Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Duurzaam betekent ‘voor de lange termijn’

Goede ideeën vinden navolging. Die wetmatigheid heeft Mark Schreurs naar eigen zeggen pas goed leren kennen sinds hij vijf jaar geleden MisterGreen oprichtte, een Amsterdams bedrijf dat op verschillende manieren elektrisch vervoer aan de man brengt.

Schreurs: “Wij importeren bijvoorbeeld elektrische vervoermiddelen, maar dan wel van goede kwaliteit. Die leasen we twee jaar uit en verkopen ze daarna. Nadat wij met die importen begonnen waren zag ik ineens overal goudzoekers goedkope rommel uit China halen. Kijk, Chinezen kunnen alles voor je maken, dus ook elektrische scooters van 500 euro. Maar die houden het dan wel hooguit een paar maanden uit.”

Snel geld

Die belustheid op snel geld druist in tegen het hele idee van duurzaamheid, aldus Schreurs. “Vrij vertaald betekent duurzaam immers niets meer dan ‘voor de lange termijn’.” De belangrijkste uitdaging waarvoor Schreurs zich gesteld ziet is daarom het blijvend veranderen van de houding ten opzichte van vervoer. “Elektrische vervoermiddelen vereisen een andere mindset dan conventionele. Ze moeten bijvoorbeeld urenlang laden; ze even volgooien kan niet.”

Dit jaar organiseert de ASN Bank voor de derde keer de ASN Bank Wereldprijs. Een aanmoedigingsprijs voor mensen die met een goed idee of project de duurzaamheid van de samenleving willen bevorderen. Via de community www.voordewereldvanmorgen.nl kan iedereen tot 15 oktober zijn project indienen en zo kans maken op € 20.000 euro en professionele begeleiding bij de realisatie.Ook belangrijk is een goed begrip van de milieuwinst van elektrisch vervoer. “Die wordt niet, zoals veel mensen denken, hoofdzakelijk behaald door het gebruik van elektriciteit in plaats van benzine. Veel stroom wordt immers opgewekt met fossiele brandstoffen.” Het grote pluspunt van elektrisch vervoer is een slimmer gebruiken van het elektriciteitsnet. “In daluren ’s nachts wordt nu noodgedwongen nog enorm overgeproduceerd. Dat surplus kan gebruikt worden om goedkoop elektrische auto’s op te laden. Overdag, als de vraag sterk toeneemt, zou die stroom zelfs weer duur teruggeleverd kunnen worden aan het net.” Veel deskundigen zien in dergelijks smart grids inderdaad een belangrijke groene ontwikkeling.

Verkeerd geinformeerd

Het wordt hoog tijd, benadrukt Schreurs, dat consumenten dat gaan inzien. “Nog niet zo lang geleden was elektrisch vervoer een enorme hype. Er werden dingen geroepen die nergens op sloegen, zoals dat 30 procent van alle auto’s in 2020 elektrisch zou zijn. Maar dat is nou precies het probleem van een hype: mensen raken er verkeerd door geïnformeerd. Daar gaan wij wat aan doen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.