Hoe Patrick de Laive The Next Web uitbouwde tot een wereldmerk

Patrick de Laive

In de podcast Drive luister je naar exclusieve diepte-interviews met Nederlandse topondernemers, gepresenteerd door Taco Oosterkamp. In deze aflevering: Patrick de Laive, medeoprichter van The Next Web.

Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden?

Deze week het ondernemersverhaal van Patrick de Laive, samen met Boris Veldhuijzen van Zanten oprichter van tech-conferentie en -nieuwsplatform The Next Web (60 medewerkers), wereldwijd misschien wel het meest invloedrijke tech-medium buiten de VS.

Het team van De Laive en Veldhuijzen van Zanten werkt daarnaast aan talloze zij-projecten die af en toe uitgroeien tot nieuwe bedrijven, zoals TwitterCounter, Pr.co en Mila Industries. Een van de nieuwste projecten is Index.co, waarmee de gegevens van ruim 250.000 in kaart worden gebracht. Onlangs stapten De Laive en Veldhuijzen van Zanten ook in vastgoed, met de opening van startup-hub TQ in het centrum van Amsterdam.

Optiebeurs

De Laive, al vanaf zijn 14e bezig met aandelen, wilde na zijn middelbare school op de optiebeurs in Amsterdam werken. Na 6 weken had hij al zijn examens gehaald en kon hij - al schreeuwend - gaan handelen. "Mijn stem is nogal schor, dat komt daardoor." Gedesillusioneerd haakte hij tien maanden later, 10 kilo lichter en zonder stem, weer uit de beurswereld om economie te studeren in Rotterdam. Leukste aspect aan die studie (met uitstapje naar Argentinië) is dat hij die periode wél vrienden overhield. “En je bent iets beter met Excel dan anderen". 

Lees ook: Hoe The Next Web een intiem feestje opschaalt naar wereldformaat

Die studie Financiële Economie stoomde De Laive officieel klaar voor een carrière rondom fusies en acquisities. "Dat trok mij niet, maar het internet vond ik wel heel erg interessant. Alleen was dat in 2005 eigenlijk zo ‘dood’. Iedereen maakte er gebruik van, maar niemand verdiende er geld mee, er waren geen businessmodellen."

Aandacht

De Laive startte samen met compagnons Veldhuijzen van Zanten en Arjen Schat een sociale bookmark en annotatie-dienst (Fleck). Om die dienst onder de aandacht te krijgen wilden het drietal afreizen naar een internetconferentie in San Francisco. Maar kaartjes bleken peperduur, om nog maar te zwijgen over een eigen standje. "We dachten, goh, zullen we niet zelf een eventje organiseren?"

De bedoeling was om hun startup tijdens dat event te lanceren. Maar omdat er al flink wat mensen waren die geld hadden neergelegd voor een ticket, wilde het drietal er ook weer geen 'reclameshow' van maken. Fleck vergaarde een grote groep gebruikers. "Maar we hadden geen enkel benul hoe we er geld aan moesten verdienen en de technologie."

Meer succes was er voor The Next Web, dat uitgroeide tot een ver buiten de grenzen vermaarde conferentie met 15.000 bezoekers en een nieuwswebsite met 10 miljoen bezoekers per maand. De conferentie moet echt toegevoegde waarde hebben voor bezoekers die er tijd voor uittrekken, benadrukt De Laive  “Mensen die bij ons komen moeten meer verdienen dan ze uitgeven.”

Luister deze aflevering ook om te horen:
- Hoe de conferentie, website en andere startups van The Next Web elkaar aanvullen  
- Hoe De Laive met een potje bluffen binnenkwam als handelaar op de optiebeurs bij ING
- Hoe je als ondernemer media-aandacht krijgt
- Waarom zijn grootste concurrenten niet events zijn, maar plekken waar ondernemers juist niet betalen om elkaar te ontmoeten
- Waarom het zo belangrijk is om 'nee' te zeggen als ondernemer
- Waarom een patent aanvragen pas het begin is

Luister ook naar:
- Thomas Bunnik (Pritle)
- Ria Joosten
Heske Groenendaal (MetaGlas)
Raymond Klompsma (Srprs.me)
- Janneke Niessen (Improve Digital) 
- Astrid de Groot (HappyRainyDays)
Marja Ruigrok 
Marcel de Groot (Flexas) 
- Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
Reinier de Jonge (Frank)
Patrick Hurenkamp (Bloomon)
- Heleen Dura - Van Oord
- Rogier van Camp (Leapp)
- Hugo de Koning (YoungCapital)
- Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
- Mark Vletter (Voys)
- Martijn van Rossum (Studelta)
- Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
- Taco Carlier (VanMoof)

Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone

Taco Oosterkamp is serie-ondernemer en zakelijk denker. Hij helpt ondernemers al meer dan 10 jaar bij de groei van hun bedrijf. Behalve groeiexpert van Sprout is hij columnist van Management Team. Hij werkt met ondernemers in Nederland én buitenland. Richard Branson vroeg hem ooit of hij de directeuren van de Virgin Group een productiviteitstraining zou kunnen geven. Hij bereikt maandelijks duizenden ondernemers met zijn trainingen, webinars en nieuwsbrieven.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!