Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Haal jij het maximale uit jouw Google Shopping-campagne?

Tussen de Google Shopping-resultaten komen is relatief eenvoudig. Sprout-expert Tim van Ruitenbeek vertelt je hoe je daar vervolgens het maximale uithaalt.

Gelukt! Na enige inspanning staan de producten die in jouw webshop worden verkocht tussen de Google Shopping-resultaten. De Shopping-campagne draait vervolgens een paar maanden en de leads stromen binnen. De ROI is bovendien best aardig, hoewel deze wat jou betreft best nog wel iets beter kan. Maar hoe dan?

Want Google bepaalt het merendeel van de Shopping-instellingen toch zelf, aan de hand van de datafeed? Gewoon door laten lopen dan? Nee hoor: er zijn voldoende optimalisatie-mogelijkheden, je moet ze alleen even weten.  

Wat is Google Shopping?

Google Shopping – ook wel ‘Google For Retail’ genoemd – geeft je als bedrijf de mogelijkheid je producten onder de aandacht te brengen in de zoekmachine van Google. Binnen de Shopping-locaties van Google kunnen potentiële klanten in diverse webshops tegelijkertijd ‘winkelen’ zonder hiervoor naar verschillende websites te surfen. Google ziet Google Shopping als de perfecte manier om haar klanten snel en eenvoudig verschillende webshops te laten vergelijken.

Tussen de Shopping-resultaten komen is relatief eenvoudig en voor webshops eigenlijk een must. Zet jij als webshop nog geen Shopping in en wil je graag beginnen? Doorloop dan de volgende stappen:

1)    Maak een Google Merchant Center-account aan.
2)    Maak een nieuwe feed aan
3)    Maak een Shopping-campagne aan met Google AdWords.

Google Shopping optimaliseren

Goed, het is tijd om te optimaliseren! Iets wat bij Google Shopping vaak vergeten of overgeslagen wordt. Niet altijd bewust, want het is ook niet altijd even duidelijk waarop je nu kunt optimaliseren. Wel zonde, want door te optimaliseren kan de ROI in vele gevallen verbeterd worden. Wat is er allemaal mogelijk:

Google AdWords optimaliseren

–    Negatieve zoekwoorden: Google bepaalt de targeting van de Shopping-campagnes op basis van de Shopping-feed. Welke ‘zoekwoorden’ dit zijn kun je niet zien. Wel kun je zien op welke zoektermen je gevonden wordt. Door zoektermen uit te sluiten die niks opleveren kun je geld besparen en de resultaten verbeteren.
–    Advertentieplanning: merk je na enige tijd dat jouw Shopping-advertenties op bepaalde dagen een stuk beter of minder goed lopen dan de rest? Ook bij Shopping kun je gebruik maken van Advertentieplanning en op deze dagen iets meer of juist iets minder bieden.
–    Apparaten: net zoals advertentieplanning is het ook mogelijk dat bepaalde apparaten beter of minder goed presteren dan anderen. Is de ROI op computers bijvoorbeeld goed maar op mobiel heel slecht? Overweeg dan eens iets minder te bieden op mobiele posities.
–    Geo-targeting: heb je niet zoveel vestigingen en kunnen bepaalde producten bijvoorbeeld enkel afgehaald worden. Splits deze dan op in een eigen campagne met een specifieker, regionaal rayon.  
–    RLSA: Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) biedt de mogelijkheid meer te bieden op personen die al op de website geweest zijn. Ook bij Shopping-campagnes is het mogelijk RLSA toe te voegen. (Over het algemeen) een goede verbetering!
–    Prioriteit: speel met de prioriteit van de shopping-campagnes. Maak nieuwe feeds aan met specifieke producten en geef deze een hoger bod en ‘hoge prioriteit’. Google geeft vervolgens de campagne met de hoogste prioriteit voorrang op de campagne met de lagere prioriteit. Een ander voorbeeld is een sales-campagne die je tijdelijk met hogere biedingen en een hoger bod live zou kunnen zetten. Na het onderbreken van de sales-campagnes verschuift Google de focus automatisch weer naar de campagne met lagere prioriteit.
–    Conversie-attributie: bekijk ook eens de bijdrage van Shopping in het geheel is. We zien regelmatig dat men via Shopping naar de site komt, maar pas als ze later terugkomen tot een aankoop overgaat.

Google Shopping feed optimaliseren

–    Input: geef zoveel mogelijk input betreffende de producten. Door veel informatie te geven kun je vaker aan zoekopdrachten gekoppeld worden, zowel breed als super specifiek. Wees daarom gedetailleerd en creatief en benoem alle producteigenschappen (maat, kleur, materiaal, aanbieding, etc.). 
–    Opsplitsen: heb je veel producten? Deel deze dan op in specifiekere advertentiegroepen. Hierdoor kun je snel zien welke producten het goed doen en welke minder. Ook kun je vervolgens eenvoudig per groep verschillende ‘standaard’-biedingen instellen. Wanneer je campagnes opsplitst op ‘product ID’ kun je biedingen zeer specifiek instellen (bijvoorbeeld als bepaalde producten heel goed lopen). Heb je bepaalde producten met hele hoge marges? Wellicht wil je dan opsplitsen op basis van ‘aangepaste labels’ (bijvoorbeeld het label ‘hoge marge’) waar je vervolgens standaard meer op kunt bieden.
–    Titels: bij betere titels is men sneller geneigd door te klikken (betere CTR). Voor inspiratie voor titels die aansluiten op veel voorkomende zoektermen kun je uiteraard ook de zoekwoordplanner er eens bij pakken of kijken naar de gebruikte zoektermen in de Google AdWords campagne.
–    Afbeeldingen: wanneer je slechte afbeeldingen gebruikt zal men minder snel geneigd zijn om op jouw advertentie te klikken. Zorg dat je goede, vierkante afbeeldingen hebt van goede kwaliteit. Wil je opvallen? Test dan eens met een andere achtergrondkleur i.p.v. het standaard wit.
–    Branded vs Non-branded: deel de feed op in branded en non-branded zoektermen.
–    Van-voor-prijzen: wanneer je van-voor-prijzen gebruikt kun je in sommige gevallen automatisch een ‘extra toelichting’ bij de advertenties krijgen (prijsdaling xx%).

Google Merchant Center optimaliseren

–    Diagnostische gegevens: in de Merchant-omgeving komen regelmatig foutmeldingen naar boven. Houd deze goed in de gaten: soms zijn het kleine aanpassingen die je dient te doen, maar er kunnen ook grotere fouten in staan. Deze fouten staan er niet voor niks: los deze ook op. Hoe minder fouten, hoe beter.

Updates in Google Shopping

Loopt alles lekker, heb je geen fouten in het Merchant Center, mooie afbeeldingen en een kick-ass ROI? Niet getreurd: Google zit nooit stil. Ook in 2018 staan er weer wat mooie updates op de planning. Zorg dat je altijd alles als eerste up-to-date hebt om voorop te lopen blijven! Heb jij bijvoorbeeld al aanvullende feeds? Handig om bijvoorbeeld promoties toe te voegen.

En staan de uiterste besteldata voor Moederdag al klaar? Zelfs al loopt alles lekker, er is altijd wel iets te optimaliseren. Snel aan het werk dus!