4 belangrijke uitdagingen en oplossingen voor webshops

Winkel

Iedereen die een webshop runt wil zijn klant de best mogelijke winkelervaring bieden. Sprout-expert Ralph Wolbrink licht 4 belangrijke uitdagingen toe, inclusief suggesties voor oplossingen, zodat je gelijk aan de slag kunt.

1. Winkelbelevenis

Hoe je het ook wendt of keert een webshop blijft iets onpersoonlijks als je het vergelijkt met een winkel in de binnenstad. Hoe zorg je dan voor een winkelbelevenis om het onpersoonlijke te verminderen? 

“Meneer kan ik u ergens mee helpen?” is de standaardzin in een winkel. Dit kan natuurlijk ook via het online kanaal door het inzetten van een chat functionaliteit. Zo kun je bijvoorbeeld proactief je hulp aanbieden wanneer een bezoeker een bepaald twijfel gedrag vertoont. 

Iets wat in een fysieke winkel niet kan, maar online juist wel is het aanpassen van je winkel voor een specifieke bezoeker. Heb je een webshop met voetbalshirts en merchandise en een bepaalde bezoeker heeft eens eerder een shirt van Feyenoord gekocht, dan kun je bij een volgend bezoek de homepage meer richten op deze club en wellicht zelfs producten van concurrent Ajax minder zichtbaar maken.

Waar je in een winkel een product kunt aanraken, bekijken en proberen is dat in een webshop een stuk moeilijker. Maak het mensen zo makkelijk mogelijk om een beslissing te maken en zorg dus voor voldoende mooie foto’s en video’s van het product.

2. Content creatie

Wanneer je honderden of duizenden producten in je webshop hebt, dan is het een uitdaging om bij ieder product of categorie goede content te creëren. Voor bezoekers én zoekmachines is het uiteindelijk erg belangrijk om goede kwalitatieve content te tonen, om iemand verder te helpen en te overtuigen. 

Wanneer een potentiële klant een product komt bekijken, dan wil je in ieder geval zorgen dat je hem of haar voldoende informatie kunt geven om een beslissing te maken. Bedenk dan ook wat de minimale informatie is die je moet weergeven op een productpagina. Het zal even wat werk zijn om dit te verzorgen, bedenk daarom een manier om waar mogelijk automatisering toe te passen.

Klanten kunnen elkaar ook helpen met bijvoorbeeld productreviews of een vraag-en-antwoord in een forum. Je kunt reviews aanjagen door een mailing te versturen na aankoop. Wil je het echt stimuleren, zorg dan voor een incentive voor het achterlaten van een review.

Een productspecialist die wat vertelt over een bepaald product of een productcategorie is enorm waardevol. Dit kan in de vorm van een review, tonen van statistieken of een video waarin de specialist de klant verder helpt. 

Er is altijd bepaalde basisinformatie die op meerdere producten van toepassing is. Denk bijvoorbeeld aan materiaaleigenschappen of de methode van verzenden. Deze content kan de bezoeker enorm helpen bij het maken van een keuze, zorg er dan ook voor dat je dit in ieder geval beschikbaar hebt.

3. Veel producten

Als je heel erg veel producten hebt, dan ga je tegen wat usability-problemen aanlopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe een bezoeker haar weg moeten vinden in een wirwar van categorieën en producten. 

Het is essentieel om een goede en heldere structuur te hanteren binnen je website. Zorg ervoor dat je heldere categorieën en eventueel subcategorieën hanteert. Dat helpt bezoekers makkelijker navigeren naar de juiste producten.

Investeren in een goede zoekfunctie op de website levert vaak een enorme winst op. Mensen zijn gewend om via een zoekopdracht te vinden wat ze zochten. Heb je al een zoekfunctie op je website, zorg er dan voor dat je deze zichtbaar hebt in Google Analytics en analyseer de resultaten om de zoekmachine verder te verbeteren.  

Filter-functies worden in vrijwel alle websites gebruikt, maar ook hierbij zijn bepaalde valkuilen. De eerste is het creëren van een overkill aan filters, zorg ervoor dat je de meest essentiële filters aanbiedt om te voorkomen dat het iemand afschrikt.

De tweede valkuil is het onvolledig mappen van producteigenschappen in combinatie met filters, waardoor je filters onvolledige overzichten geeft. Het zou toch zonde zijn dat je je bestverkopende producten niet toont wanneer iemand een bepaalde kleur kiest doordat deze niet meegenomen wordt door de filterfunctie.

4. Loyaliteit

Je doet enorm veel moeite om een klant in je winkel te krijgen en klant te laten worden. De uitdaging zit ‘m dan ook in het vasthouden van deze klant. Hoe zorg je ervoor dat je loyaliteit stimuleert in een webshop?

De ouderwetse klantenkaart met stempels worden niet voor niets door veel winkels nog steeds gebruikt. Dit kan online natuurlijk ook door een puntensysteem te hanteren waarbij klanten kunnen sparen voor korting of extraatjes. 

Zorg voor een goede database van je klanten, zodat je bij een verjaardag een attentie kunt sturen of gerichte e-mail marketing campagnes kunt opzetten. Stel je verkoopt kinderkleding, dan weet de leeftijdscategorie en of het een jongetje of meisje is, dus dan weet je ook wat in welke fase belangrijk is: back-to-school, rompertjes voor de zomer of een kledingset voor jongens. Maak hier gebruik van en zorg dat iemand terug wil blijven komen.

Scoops en VIP acties zijn online perfect toe te passen. Komt de sale eraan, dan kun je je meest loyale klanten belonen door eerder toegang te geven of een extra korting toe te wijzen. 

Dit zijn natuurlijk maar een paar ideeën voor je uitdagingen. Hopelijk vind je wat inspiratie voor jouw situatie en het lijkt mij enorm leuk om eens te horen welke andere oplossingen jullie zien.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!