'Focus onderscheidt succesvolle ondernemers van de rest'

Johan van Mil

In de podcast Drive luister je naar exclusieve diepte-interviews met topondernemers, gepresenteerd door Taco Oosterkamp. In deze aflevering: Johan van Mil, investeerder bij Peak Capital. 

Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden? 

Nadat hij meerdere bedrijven had opgericht, werd Johan van Mil 10 jaar geleden investeerder. Met Peak Capital helpt hij, samen met zo'n 30 succesvolle ondernemers, startende bedrijven met kapitaal en knowhow. Peak Capital stak tot nu toe 18 miljoen euro in 14 bedrijven, waaronder Catawiki, Media Distillery en Tradecloud.

Lessen

Investeren leerde Van Mil in de praktijk, "met vallen en opstaan", vertelt hij in Drive. "De dingen die we nu doen met Peak Capital, zijn eigenlijk de lessen de die we de afgelopen 10 jaar hebben geleerd."

Een van die lessen is dat tijd een schaars goed is. Van Mils devies: zorg dat je continu voor ogen hebt wat je wilt bereiken. "Het hebben van focus onderscheidt de succesvolle ondernemers van de niet-succesvolle ondernemers."

Luister de podcast ook om te horen:
- Waarom focus steeds belangrijker wordt als ondernemer 
- Wat hij leert van de 3 tot 4 ondernemers die hij dagelijks spreekt
- Waarom verkoop en marketing voor iedere ondernemer essentiële skills zijn
- Waarom Van Mil niet investeert in bedrijven met maar 1 oprichter
- Hoe je een goede co-founder vindt
- Hoe je de beslissing neemt om te stoppen met een bedrijf dat niet hard genoeg groeit
- Hoe Van Mil zijn eigen ondernemerscarrière begon, met een winstgevende handel in stroopwafelkruimels

Lees ook: Johan van Mil (Peak Capital): 'Als wij instappen moet het gaspedaal echt in de turbostand’

- Jonnie en Thérèse Boer (De Librije)
- Kristian Valk (Hotelchamp)
- Bastiaan Hagenouw (Fietsenwinkel.nl)
- Bart van Olphen (FishTales)
Marleen Basart (BitesWeLove)
Rafaël Redczus van Berkel (N8W8)
- Will Ditmeijer 
- Patrick de Laive (The Next Web)
- Thomas Bunnik (Pritle)
- Ria Joosten
Heske Groenendaal (MetaGlas)
Raymond Klompsma (Srprs.me)
- Janneke Niessen (Improve Digital) 
- Astrid de Groot (HappyRainyDays)
Marja Ruigrok 
Marcel de Groot (Flexas) 
- Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
Reinier de Jonge (Frank)
Patrick Hurenkamp (Bloomon)
- Heleen Dura - Van Oord
- Rogier van Camp (Leapp)
- Hugo de Koning (YoungCapital)
- Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
- Mark Vletter (Voys)
- Martijn van Rossum (Studelta)
- Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
- Taco Carlier (VanMoof)

Taco Oosterkamp is serie-ondernemer en zakelijk denker. Hij helpt ondernemers al meer dan 10 jaar bij de groei van hun bedrijf. Behalve groeiexpert van Sprout is hij columnist van Management Team. Hij werkt met ondernemers in Nederland én buitenland. Richard Branson vroeg hem ooit of hij de directeuren van de Virgin Group een productiviteitstraining zou kunnen geven. Hij bereikt maandelijks duizenden ondernemers met zijn trainingen, webinars en nieuwsbrieven.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!