Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 manieren om je online sales sky high te laten gaan

Van je site-bezoeker een betalende gebruiker maken kan een dure en tijdrovende stap zijn. Met deze 6 stappen neemt de conversie snel toe.

Het gezicht van je website is je smoel naar de wereld. Voor veel gebruikers is het de eerste kennismaking met het product dat jij verkoopt. Hoe zorg je dat die bezoekers daadwerkelijk kopen? Inc.com zette deze 6 tweaks op een rij. 

1. Scherp je aanbod aan

Heb jij voor al je mogelijke afnemers een aparte aanbieding? Vooral b2b-bedrijven komen om in de zakelijke voorstellen. Stop met de slechtst presterende proposities, de onderste 95 procent om precies te zijn. Dat geeft je site de ruimte om te focussen op die laatste 5 procent. De best presenterende aanbiedingen krijgen zo meer ruimte om te groeien. 

2. Gebruik emotionele triggers

Het doel van je site is om van bezoekers klanten te maken. Eén van de manieren om dit voor elkaar te krijgen is door urgentie toe te voegen aan je site. De angst van potentiële gebruikers om een bepaalde aanbieding of product te missen is niet denkbeeldig. Dus maak daar gebruik van. Laat aanbiedingen vandaag, morgen of deze week aflopen en jej ziet je verkoop stijgen.

3. Gebruik remarketing 

Remarketing is een tool waarmee je vastlegt wie er op je site is geweest. Na het bezoeken van je site krijgen consumenten zo advertenties van jouw onderneming te zien. Voor je bedrijf is deze toepassing een goedkope manier om meer sitebezoek te genereren. Door mensen terug te laten keren naar je site wordt je product meer gekocht en je naamsbekendheid groter. 

Voor remarketing zijn er twee belangrijke plekken om aanwezig te zijn. De eerste is Google’s Display Network; een verzameling van 2 miljoen sites zoals Youtube, Gmail en andere eigendommen van de zoekmachine. De tweede is Facebook. 

4. Maak een app

Oké, je hebt een site en daaraangekoppeld een smartphone-vriendelijke variant. Nu heb je nog een app nodig. Maar wel eentje die een andere service biedt dan je website. Denk na over de belangrijkste service van je bedrijf naar de gebruikers toe. Wat moeten zij ervaren van jouw product? Door die ervaring te integreren wordt de stap naar de ‘kopen’ knop een automatisme. 

Geef je site een gebruikerservaring die op de computer niet of bijna niet mogelijk is. Een goed voorbeeld zijn de pizzeria’s die de gps-tracker gebruiken voor je locatie. Op basis daarvan zie je hoe lang het nog duurt voor je pizza er is. Maar ook updates over het bereidingsproces: is je pizza de oven al uit, waar is de bezorger et cetera. 

5. Stuur mensen niet naar je site

Je site ziet er nu top uit. Volgende stap: stuur gebruikers er niet heen. 

Het meeste internetgebruik vindt plaats vanaf mobiele telefoons. Je kunt ook op een andere manier contact hebben via die apparaten: bellen!

Activeer site-bezoekers om met je te praten. Wanneer je ze aan de lijn hebt dan zijn gebruikers al dichterbij de stap om te kopen. 

6. Investeer in een call center

In het pré-google tijdperk hadden alle bedrijven call centers tot hun beschikking. Met de opkomst van internet en e-commerce nam die gewoonte af. Maar om meer omzet te genereren moet je juist opnieuw investeren in mensen die de telefoon opnemen. Die zijn het liefst een zo groot mogelijk deel van de dag bereikbaar. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waarom vraag je? Open deur: Wanneer iemand belt naar je bedrijf en je neemt direct op, dan heb je een bereik van 100 procent. Bel je de volgende ochtend terug, dan is daar nog maar 50 procent van over. Op dag 2 valt dit zelfs terug tot 20 procent.

Alleen tijdens kantooruren beschikbaar zijn is niet meer van deze tijd. Ga er voor het gemak vanuit dat je – potentiële – klanten dan bezig zijn met andere dingen. Wanneer ze je ‘s avonds of in het weekend willen spreken, dan moet je bereikbaar zijn. In het allerslechtste geval ben jij niet bereikbaar voor die laatste vraag om je product te gebruiken terwijl je grootste concurrent wél de telefoon opneemt. Dan ben je een afnemer in spé kwijt.