrouwelijke ondernemers mogen best wat meer bluffen’ (podcast)

MetaGlas

In de podcast Drive luister je naar exclusieve diepte-interviews met Nederlandse topondernemers, gepresenteerd door Taco Oosterkamp. In deze aflevering: Heske Groenendaal nam samen met haar man het technische bedrijf - en mannenbolwerk - MetaGlas over van haar vader.

Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden? Luister naar alle afleveringen

Heske Groenendaal runt samen met haar man familiebedrijf MetaGlas (100 medewerkers), dat onder andere de fijn transparante kiosks op het nieuwe Utrecht Centraal maakte. Het bedrijf koopt het glas in, en bewerkt het metaal. Iedere klus is maatwerk, met als resultaat strakke glazen wanden met zo min mogelijk zichtbaar profiel. Het bedrijf zit in een groeifase, vertelt Groenendaal aan Taco, waarbij er veel nieuwe dingen gebeuren en nieuwe mensen moeten worden aangenomen.

Vader

Groenendaal nam het bedrijf in 1999 over van haar vader (die in 2001 met pensioen ging). "Ik was een beetje uitgekeken op mijn baan, en wilde wat nieuws. Toen zei mijn vader, 'waarom kom je niet bij mij werken?'" Uiteraard kende Groenendaal het bedrijf al goed, ze liep al op haar 15e rond op beurzen en hielp mee in de administratie. Wie ondertussen al bij dat bedrijf werkte: haar huidige man, met wie zij samen de aandelen van haar vader overnam. 

Zie ook:
Dit zijn de 100 meest succesvolle vrouwelijke ondernemers van 2015
Sprout-lezers reageren: zijn vrouwen zichtbaar genoeg?
Deze vrouwelijke ondernemers moet je in de gaten houden

Bij MetaGlas, destijds nog een echt mannenbolwerk, zette Groenendaal een professionaliseringslag in. Het werken werd veiliger, projecten gestructureerder en er kwam meer verantwoordelijkheid te liggen op de spreekwoordelijke werkvloer. Om het tekort aan techneuten op te kunnen vangen kwam er meer ruimte voor parttimers en mensen met een Wajong-achtergrond. Eerder deze maand organiseerde het bedrijf een 'girls day', waarbij 60 meisjes een dag konden rondkijken op het bedrijf. 

Imago

Alles om het imago van 'vies, zwart en zwaar' te neutraliseren. Leer ieder kind bouwen, juist ook meisjes, is het devies van Groenendaal. Het aantal nieuwe technici groeit, "maar nog niet hard genoeg".

De onderneemster heeft behalve technische kennis, ook een achtergrond in marketing. wat bij MetaGlas goed van pas komt. “Omdat we zelf onze producten maken en monteren, moeten we steeds aan klanten laten zien wat we kunnen. Architecten informeren, we staan op beurzen, we hebben natuurlijk een website en social media is van belang. Om elke keer reuring te kunnen geven aan wat we doen."

Cruiseschepen

Goede persoonlijke contacten zijn voor MetaGlas van levensbelang, bijvoorbeeld met vastgoedontwikkelaars die leegstaande kantoren ombouwen naar nieuwe woningen of hotels. "Er is een enorm tekort aan studentenwoningen. Als er dan een toren leegstaat, dan kun je hele mooie dingen mee doen." Die contacten zijn ook essentieel om nieuwe wegen in te slaan als bedrijf. Via-via rolde het bedrijf zo in de scheepvaartbranche, zodat er nu bijvoorbeeld MetaGlas-ramen en - schuifdeuren zitten in cruiseschepen.

Zo'n nieuwe klantengroep kwam van pas om de recessie te overbruggen. Maar de ergste nood inmiddels weer voorbij. "Er is heel veel geld in Nederland, het klotst zo ongeveer tegen de plinten. Je ziet eindelijk weer dingen gebeuren."

Groenendaal vertelt in deze podcast ook: 
- Waarom zij vindt dat vrouwelijke ondernemers soms best wat meer mogen bluffen
- Hoe het is als je samen met je man een bedrijf overneemt
- Waarom 'buikgevoel' zo belangrijk is bij het ondernemen 
- Hoe het is om samen met je partner een bedrijf te leiden 
- over het combineren van oude en nieuwe vormen van marketing
- Wat zij vindt van ondernemers die hun bedrijfsplan laten schrijven door hun accountant 
- Over het nut van 'masterminden' met andere ondernemers
- Wat zij leuk vindt aan gesprekken nieuwe medewerkers

Luister ook naar:
Raymond Klompsma (Srprs.me)
- Janneke Niessen (Improve Digital) 
- Astrid de Groot (HappyRainyDays)
Marja Ruigrok 
Marcel de Groot (Flexas) 
- Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
Reinier de Jonge (Frank)
Patrick Hurenkamp (Bloomon)
- Heleen Dura - Van Oord
- Rogier van Camp (Leapp)
- Hugo de Koning (YoungCapital)
- Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
- Mark Vletter (Voys)
- Martijn van Rossum (Studelta)
- Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
- Taco Carlier (VanMoof)

Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone

Taco Oosterkamp is serie-ondernemer en zakelijk denker. Hij helpt ondernemers al meer dan 10 jaar bij de groei van hun bedrijf. Behalve groeiexpert van Sprout is hij columnist van Management Team. Hij werkt met ondernemers in Nederland én buitenland. Richard Branson vroeg hem ooit of hij de directeuren van de Virgin Group een productiviteitstraining zou kunnen geven. Hij bereikt maandelijks duizenden ondernemers met zijn trainingen, webinars en nieuwsbrieven.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!