Sanoma neemt belang in platform voor lokale kledingwinkels

Winkelen

Retailers aller landen, verenigt u: Uitgever Sanoma neemt via zijn investeringstak SanomaVentures een belang in Locals United, een online platform voor fysieke kledingwinkels.

Sanoma maakt de hoogte van het investeringsbedrag niet bekend. 

Locals United verkoopt winkeliers een webshop met eigen domeinnaam, productfotografie en logistiek. Consumenten kunnen via de site zien wat er op voorraad is bij welke winkel. Voor op de winkelvloer zelf is er een ’interactieve zuil’, waar producten kunnen worden besteld die niet op voorraad zijn in de winkel.

Ondernemers betalen hiervoor een maandelijks bijdrage van 100 euro, plus een commissie per verkocht artikel.

Het platfom bestaat sinds 2011. 'We hebben de afgelopen jaren de techniek ontwikkeld, en zijn nu pas echt naar buiten getreden', zegt mede-oprichter Jeffrey Sterken. Het platfom is volgens hem nu verder doorontwikkeld dan de concurrentie.

Inmiddels zijn zo'n 85 winkels aangesloten en dat gaat richting de 100. Uiteindelijk is het doel om zo'n 500 à 600 winkels aan te sluiten. Dan is er volgens Sterken in alle steden en kledingsegmenten een goede dekking. 

Locals United steekt het kapitaal van Sanoma in techniek, personeelskosten en (op termijn) internationale groei. Daarnaast krijgt het platform dankzij de deal toegang tot advertentieruimte op een van de vele websites van de uitgever, waaronder ook een aantal sites dat zich richt op mode.

Krachten bundelen

Locals United past in een reeks pogingen om stenen retail online te krijgen door het aanbod te bundelen op websites en in apps. Behalve het uit handen nemen van e-commerce profiteren retailers zo van de exposure die een gedeeld platform kan bieden. Winkelgebied 'de 9 straatjes' in Amsterdam is een voorbeeld van een collectief dat zelf het initiatief neemt voor zo'n platform.  

Onlangs sloot Corio, eigenaar van onder meer Hoog Catharijne, een deal met bezorgdienst Plusplus, waardoor winkels net als Bol.com thuis kunnen bezorgen. Als winkels hun aanbod makkelijk (online) toegankelijk kunnen maken, dan profiteren ze van het feit dat klanten ook in een 'echte' winkel terecht kunnen - iets waar een Bol.com of Zalando niet aan kan tippen.

'Om en nabij de 70 procent van de mensen zal altijd fysieke winkels blijven bezoeken', zegt Sterken van Locals United. 'Ook online spelers maken de stap naar offline, kijk naar CoolBlue. Het zal een mix worden van on- en offline.' 

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl