4 vragen aan de ceo van Emesa, de nieuwe 'e-commerce-motor' van Talpa

Met de overname van Emesa, het bedrijf achter VakantieVeilingen, wil John de Mol van Talpa een internetbedrijf maken dat het kan opnemen tegen de Googles en Facebooks van deze wereld. Emesa-ceo René Louter vertelt hoe zijn bedrijf 'de e-commerce-motor' van Talpa moet worden.

John de Mol wil een vuist maken tegen de groeiende macht van Google en Facebook, zei hij donderdag bij de lancering van Talpa Network, het nieuwe paraplumerk waaronder de mediaondernemer vanaf nu al zijn tv- en radiozenders efficiënt wil laten samenwerken.

In zijn zoektocht naar online omzet en kennis viel De Mols oog op Emesa. Dat bedrijf runt met 250 medewerkers vier platforms waar dagelijks duizenden tickets, gadgets en hotelkamers worden geveild. Naast VakantieVeilingen zijn dat ActievandeDag, Ticketscout en Vavabid, waarmee het bedrijf sinds enige tijd ook in België en Frankrijk actief is.

Emesa wil geen omzetcijfers prijsgeven. In 2015 was dat nog 37 miljoen euro, maar is inmiddels "een veelvoud daarvan, en winstgevend", zegt ceo René Louter. Hij wil wel kwijt dat zijn bedrijf dit jaar 3 miljoen transacties verwerkt, het hoogste aantal in de 13 jarige geschiedenis van het bedrijf en een stijging van 40 procent ten opzichte van vorig jaar.

De Mol neemt Emesa voor een onbekend bedrag over van investeringsfonds Dasym. Dat is het investeringsfonds dat nota bene bekend staat als beheerder van de zakelijke belangen van John de Mol. Emesa zit volgens Louter in een apart fonds, waar De Mol niet bij betrokken is.
René Louter, Emesa

Wat maakt deze overname een logische deal? 

"Talpa is een enorme mediapartij, maar doet het nog zonder e-commerce. Daar kunnen wij hun mee helpen, terwijl zij ons helpen met bereik. Wij worden de e-commerce-motor van het bedrijf. Als je dat kan doen met de mediawaarde van Talpa, dan kun je een veel grotere vuist maken. We denken dat je ActievandeDag bijvoorbeeld ook onder SBS zou kunnen hangen, of Radio 538." 

Wij worden de e-commerce-motor van het bedrijf

"Voor ons is het belangrijk dat wij ons assortiment zo groot mogelijk maken, met zoveel mogelijk partners. Dat aanbod komt vooral van leisure -en travelbedrijven, zoals pretparken, en hotels en sauna's. Die hebben vaak voorraad over, terwijl Talpa - vooral in de middaguren - mediacapaciteit over heeft. Dat kunnen we nu wegzetten bij onze partners en omzetten naar euro's. Wij veilen tickets, en zorgen dat bijvoorbeeld een saunabedrijf mediawaarde krijgt in de vorm van reclamespots."

"Kijk bijvoorbeeld ook naar Ticketscout (gelanceerd in 2016, red.), een aggregator voor tickets voor concerten of pretparken. Daar hebben we een nieuw e-commerce-platform voor opgezet. Maar door het uiteindelijk toch beperkte aantal mensen en resources is het lastiger op te schalen. Dat wordt door Talpa makkelijker."

Het grote bereik van Talpa helpt bij het 'volumespel' dat Emesa speelt, zegt Louter. "Als wij uitbreiden naar een ander land, dan bieden vervolgens mensen uit verschillende landen op 1 product, en komt er een betere prijs tot stand. 'Boven water' zien mensen dat niet, ze zien een website in hun eigen taal. Maar 'onder water' is het hetzelfde platform."

Hoe kwamen jullie met De Mol in gesprek?

"We vonden elkaar omdat Talpa op zoek was naar e-commerce. Wij hebben onze ideeën verteld over wat wij konden toevoegen. Overigens kenden wij hun al voordat dit speelde, dat hielp. Naarmate de gesprekken vorderden werden we steeds enthousiaster."

"John was er zelf niet gelijk bij, de eerste gesprekken waren met het management van Talpa. We hebben hem pas ontmoet toen de deal bijna zeker was. "

"Wat een belangrijke rol speelde is dat we konden aantonen hoe belangrijk tv is voor VakantieVeilingen. Als er een commercial op SBS wordt getoond, dan wordt het verkeer op onze platformen 3 tot 4 keer zo groot. Er komen dan duizenden mensen bij. Toen ze dat zagen dachten ze, 'hey, dit is een interessant bedrijf."

Wat verandert er voor Emesa? 

"Wij gaan gewoon door op de weg die we hebben ingezet, qua groeipad en internationale uitrol. John de Mol was gisteren op de zaak om de overname wereldkundig te maken. Een de dingen die we vroegen was: wat moeten we wat jou betreft den doen? Hij zei 'Aan de slag, jullie zijn goed bezig en groeien. We zullen gaan kijken waar we plussen kunnen scoren, maar verder is het business as usual'."

"Wij krijgen natuurlijk ook vragen van onze medewerkers, wat betekent dit voor hun? Het antwoord is: we hebben jullie keihard nodig om onze groeiplannen waar te maken. We zullen eerder meer dan minder mensen nodig hebben."

"We verwachten dat het makkelijk wordt om partners (bedrijven, red.) te overtuigen om met Emesa in zee te gaan. We zijn nog relatief onbekend, mensen kennen het bedrijf vooral van VakantieVeilingen. Als Talpa er boven hangt, dan wordt dat makkelijker."

Ook het opvullen van vacatures wordt iets makkelijker onder de vlag van Talpa, denkt Louter. Net als andere internetbedrijven heeft Emesa, waar 17 nationaliteiten werken, veel moeite om genoeg data-analisten en developers te vinden.

We verliezen regelmatig mensen aan Google en Uber

"Google en Facebook zijn voor ons ook op dat gebied geduchte concurrenten. We verliezen regelmatig mensen aan Google en Uber, maar ik durft met 100 procent zekerheid te zeggen dat het werk hier leuker is. Als je bij die bedrijven in Silicon Valley werkt, ok, daar gebeurt het. Maar ik hoor van veel mensen die in Nederland werken, dat het hier meer een sales-gebeuren is."

"Bij ons is ondernemerschap een belangrijk begrip. We bouwen dit bedrijf met elkaar. Dat moet er ook inblijven, die executiekracht. Dat merkten wij ook bij Talpa; ondanks dat het best een grote organisatie is, zijn de lijnen kort, met makkelijk benaderbare bestuurders. De kans dat je bij Uber of Facebook ooit de directeur ontmoet is 1 procent."

Wordt Emesa ook de plek voor andere e-commerce-activiteiten, of blijft het vooral bij vakanties en tickets? 

"We hebben ons assortiment twee jaar geleden al uitgebreid met fysieke producten. Waarom we dan nog steeds VakantieVeilingen gebruiken als naam? Omdat dat voor 90 procent van de mensen een bekende naam is."

Ik sluit ook niet uit dat Talpa nog iets extra's zal kopen op e-commerce-gebied

"Maar er gaat nog meer komen, en ik verwacht dat we voor Talpa nieuwe e-commerce-concepten gaan ontwikkelen. Ik sluit ook niet uit dat John en Talpa nog iets extra's zullen kopen op e-commerce-gebied. Daar zullen wij ook over meedenken."

De concurrentie met retailers zoals Coolblue en Bol.com gaat Emesa vooralsnog niet aan, zegt Louter desgevraagd. "Wat ons onderscheidend maakt is niet kopen, maar 'winnen'. Dat is een fun-manier om dingen online te kopen. We zullen eerder zoeken naar onderscheidende concepten dan vol de aanval in zetten op Coolblue en Amazon."

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!