Dutch techies in Vegas: Learned.io, Pandora Intelligence en Meatable

Onder het oranje startuplegioen op techbeurs CES zitten volop vertrouwde namen voor Sprout. De broers achter Learned.io zijn klaar voor het grote werk, Pandora Intelligence sloot net een deal met Defensie en Meatable kon zijn bezoek aan de States niet beter hebben getimed.

Een mooi gekkenhuis is het deze week op het Netherlands Tech Square, het oranje paviljoen op de gigantische techbeurs CES in Las Vegas. Het is dringen geblazen bij de tientallen startups, die pitch na pitch uitleggen hoe zij de wereld future proof gaan maken. Tussendoor praatten ze Sprout bij.

1. Pandora Intelligence

Peter de Kock (links op de foto) en Ard Jol maken met Sprout Challenger Pandora Intelligence iets ongelofelijks waar: ze kunnen het risico op terroristische aanslagen en ander onheil inschatten door de analyse van misdaad in boeken en films, informatie over historische aanslagen en data van klanten.

Het werkt echt, mede dankzij de kunstmatige intelligentie die zorgt voor wat actionable intelligence heet. Verhalen over aanslagen die het systeem heeft voorkomen, zul je niet veel tegenkomen omdat justitie en geheime diensten discrete klanten zijn.

Defensie tekent

Maar klanten zijn ze, net als overigens grote corporates en consultancy’s: “Onderweg hiernaartoe hoorde ik dat Defensie heeft getekend!” zegt Jol. In Las Vegas weet de hele wereld het standje van Pandora Intelligence te vinden, maar zelf hebben de oprichters ook een afspraak gepland met Homeland Security. We maken maar geen grappen over de markt die de hoogste baas as we speak aanjaagt.

Professor data science

Pandora Intelligence leek bij de start in 2014 vooral een mooi verhaal, maar is nu een autoriteit op zijn gebied. De Kock hield vorige maand zijn inaugurele rede als professor practice in data science op het gebied van criminaliteitsbestrijding en veiligheid aan Tilburg University. Intussen is de risicovoorspeller ontwikkeld tot een schaalbaar product, legt Jol uit: “Nadat we het systeem hebben ingeleerd, kunnen de gebruikers er hun eigen data aan toevoegen en ermee aan de slag. Dat kunnen wij sowieso niet voor ze doen: alles wat met ons systeem gebeurt, moet binnen de wettelijke regels van het land waar het wordt gebruikt.”

2. Meatable

Amerika is de place to be voor Meatable, de startup waarmee Krijn de Nood en Daan Luining kweekvlees ontwikkelen. Voor de CES heeft De Nood operations manager Julia Slegers meegenomen. “Foodtech hoort thuis op deze beurs, dus wij moeten hier gewoon zijn.” De timing is ook perfect: fake meat is een behoorlijke hype in het land waar – naast gewapende zelfverdediging het eten van een goed stuk vlees bijna een grondrecht is.

Impossible Foods koos de techbeurs uit om zijn plantaardige ‘varkens’-gehakt te lanceren, concurrent Beyond Meat beleeft wilde avonturen op de beurs, maar even voor de goede: deze miljardenbedrijven maken vlees-vervangers. “Wij kweken écht vlees, en zijn daarom niet echt een concurrent. Wat wij kunnen, kunnen maar 3 partijen: wij en Mosa Meat in Nederland, en hier heb je nog Memphis Meats.”

Lees ook: Nederlandse kweekvlees-startup Meatable krijgt 9 miljoen euro, oprichter TransferWise investeert mee

Blokje van 2 bij 2

Sprout zette de vleesdisrupter vorig jaar nog op de shortlist voor de Startup van het Jaar award, en afgelopen november heeft hij 9 miljoen euro opgehaald om het kweekvlees te ontwikkelen tot een eerste prototype. De technologie heeft Meatable in licentie gekregen van de universiteit van Cambridge. “We willen deze zomer een blokje van 2 bij 2 bij 2 centimeter kunnen presenteren”, zegt De Nood.

Hij stelt dat Meatable zich goed kan onderscheiden van zijn kweekvleesconcurrenten. “Wij werken met een stamcel die makkelijker deelt en waarvoor we ook geen serum gebruiken dat je aan dierlijke embryo’s moet onttrekken. We hebben nu aan een stukje navelstreng genoeg, maar straks zou je bij wijze van spreken bij het oormerken van dieren al voldoende kweekmateriaal moeten kunnen afvangen.”

Eerst varkensvlees

Ergens eind 2021 wil Meatable een proeffabriek hebben draaien die tientallen kilo’s per week aflevert, vooral om de buitenwereld te overtuigen van het product. “Wij beginnen overigens met varkensvlees. Daarvoor is inderdaad een enorme markt in China. Die groeit niet alleen snel, maar is ook getroffen door dierziektes.” De CES zoeken De Nood en Slegers op vanwege de media-aandacht, ze hebben afspraken gepland met investeerders en willen ook kijken hoe distributeurs reageren op hun kweekvlees. “We willen van ze leren wat voor hen belangrijke voorwaarden zijn: hoe lang moet het vlees houdbaar zijn, bijvoorbeeld, en in welke vorm willen ze het krijgen?”  

3. Learned.io

Learned.io is het familiebedrijf onder de CES-startups: Joost, Paul en Rick Kuijf begonnen het in 2018 als hr-feedbackplatform, maar sinds ze daaraan ook prestatie- en ontwikkeldoelen koppelen en in kaart te brengen hoe talent verder carrière kan maken binnen – of buiten – de organisatie, happen de klanten toe. “We groeien nu met 25 procent per kwartaal en richten ons op klanten met 50 tot 250 medewerkers, maar er zitten wat mooie deals in de pijplijn waarmee we ook de corporates opzoeken”, zeggen de jongens, die vorig jaar in de 25 onder de 25 van jonge ondernemers stonden.

Niet omdat het cool is

Met ruim drie ton vers kapitaal van informals is Learned.io nu op weg om ervoor te zorgen dat het platform ook aansluit op de hr-software die grote klanten vaak al hebben draaien. “Terwijl onze huidige afnemers juist blij zijn dat ze met ons systeem hun oude manier van werken kunnen vervangen.” Dat Learned.io op de CES staat is niet alleen omdat het cool is. “Je kunt hier echt goed afspraken maken met klanten en partners. En dan richten we ons niet eens op Amerika: heel Europa loopt hier ook rond.”

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!