Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Duncan Stutterheim casht op ID&T

Duncan Stutterheim verkoopt zijn bedrijf ID&T, bekend van feesten als sensation en Mysteryland, aan de Amerikaanse gigant SFX entertainment. De deal waardeert de organisator van dance events op 100 miljoen euro. Ka-ching!

SFX neemt 75 procent van de aandelen ID&T over, waarmee de Amerikanen de dienst uitmaken. De geruchtenmolen rond Stutterheim draaide al maanden op volle toeren. Eerder wees Stutterheim een bod van 100 miljoen dollar op zijn bedrijf af, dit keer ging hij dus wel door de knieën voor 130 miljoen. De laatst bekende jaarwinst van ID&T was 3,4 miljoen euro netto in 2011.  2012 is nog niet afgesloten, zegt directeur Bas Meijer. “Maar we zijn een winstgevend bedrijf, met een omzet van rond de tachtig miljoen euro.”

Stutterheim is overigens niet de enige aandeelhouder die zijn stukken inlevert bij SFX. Samen met zijn vrouw Lisca bezat hij eind vorig jaar nog steeds 45 procent van de aandelen, de andere eigenaren zijn vermoedelijk de mannen achter Q-Dance, Wouter Tavecchio en Wildrik Timmerman. Gezien de verkoopprijs van 100 miljoen is dat makkelijk rekenen: als de Stutterheims hun belang naar rato hebben aangeboden, wordt er ruim 33 miljoen euro op de en/of rekening gestort.

Wie is Robbert Sillerman? Hij groeide op in Bronx in New York. Als jongetje begon hij met de verkoop van ansichtkaarten. Zijn vader ging failliet toen hij dertien was. Sillerman wist zichzelf uit de ellende omhoog te trekken, wist een beurs te krijgen voor Brandeis Universiteit in Boston waar hij politieke wetenschappen studeerde. Hij kocht in 1978 zijn eerste radiostations. Eind jaren negentig wist hij die voor 2,1 miljard dollar te verkopen. De Amerikaanse miljardair ontwikkelde zich tot excentrieke zakenman/investeerder. Hij bezit een groot entertainmentimperium. Onder de naam Live Nation/SFX entertainment bouwde hij ook een miljardenbedrijf op rond concerten. Ook dat verkocht hij, maar hij wil nu een wereldwijde organisator van dance-events. Live Nation is ook eigenaar van het Nederlandse Mojo. Sillerman is verder eigenaar van Graceland in Memphis en bezit de rechten op het tv-format American Idol.

Mondiale ambities

Het ziet er ook strategisch gezien uit als een mooie deal: het creatieve hart van ID&T, waar de feesten en festivals worden bedacht en vormgegeven, blijft buiten de deal en blijft volledig in handen van de Nederlandse leiding. Onder de naam M-Design blijft het gevestigd in Amsterdam, maar alles wat het ontwikkelt, wordt eigendom van ID&T nieuwe stijl.  ID&T denkt dat dankzij de overname zijn mondiale ambities dichterbij komen. Alsof Stutterheim niet al lekker aan de weg aan het timmeren was: hij begon in 1992 met ID&T en is inmiddels actief in 22 landen in Europa, Azië, Australië, Zuid-Amerika en Noord-Amerika. De eerste, succesvolle, editie van Sensation in New York werd in oktober vorig jaar georganiseerd. En dat smaakte naar meer: ID&T wil groot worden in Noord-Amerika, waar de dancecultuur explosief groeit.

Concurrentie dwingt schaalvergroting af

Duncan Stutterheim ID&T Bob silerman overname SFXTerwijl de Nederlandse dj’s inmiddels als creatief exportproduct numero uno gelden, wordt de mondiale markt voor dance-evenementen in snel tempo het toneel van zware concurrentie tussen zeer grote spelers. ID&T moest dus op zoek naar een stevige partner om in het gewoel overeind te blijven. En die was sinds enige tijd bij de hand: met SFX had ID&T al een joint venture in Amerika. Bij SFX lijken Stutterheim cs aan het goede adres: achter het bedrijf steekt de Amerikaanse miljardair en concertorganisator Robert F. X. Sillerman. Bob Sillerman zag de potentie in van de uit Amsterdam overgewaaide dansfeesten en heeft sinds vorig jaar een miljard dollar klaarliggen om een wereldwijde dance-evenementenorganisatie uit de grond te stampen. Met Stutterheim en zijn ploeg haalt hij het neusje van de zalm binnen, afkomstig uit de bakermat van de dance.

Volle kracht vooruit

Stutterheim zelf lag vanochtend nog op één oor in Miami, maar laat in een persbericht alvast weten dat hij op korte termijn naast de bestaande ID&T-kantoren in Amsterdam, Sydney en New York ook kantoren wil neerzetten in Zuid-Amerika en Azië. “We hebben volledig op eigen kracht onze merken gebouwd en de eerste internationale stappen gezet. Met SFX gaan we volle kracht vooruit.’

 

Hieronder het interview dat onze partner 7 Ditches onlangs met Stutterheim had over zijn ambities:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees ook: Stutterheim richt pijlen op Azië

 

Lees ook:  Hoe Amsterdance de wereld verovert