De 6 belangrijkste misvattingen bij het starten van een webshop

Webshop

Verkeerde aannames bij het beginnen van een webwinkel kunnen jou als ondernemer maken of breken. Bijvoorbeeld dat het op internet alleen maar draait om de laagste prijs. Behoed jezelf voor de zes grootste valkuilen.

Een veelgehoorde klacht van winkeliers met fysieke winkels is dat ze niet kunnen concurreren met de lage prijzen die online gerekend worden. Het probleem is echter veel groter dan dat, stelt Webshop Heroes, een nieuw online leerplatform waar webwinkeliers (in spe) gratis worden bijgespijkerd in de fijne kneepjes van e-commerce.

Zo hebben online shops gunstigere openingstijden, helpen ze je direct met uitgebreide informatie, bieden ze meer betaalmogelijkheden en bezorgen ze het product nog voor je thuis ook.

Dit zijn de 6 grootste misvattingen bij het starten van een webshop:

1. Ik onderscheid me al met mijn producten

Niet alleen je afzetmarkt is online veel groter; ook je concurrentie wordt verveelvoudigd vanaf het moment dat je online gaat verkopen. Je zult je doelgroep ervan moeten overtuigen dat kopen bij jou beter is. Dit kan op tal van manieren. Denk aan gelikte productfotografie, een groot assortiment, een uitmuntende service, gebruikersreviews, meer bezorgmogelijkheden en noem zo maar op. Maar let op: je moet het nog wel waar maken!

2. Ik ben actief in een nichemarkt, dus heb geen concurrentie

Niche-markten zijn goed. Ze zorgen dat je je focust en beperken de concurrentie. Maar ze maken je ook kwetsbaar. Je hebt maar één concurrent nodig die z'n SEO beter heeft geregeld en je bent je klanten kwijt. Maar één bol.com of Coolblue die z'n assortiment uitbreidt naar jouw niche en de verkopen vallen weg.

3. Ik neem er gewoon een shopje bij

Het hebben – en vooral het opstarten – van een webshop vraagt om een serieuze inspanning. Zolang je processen nog niet soepel lopen, vragen veel taken je aandacht. Terwijl jij bezig bent met het werven van bezoekers, dienen nieuwe bestellingen ingepakt en verzonden te worden, moeten retourzendingen verwerkt worden en vragen klanten om aandacht met de juiste service. En dan heb je nog geen producten ingekocht, voorraden bijgehouden en de administratie gedaan.

4. Optimalisatie pakken we later op

Natuurlijk kun je niet alles tegelijk doen. Je moet keuzes maken over waaraan je je tijd en geld besteedt. Maar de verkeerde volgorde kan het extra kostbaar maken. Eerst halfzachte foto's van je producten maken om het daarna nog een keer goed te doen, is gewoon zonde van je tijd. Ditzelfde geldt voor zoekmachine-optimalisatie. Een shop (laten) bouwen die er leuk uitziet, maar niet bijdraagt aan je vindbaarheid, zorgt ervoor dat je het nog een keer moet doen. Met veel frustratie en extra kosten als resultaat.

5. Ik laat de techniek voor me werken

De marges in de retail zijn vaak niet heel groot. Je kunt dus niet te veel tijd aan iedere order besteden. Het is daarom verstandig zaken te automatiseren, maar let op: als het proces niet goed is, ben je nog veel meer tijd kwijt om je problemen op te lossen.

Zo is het mooi om je producten geautomatiseerd te importeren uit je voorraadbeheersysteem, maar als je productaanbod daardoor foto's of de juiste omschrijvingen mist, zal je conversie wegzakken en zullen je retouren stijgen. 

6. Laat de grote aantallen maar komen!

Zodra je daadwerkelijk klanten hebt en je marge goed is, kun je aan het echte werk beginnen. Je gooit de Adwords-kraan open en de verkopen stijgen. Maar hoe ga je zoveel pakketjes per dag versturen? En klanten te woord staan als ze vragen hebben? Kunnen de shop en de hosting eigenlijk wel zoveel verkeer aan? Als je de ambitie hebt om te groeien, dan is het goed dit vanaf het begin in het achterhoofd te houden bij iedere keuze die je maakt.

Er zijn genoeg manier om te voorkomen dat je (net als veel andere webwinkeliers) nooit een euro gaat verdienen met jouw webshop. Om je hiervoor te behoeden biedt Webshop Heroes gratis lessen over alles wat je moet weten om een succesvolle webshop te runnen. De lessen duren 5 tot 10 minuten per stuk en zijn op desktop, tablet en mobiel te volgen via Webshopheroes.com

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl