Monique Ansink: internationaal ondernemen met lessen van Nestlé

Monique Ansink

In podcast Drive spreekt Taco Oosterkamp met topondernemers. In deze aflevering: Monique Ansink verdiept zich als old school producent in de nieuwste technologieën, van blockchain tot drones. 'Je moet wel op blijven letten, voor je het weet heb je geen bestaansrecht meer.'

Monique Ansink (47) is sinds 1999 directeur-aandeelhouder van Excellent Products, maker van jaarlijks ruim twee miljoen spanbanden, sleepkabels en andere producten waarmee ladingen veilig kunnen worden vervoerd.

Ansink kwam al op haar 21ste terecht bij het bedrijf uit Hoorn, dat net bezig was met exportplannen. "Ik wilde een baan waar ik veel kon reizen. Ik kreeg koffer mee met monsters en ik mocht op reis, dat was natuurlijk een topbaan." Ansink zette de verkoop op in Duitsland, Engeland en Scandinavië.

Ondanks internet en webshops doet Ansink haar marktonderzoek gewoon door ouderwets naar een land toe te gaan. "Dan neem je een taxi en je gaat alle winkels af waar je denkt dat jouw product verkocht kan worden."

Azië

Nestlé
Ansink bracht tussendoor een paar - leerzame - jaren door bij Nestlé. In de kern verschilde haar werk niet van Excellent Products. "Het maakt niet uit of je een Maggi-blokje verkoopt of een spanband; het proces is precies hetzelfde." Het werken bij die multinational inspireerde haar wel om het productaanbod van Excellent Products te verbreden.

In 2007 stapte haar compagnon uit het bedrijf en nam Ansink de resterende 50 procent aandelen over. De ondernemer zag dat veel inkopers en bedrijven zich steeds meer op Azië begonnen te richten. "Ik dacht, dan moeten wij ook in Azië zitten, dan kopen ze rechtstreeks bij ons in."

Mede omdat ze een land zocht waar religie geen overheersende rol speelt in de politiek belandde ze in Vietnam. Excellent Products laat zijn producten nu maken in een fabriek in de hoofdstad Ho Chi Minh (50 medewerkers). Die fabriek is mede gefinancierd door de Nederlandse overheid, die het stimuleren van werk en nieuwe technieken in landen als Vietnam ziet als een nieuwe manier van ontwikkelingssamenwerking. 

Nadat de lokale bedrijfsleider afgelopen oktober opstapte, droeg Ansink de leiding over aan '3 meiden' uit de productieafdeling. "Ik dacht, laat ik het gewoon proberen. Ze hebben dat zo goed opgepakt."

Veilig

Ansink wil de fabriek zo verantwoord mogelijk runnen, qua veiligheid en lonen (ook omdat dit vanuit de Europese Unie zo geëist wordt). Die aanpak kan in de praktijk een uitdaging zijn, merkte Ansink. "Je kan bijvoorbeeld wel zeggen dat we mensen in ons bedrijf niet langer dan 8 uur willen laten werken. Maar dan stappen ze over naar een ander bedrijf, waar ze wél 12 tot 14 uur kunnen werken, want dan verdien je natuurlijk meer."

Maar als ondernemer wil je goed kunnen slapen, is Ansinks drijfveer. "Als er zoiets zou gebeuren als in Bangladesh, terwijl je weet dat het niet goed is, dat lijkt me verschrikkelijk. We weten hier hoe het moet, dus waarom zou je dat daar niet doorvoeren? Ik vind mijn medewerkers hier net zo belangrijk als mijn medewerkers in Vietnam. Daar zou geen onderscheid in gemaakt moeten worden."

Als ondernemer in de productiesector moet je rekening houden met talloze regels, maar handhaving en sancties zijn er veel minder, zegt Ansink. Dat er daardoor veel wordt gesjoemeld is iets waar de ondernemer zich regelmatig druk over maakt. Ze reist zelfs af en toe naar Brussel om "ministers en Europarlementariërs wakker te schudden".

Beluister deze uitzending ook om te horen:
- Waar Ansink op let wanneer zij overweegt om een nieuw product te verkopen 
- Hoe zij een verkoopafdelingen optuigde in Duitsland, Engeland en Scandinavië
- De belangrijkste sales en marketing-les die zij leerde tijdens haar periode bij Nestlé
- Hoe zij denkt dat blockchain en robotisering de productiewereld gaat veranderen
- Waarom Ansink het belangrijk vindt om te sparren met andere ondernemers 
- Waarom zij een stichting opzette die eigenaar is van het bedrijf 
- Waarom zij gelooft dat vrouwelijke ondernemers een steuntje in de rug kunnen gebruiken


Luister alle afleveringen van Drive:
- Oscar Kneppers (Rockstart)
Joost Istha (Zigt)
Caroline van der Lande (Buurtboer)
- Eline Vrijland-Van Beest (NightBalance) 
- Hanneke Stegweg (iLost)
- Johan van Mil (Peak Capital)
- Jonnie en Thérèse Boer (De Librije)
- Kristian Valk (Hotelchamp)
- Bastiaan Hagenouw (Fietsenwinkel.nl)
- Bart van Olphen (FishTales)
Marleen Basart (BitesWeLove)
Rafaël Redczus van Berkel (N8W8)
- Will Ditmeijer 
- Patrick de Laive (The Next Web)
- Thomas Bunnik (Pritle)
- Ria Joosten
Heske Groenendaal (MetaGlas)
Raymond Klompsma (Srprs.me)
- Janneke Niessen (Improve Digital) 
- Astrid de Groot (HappyRainyDays)
Marja Ruigrok 
Marcel de Groot (Flexas) 
- Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
Reinier de Jonge (Frank)
Patrick Hurenkamp (Bloomon)
- Heleen Dura - Van Oord
- Rogier van Camp (Leapp)
- Hugo de Koning (YoungCapital)
- Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
- Mark Vletter (Voys)
- Martijn van Rossum (Studelta)
- Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
- Taco Carlier (VanMoof)

Taco Oosterkamp is serie-ondernemer en zakelijk denker. Hij helpt ondernemers al meer dan 10 jaar bij de groei van hun bedrijf. Behalve groeiexpert van Sprout is hij columnist van Management Team. Hij werkt met ondernemers in Nederland én buitenland. Richard Branson vroeg hem ooit of hij de directeuren van de Virgin Group een productiviteitstraining zou kunnen geven. Hij bereikt maandelijks duizenden ondernemers met zijn trainingen, webinars en nieuwsbrieven.