Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Duitsers kopen iBood; Etsy hit op Wall Street

Ondernemersnieuws vandaag:  Duitsers kopen iBood, knutselsite Etsy hit op Wall Street, Bynder lijft SocialExpress in en Nederlander Jesse van de Zand beste sociale ondernemer van India. 

1. Duitsers kopen iBood


Het Duitse moederbedrijf van Media Markt (Media-Saturn) wordt met de overname van een meerderheid van de aandelen eigenaar van iBood. De Nederlandse webwinkel serveert zijn leden dagelijks aanbiedingen die 24 uur geldig zijn. Joran Prinssen en Dennis Sanders begonnen hun bedrijf in 2005 op, jawel, ‘een zolderkamer.’ Hun inmiddels 48-koppige bedrijf telt nu 1,4 miljoen leden in 8 Europese landen. Prinssen en Sanders behouden hun aandeel in de website en blijven voorlopig in dienst. Hoeveel de Duitsers betalen voor het meerderheidsbelang wordt niet bekendgemaakt. 


2. Knutselsite Etsy hit op Wall Street


De als kunstzinnig en alternatief bekendstaande marktplaats voor ontwerpers Etsy blijkt ook een hit op Wall Street. Op zijn eerste beursdag sloot het aandeel op 30 dollar, bijna twee keer de introductieprijs, en goed voor een beurswaarde van 1,8 miljard dollar. Als verantwoord B Corp-bedrijf is Etsy een ongebruikelijke vertoning op Wall Street, schrijft de New York Times. Ceo Chad Dickerson is niet bang dat de sociale missie van Etsy in het gedrang komt door hijgerige aandeelhouders.


3. Bynder lijft SocialExpress in


Sprout-challenger en ontwikkelaar van online marketingsoftware Bynder koopt SocialExpress, dat social media-uitingen in kaart brengt en in 2013 nog in onze lijst met 25 ondernemers onder de 25 stond. SocialExpress-oprichter Ivo Minjauw gaat bij zijn nieuwe werkgever aan de slag als productontwikkelaar. Hij heeft met zijn team een fantastische klus geklaard door van SocialExpress een belangrijke speler op het gebied van social media-analytics te maken, zegt Bynder-oprichter Chris Hall. 


4. Nederlander beste sociale ondernemer India


Jesse van de Zand is de beste sociale ondernemer van India, vindt het publiek van de belangrijkste Indiase prijs op dat gebied. De 32-jarige Nederlander staat aan het roer bij Janta Meals, dat dagelijks duizenden betaalbare maaltijden levert aan Indiërs met een laag inkomen. Dat hij zich daarbij niet laat afschrikken door corrupte politie, sloppenwijken en bloedhitte, blijkt uit zijn verhaal aan Sprout.


5. Bedrijfsleven aan de smartwatch-app


Een kwart van Nederlandse bedrijven wil dit jaar een smartwatch-app lanceren, concludeert app-ontwikkelaar M2Mobi na een onderzoek onder 50 Nederlandse bedrijven met meer dan 10.000 werknemers. M2Mobi, dat zelf ook smartwatch-apps maakt, noemt de resultaten ‘verrassend positief’. Het is overigens niet alleen Apple dat de klok slaat: driekwart van de bedrijven maakt zowel een app voor Android als voor iOS. Bij twee op de drie bedrijven gaat het om een app die bedoeld is voor consumenten. Andere apps zijn bedoeld voor intern gebruik, bijvoorbeeld om de efficiëntie binnen het bedrijf te verbeteren. 


6. Autokoper wil meer online 


Driekwart van de autokopers zou, als dat kon, het liefst het volledige aankoopproces van hun nieuwe bolide online afronden. Dat schrijft Accenture naar aanleiding van een onderzoek onder 10.000 automobilisten in acht landen. Bijna twee derde begint het aankoopproces nu al online, om pasdaarna de dealer te bezoeken. 


7. En dan dit: ’Binnenstad verandert in getto’ 


De opmars van voetgangersgebieden maakt van de Nederlandse binnenstad ‘een soort getto’ waar je niet met de auto kunt komen, klagen winkeleigenaren Roland Kahn (CoolCat, MS Mode) en Jan Peters (Score, Chasin’) in het FD. Tegelijkertijd zorgt ook het hogere btw-tarief volgens hun voor lagere omzetten. Kahn: ’Zo’n btw-verhoging, al dat geld dat ze extra binnenkrijgen wordt weg gepist aan wegen in Afghanistan waar niemand overheen rijdt, aan het zoveelste miljoenenverslindende ICT-project van de overheid of aan projecten zoals de Noord-Zuid-lijn.’


Tot zover de Sprout update van vrijdag 17 april. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Het premium membership van Sprout


Premium members krijgen álles. Voor € 8,25 per maand (ex btw):


  • ben je (gratis) welkom op diverse events en visits, inclusief Sprout Challengerday 2015
  • ontvang je 6 dikke inspiratiemagazines op je deurmat
  • Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



    Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • lees je elke dag de 7 need to knows via je mail
  • krijg je onbeperkt toegang tot de how-to database met praktische informatie voor je bedrijfsvoering