Podcast: Hoe Hugo de Koning vanuit een hotdog-kar naar 200 miljoen ging

Vanaf deze week op Sprout: exclusieve diepte-interviews met Nederlandse topondernemers, door Taco Oosterkamp. In deze eerste aflevering van de nieuwe podcast Drive: hoe de ondernemerspassie van Hugo de Koning (Young Capital) via een hotdog-kar escaleerde naar een bedrijf met 200 miljoen omzet per jaar.

De ondernemers die Taco interviewt runnen miljoenenbedrijven, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden? Taco spreekt onder andere met de oprichters van Belsimpel.nl, Voys, en Squla en Leapp. 

De eerste aflevering trapt af met Hugo de Koning. Hij vertelt hoe hij in 2000 samen met vrienden Bram Bosveld en Rogier Thewessen begon met de website StudentenWerk, inmiddels hernoemd naar YoungCapital. Bij hun bedrijf werken nu ruim 550 mensen die samen een omzet draaien van 200 miljoen euro per jaar:

Dit vertelt De Koning nog meer tijdens de podcast:

  • Hoe hij al als tiener aan het ondernemen was en hoe je goed geld kunt verdienen met een hotdog-kar.
  • De pivot die hij maakte met zijn uitzendbureau.
  • Warom de drie oprichters een ceo aanstelden en hoe zij binnen een half jaar zorgde voor een verdubbeling van de winst
  • Het belang van IQ-tests, de Big Five en hoe het testen van kandidaten steeds verder geautomatiseerd gaat worden.
  • Hoe YoungCapital steeds weer nieuwe klanten krijgt, ook al gaat dat heel anders dan 15 jaar geleden. Over faxen, zoekmachineoptimalisatie en adverteren.

Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone

Taco Oosterkamp is serie-ondernemer en zakelijk denker. Hij helpt ondernemers al meer dan 10 jaar bij de groei van hun bedrijf. Behalve groeiexpert van Sprout is hij columnist van Management Team. Hij werkt met ondernemers in Nederland én buitenland. Richard Branson vroeg hem ooit of hij de directeuren van de Virgin Group een productiviteitstraining zou kunnen geven. Hij bereikt maandelijks duizenden ondernemers met zijn trainingen, webinars en nieuwsbrieven.