Hoe ondernemer Rishi Kartaram retailers wil wapenen tegen de komst van Amazon

x

Rishi Kartaram maakte als groothandelaar in games meerdere digitale revoluties van dichtbij mee. Om niet zelf ook slachtoffer te worden van digitale disruptie besloot hij te investeren in een nieuw dochterbedrijf waarmee hij andere groothandelaren en merken net zo slim wil maken als Amazon.

Als 18-jarige student begon Rishi Kartaram (43) op zijn zolderkamer met een postorderbedrijf voor computerspelletjes. Hij opende twee winkels in Rotterdam, maar qua schaal lonkte de groothandel. 

Nadat Kartaram onder meer muziekwinkels Fame en Free Record Shop binnensleepte als klant bouwde hij zijn GameWorld uit tot een bedrijf met een omzet van 33 miljoen euro. Ook bedrijven als Mediamarkt, Bol.com en Intertoys kopen hun games in bij GameWorld.

Gevaar

Maar Kartaram wilde meer zijn dan een platte groothandel. De game-business is een  trendgevoelig, gevaarlijk en kapitaalintensief spel, zegt de Rotterdammer. 

“Neem spellen als Fifa of Call of Duty, waarvan je zo’n 15.000 spellen moet kopen. Die spellen kosten zo’n 70 euro, met een inkoopprijs van ongeveer 40 euro, maar je verdient er maar een paar euro per stuk aan. Als je dan met een paar duizend stuks blijft zitten, zit je met een gigantisch risico op overstock.”

De ondernemer zag ook van dichtbij de impact van digitale disruptie op de retail, bijvoorbeeld bij zijn voormalige klant Free Record Shop. “Mijn buurman is Hans van Breukhoven. Ik heb hem letterlijk kapot zien gaan. Hij kon zijn bedrijf verkopen voor 80 miljoen, maar ging een paar jaar later failliet. Ik dacht, dat moet ik mezelf niet laten overkomen.”

Downloads

Kartaram besloot zich snel op de digitale markt te storten en sloot In 2004 een deal met Bol.com. Voor die webwinkel bouwde GameWorld een automatische feed met producten. Maar ook de online verkoop van games zit in een overgang naar puur digitale producten in plaats van fysieke schijfjes. Afgelopen november bleek dat voor het eerst meer dan de helft van de games worden verkocht als downloads. 

Ondanks mijn goede positie moet ik er rekening mee houden dat de branche dood zal gaan

Kartaram: “Ondanks mijn goede positie moet ik er rekening mee houden dat de branche dood zal gaan. Dat is een natuurlijke ontwikkeling. Dan moet je als ondernemer verder denken.”

Slimmer

Met zijn digitale kennis legde Kartaram 3 jaar geleden het fundament voor een nieuw dochterbedrijf, Jeffcommerce. Met dat bedrijf wil hij andere groothandels en merken slimmer maken en helpen bij de komst van Amazon - nota bene gebruik makend van de voornaam van de oprichter van diezelfde onlingegigant, Jeff Bezos.

Familie Zuckerberg
Kartaram investeert in startups, waaronder Partender, een databedrijf waarmee zo’n 15.000 kroegen en hotels hun bar-voorraad managen. Bij die Amerikaanse startup de oorspronkelijk tot neurowetenschapper opgeleide Nik Kundra kreeg Kartaram als investeerder gezelschap van de ouders en zus van Mark Zuckerberg. 

Jeffcommerce (‘‘Just Easy Forecasting Fulfillment) moet uitgroeien tot een big data-platform voor zo’n beetje alle type distributeurs en merken die willen profiteren van de interneteconomie. “Wat is eigenlijk de functie van een groothandel? Je verbindt partijen, je bent een tussenschakel. Daarvoor heb je technologie nodig waarmee je makkelijk assortiment toevoegt, waarmee je flexibele prijzen kunt hanteren en waarbinnen je makkelijk nieuwe e-tailers kunt toevoegen.” 

Allemaal zaken die groothandels anno nu nog lang niet allemaal in de vingers hebben, zag Kartaram.  “De groothandel is van nature conservatief, beweegt niet snel mee en heeft vaak geen grote it-afdeling.” Dat zorgt volgens hem voor een kloof tussen webwinkels en groothandelaren.

Star

“Spelers als Bol.com, Coolblue en Amazon breiden hun assortiment elke dag uit, en passen hun prijzen dagelijks aan. De groothandel zegt simpelweg: dit is de prijs voor de komende maanden. Qua pricing zijn ze heel start, maar de consumentenvraag is heel dynamisch.” Dat kan ook betekenen dat de prijs omhoog gaat, als er veel vraag is naar een product.

Behalve flexibele prijzen moet Jeffcommerce groothandels helpen met upsellen door op de juiste momenten producten toe te voegen. Komt Star Wars in de bioscoop, dan kun je als groothandel direct allerlei gerelateerde merchandise aanbieden, waarmee een webwinkel zijn assortiment snel kan uitbreiden. 

Amazon 

In Nederland realiseren veel mensen zich nog niet wat de komst van Amazon - dat onlangs een Nederlandse website lanceerde - kan betekenen, zegt Kartaram. “Wanneer Amazon in een bepaalde markt betreedt zie je dat de consumentenprijzen gemiddeld met 5 tot 10 procent dalen. Spelers zoals Bol.com en Coolblue zullen merken daardoor onder druk gaan zetten. Maar veel merken zullen geen extra korting willen geven. Dan zullen groothandels vervolgens onder druk worden gezet.” 

“Dat gebeurde ook in de crisis met retailers. Die slag zal ook bij e-tailers komen. Als die niet flexibel genoeg zijn en slim omgaan met hun, capaciteit zal 25 tot 40 procent het loodje leggen. Dat is ook in andere landen gebeurd, vooral de kleintjes kunnen niet mee.”

Speelgoed

Via Jeffcommerce wordt nu vooral speelgoed, gezondheids- en schoonheidsproducten en paardenspullen geleverd aan webwinkels. In 2018 wordt de sprong naar medicijnen gemaakt, “onze systemen laten daar een behoefte van de markt zien”, zegt Kartaram. 

Kartaram spiegelt afnemers die zijn cloud-applicatie gebruiken een omzetgroei van 6 tot 10 procent voor. “We hebben onlangs een groot health- en beautybedrijf geanalyseerd. Die zeiden: jullie kunnen geen extra verkopen voor ons genereren niet want we hebben al 99 procent marktdekking. Wij zagen dat er voor de harde lopers (producten die het vaakst verkocht worden, red.) niet genoeg stock was. En voor 35 procent van het assortiment was zelfs niet online beschikbaar bij bekende e-tailers.”

Bijna driekwart van de omzet van Jeffcommerce komt inmiddels van buiten de Benelux, waaronder ook het Midden-Oosten. In het tweede kwartaal start het bedrijf van Kartaram ook in India. 

 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl