Zo verbeterde Caroline van der Lande (De Buurtboer) het onboarden van nieuw personeel met Topgrading

Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - De Buurtboer

Na een korte winterstop is de podcast Drive weer terug met exclusieve interviews met topondernemers, gepresenteerd door Taco Oosterkamp. In deze aflevering: Caroline van der Lande, medeoprichter van De Buurtboer, leverancier van bedrijfslunches van lokale ondernemers. 

Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden?

Taco bezoekt Caroline van der Lande (foto links) in haar kantoor in Duivendrecht, waar genoeg ruimte is voor een 900 vierkante meter grote hal met koelcellen. De Buurtboer heeft daarnaast nog een distributiecentrum in Rotterdam.

De Buurtboer biedt mkb-bedrijven zonder kantine een abonnement op een gezonde lunch. De producten zijn zoveel mogelijk lokaal en biologisch geproduceerd. Het bedrijf van Van der Lande en compagnon en Nikki Wiesman werd al in 2012 Sprout Challenger.

Medewerkers

Na 8 jaar ondernemen en honderden bedrijven als klant te hebben binnengehaald, zijn de rollen binnen haar bedrijf met 40 medewerkers nu duidelijker dan ooit, zegt Van der Lande. Voor mensen die van afwisseling houden is dat soms even slikken. Sollicitaties werden - op basis van de aanpak Topgrading - professioneler, maar dat zorgt tegelijkertijd voor iets minder gezellige gesprekken, erkent de ondernemer.

"Gesprekken zijn nu wel veel concreter, ik heb na afloop wel echt het gevoel dat ik een goed beeld heb gekregen van iemand." 

In deze podcast vertelt Van der Lande ook:
- Hoe je goed afscheid kunt nemen van medewerkers
- Hoe het boek The E-Myth Enterprise van Michael Gerber haar inspireerde om een bedrijf te starten.
- Hoe je als ondernemer, samen met je team, je kernwaarden kan uitdragen.
- Hoe persoonlijke rollen veranderen naarmate je bedrijf groeit
- Over het belang van geluk op kantoor
- Hoe je een goed beeld van je klant kan krijgen, ook als je die weinig spreekt
- Hoe fijn het is om via een abonnementsmodel direct cashflow te hebben
- Hoe het investeren in andere ondernemers ook bijdraagt aan haar eigen netwerk en expertise

Lees ook:
Hoe de Buurtboer profiteert van gezonde medewerkers
Hoe Caroline van der Lande vijf miljoen omzet met gezonde bedrijfslunches (video)
Deze twee ondernemers doneren wekelijks aan de Voedselbank en daar blijft het niet bij

- Eline Vrijland-Van Beest (NightBalance) 
- Hanneke Stegweg (iLost)
- Johan van Mil (Peak Capital)
- Jonnie en Thérèse Boer (De Librije)
- Kristian Valk (Hotelchamp)
- Bastiaan Hagenouw (Fietsenwinkel.nl)
- Bart van Olphen (FishTales)
Marleen Basart (BitesWeLove)
Rafaël Redczus van Berkel (N8W8)
- Will Ditmeijer 
- Patrick de Laive (The Next Web)
- Thomas Bunnik (Pritle)
- Ria Joosten
Heske Groenendaal (MetaGlas)
Raymond Klompsma (Srprs.me)
- Janneke Niessen (Improve Digital) 
- Astrid de Groot (HappyRainyDays)
Marja Ruigrok 
Marcel de Groot (Flexas) 
- Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
Reinier de Jonge (Frank)
Patrick Hurenkamp (Bloomon)
- Heleen Dura - Van Oord
- Rogier van Camp (Leapp)
- Hugo de Koning (YoungCapital)
- Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
- Mark Vletter (Voys)
- Martijn van Rossum (Studelta)
- Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
- Taco Carlier (VanMoof)

Taco Oosterkamp is serie-ondernemer en zakelijk denker. Hij helpt ondernemers al meer dan 10 jaar bij de groei van hun bedrijf. Behalve groeiexpert van Sprout is hij columnist van Management Team. Hij werkt met ondernemers in Nederland én buitenland. Richard Branson vroeg hem ooit of hij de directeuren van de Virgin Group een productiviteitstraining zou kunnen geven. Hij bereikt maandelijks duizenden ondernemers met zijn trainingen, webinars en nieuwsbrieven.