Podcast: Hoe Reinier de Jonge zijn webwinkel Frank met 50 procent per jaar laat groeien

In de podcast Drive luister je naar exclusieve diepte-interviews met Nederlandse topondernemers, gepresenteerd door Taco Oosterkamp. In deze aflevering: Reinier de Jonge, oprichter van Frank, een bedrijf met 400 webwinkels  in 7 landen. 'De eerste 3 jaar was het knokken om te overleven.'

Taco interviewt in de podcast Drive ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden? 

Luister naar de podcast:

Reinier de Jonge liet zijn bedrijf Frank (voorheen Experty), uitgroeien tot een online imperium met 400 specialistische webshops met meer dan 90.000 producten, van koelkasten en weegschalen tot sport en gezondheidsproducten. Die spullen verkoopt het 9 jaar oude Groningse bedrijf (84 medewerkers) in 7 landen. Gemiddeld groeide Frank de afgelopen paar jaar 30 tot 50 procent per jaar.

In de beginfase van een bedrijf is ondernemen de grootste uitdaging, zegt De Jonge terijgkijkend op zijn eerste website Afstudeercadeau.nl. Dan is het "verstand op nul en gaan". "Daarna ontstaat er een soort sneeuwbal die door meerdere mensen aan het rollen wordt gehouden." De Jonge bracht zijn pakketjes eerst zelf naar het postkantoor; inmiddels worden er buiten zijn bedrijf vrachtwagens volgeladen.

In deze aflevering van Drive vertelt De Jonge onder meer: 
- Waarom hij iedere dag begint met de klussen die hij het minst leuk vindt
- Waarom hij en zijn compagnon de bedrijfsnaam van Experty veranderden in Frank
- Waarom zij hun eerste pakketje van de webwinkel per trein naar Maastricht brachten
- Hoe de toekomst van webwinkels in Nederland eruitziet
- Wat Amazon gaat veranderen in de Nederlandse webwinkelwereld
- Hoe het is om met meerdere compagnons samen te werken

Luister ook naar de afleveringen met:
Patrick Hurenkamp (Bloomon)
- Heleen Dura - Van Oord
- Rogier van Camp (Leapp)
- Hugo de Koning (YoungCapital)
- Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
- Mark Vletter (Voys)
- Martijn van Rossum (Studelta)
- Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
- Taco Carlier (VanMoof)

Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone

Taco Oosterkamp is serie-ondernemer en zakelijk denker. Hij helpt ondernemers al meer dan 10 jaar bij de groei van hun bedrijf. Behalve groeiexpert van Sprout is hij columnist van Management Team. Hij werkt met ondernemers in Nederland én buitenland. Richard Branson vroeg hem ooit of hij de directeuren van de Virgin Group een productiviteitstraining zou kunnen geven. Hij bereikt maandelijks duizenden ondernemers met zijn trainingen, webinars en nieuwsbrieven.